Gå til innhold

Bli kjent med ny bil/preventivt vedlikehold


Belgarath

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg RR for et par uker siden og nå er planen i sommer å ta en grundig gjennomgang av bilen. Planen er at dette skal være en bil jeg skal ha leeenge (min siste dieselbil?) og jeg har planer om å ta en grundig teknisk gjennomgang i forbindelse med PKK i sommer.

Jeg har ikke verksted eller bukk, så jeg er avhengig av å kunne gjøre det ute og da er det sommeren som gjelder. Jeg vil jekke den opp på bukker, ta av hjul, innerskjermer, kanalbesyttere for- og bakfanger. Grundig vask, utbedring av rustskader, sjekk av og utbedring av understell og til slutt rustbeskyttelse.

 

Er det noen spesielle ting du vil tipse om? Teknikker for å utføre eller detaljer som ofte blir oversett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2022 den 18.25, Espen N skrev:

Kjøp diagnoseverktøy. Jeg bruker Gap IID, fungerer svært godt. 

Godt tips.

Jeg har lyst på blåtannutgaven, men den er litt dyr. Enn så lenge så har jeg Torque Pro og BMWs INPA.

36 minutter siden, JEJ skrev:

Ta av plastdekslene bak kanalen på førersiden som dekker bremse- og dieselrør, og sjekk bremserørene grundig...

 

JE

Takk for tips. Jeg var klar over svakheten i bakre del av kanalen, men jeg visste ikke om bremserørene.

Jeg har til nå reparert speedometeret for manglende piksler (bytte en flatkabel i intrumentet) og jeg har fått en ny defrostervifte. Den gamle har knuste vifteblader og slår i viftehuset.. Antar at "noen" har byttet resistor en gang og kilt den fast i vifta.. :blink:

 

Jeg mangler også høydejustering av rattet. Lengdejustering virker, så jeg regner med at jeg må innn under dæsjen. Kontrollpanelet i førerdøra styrer ikke de andre dørene og sentrallåsen virker ikke på den døra, så jeg skal ta en sjekk av kontakten i døråpningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...