Gå til innhold

Varme bremseskiver med nye calippere


Finnish

Anbefalte innlegg

Hei! Er ute etter noen tips vedr bremser. Hadde rustne og fæle bremsecalippere bak på min 2006 Discovery 3, som hang på slik at bremseklossene ble utslitt. Bestilte derfor nye calippere som ble montert etter «alle kunstens regler». Jeg lot det nok renne ut litt for mye bremsevæske når jeg flyttet over slangen fra gammel til ny på høyre side bak, og etter skifte av begge ventet jeg litt for lenge med å sjekke væskenivået i motorrommet når jeg «grov-luftet». Når jeg skulle fylle på ny bremsevæske så det ut til at det ene kammeret var tomt. Fylte opp og luftet alle fire hjørner helt til jeg hadde skiftet ut all gammel væske. Bilen ble testkjørt og det viste seg at skivene fortsatt ble varme (rundt hele bilen). Etter en inspeksjon av calippere foran byttet jeg til nye også der, samt luftet enda mere. Bremsene blir fortsatt varme selv på kort tur uten bremsing. Kan ikke si jeg kjenner at bilen bremser men det subber tydeligvis litt for mye. Vil nevne at jeg har hatt det kjente problemet med motorolje i bremseservoen. Bilen har for mange år siden vært inne til «recall» for utbedring av dette. Det ble da byttet til vacuumslange med tilbakeslagsventil. Oppdaget i fjor alikevel surklelyd i bremseservo og sugde ut halvannen dl olje fra denne. Har ikke skiftet ut noe og det har ikke kommet nevneverdig ny olje i denne. Spørsmålet mitt er derfor; kan jeg ha luft i systemet (abs-pumpa f.eks) som «trykker på» bremsene eller kan en bremseservo som har vært utsatt for motorolje gjøre at bremsene henger på? Har grei pedal, tror jeg - men har stusset på at den synker hvis jeg holder den inne når jeg starter bilen. Er ikke brennsikker på hva som er teoretisk riktig her…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Finnish skrev:

.... har stusset på at den synker hvis jeg holder den inne når jeg starter bilen. Er ikke brennsikker på hva som er teoretisk riktig her…

 

Dette er som det skal være. Når du starter, aktiveres servoen slik at du "bremser mer" med samme pedaltrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lafterolf! Vet ikke helt hva jeg skal svare… Tja, litt vikende og myk til tider når jeg presser og holder. D3 er jo så vidt jeg har skjønt kjent for å ha litt dårlig bremsekraft, med mindre man har byttet til større skiver(?) Jeg så nettopp i et innlegg vedr bremser at bremsekraftforsterker var nevnt i denne sammenhengen som jeg har spurt om. Ringte en mekaniker jeg kjenner som bekreftet at en bremsekraftforsterker som har vært «fylt» med olje, kunne lage uønsket vakuum eller trykk da noen «ventiler» i velgen kunne være tette eller generelt skadet av motorolje over lang tid. Jeg poppet av vakuumslangen og kjørte 8-10 km uten å bremse, og voila! Skivene var ikke blitt varme. Så det tyder på at jeg må foreta et bytte av bremseservo, vakuumrør og kanskje hovedsylinder? Det er alt dette pluss vakuumpumpa som vistnok ble skiftet ut på bilene ved innkalling. Noen som har innspill rundt dette? Håper å slippe å skifte pumpa, som vistnok sitter trangt til. Til info; bilen hat vært inne og den er blitt utstyrt med dette vakuum-røret med tilbakeslagsventil (2010, om jeg ikke husker feil) men jeg har av like vel fått olje i bremseservoen. Veldig takknemlig for tilbakemeldinger på dette!

13 minutter siden, Olav Haavardsholm skrev:

 

Dette er som det skal være. Når du starter, aktiveres servoen slik at du "bremser mer" med samme pedaltrykk.

Hei og takk! Ja, så klart du har rett vedr. det. Det er jo logisk… Har bare aldri tenkt nøye nok på det.
Nesten litt flautblush Vel, vel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, YMK skrev:

Glidere som er kilt seg bak? 

Luft i calipter, gjerne når de har luftenippel feil vei..... 

Alt er nytt og smurt, men luftenippel feil vei(?) Forklar er du snill. Jeg har som jeg skrev ovenfor, funnet ut at bremsekraftforsterker og evt hoved(bremse)sylinder samt vacuumrør må byttes da jeg har den kjente feilen med at det går motorolje i bremsekraftforsterkeren. Dette til tross for at bilen var inne på P017-kampanje hos LR-verksted i 2010, hvor dette ble byttet. Motorolje i bremseservoen over lang tid har nok gjort noe «hærværk» og dette påvirker tydeligvis bremsene når motoren går(?) Vel, 2010 er jo faktisk 12 år siden…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, YMK skrev:

Det finnes folk som monterer høyre på venstre side, og motsatt. 

Da kommer lufting nederst og det er umulig å lufte

Ja, da skjønner jeg hva du mener:) Joda, de er montert på riktig side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt servoklokke og rens opp for oljerester i forbindelse med dette.

Hvis fortsatt problemer kan du lete videre etter andre feil.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skal lufte bremser i kveld, etter skifte av bremseservo (forsterker), hoved bremsesylinder og vakuumrør (inkl fjær/ventil) fra motor.

Den såkalte P017-recall'en. Denne ble utført i 2009 på min 2006 D3, men nå var det masse olje i bremseservoen igjen. Alt er nå skrudd sammen igjen, og det gjenstår altså "bare" å fylle på ny bremsevæske og starte lufteprossedyre... Må innrømme at jeg gruer meg fælt til det, etter å ha lest om så mye trøbbel andre har hatt med luft.

Jeg har Gap IID Tool, som har "bleeding"-funksjon, men er usikker på om jeg skal "grov"-lufte på noe vis først. Siden jeg byttet bremsesylinder har jeg jo tatt av de to rørene som går til ABS-modulen, og står jo nå med to stk rør a ca 50 cm - fulle av luft. Kan det lønne seg å forsøke å lufte ut disse på noe vis først, eller skal jeg bare gjøre lufting på "gamlemåten" med hjelpemann som bremser. Vil jeg få all den luften problemfritt gjennom ABS-pumpa? Diagnoseverktøy gjør jo at pumpa jobber på ett og ett hjul mens man lufter, men det leses at folk har slitt med å få det til, selv med IID Tool. Mulig jeg gruer meg for mye på forhånd, men er avhengig av å få bilen klar til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde denne operasjonen selv for noen år siden- lufter helt vanlig. Hjelpemann/dame på bremsepedal og lukker nippel før pedal går i bunn. Starter lengst vekk. 
 

Prøvekjør og se om det fungerer som det skal. Vil du teste ABS er det jo bare å bråbremse på grus eller vått gress. Eventuelt dra i parkbremseknappen under fart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har også synkende pedal. 

Virker som det er regelen på D3... 

:rolleyes:

 

Men bremsene fungerer. 

 

Tror kanskje trikset er å ikke la pedal gå helt i bunn ved lufting. 

 

Tror ikke det er luft som gir synkende pedal, luft vil på et punkt ikke komprimeres mer, og gi fjærende pedal. 

Her oppleves det at den synker jevnt. 

Mao kan det mistenkes intern lekkasje... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikker på at klossene glir greit i medbringerne og at glidepinnene også glir som de skal? Jeg byttet klave/caliper en gang og hadde fortsatt varme bremser ettersom klossene satt for godt i medbringeren. Selv med nytt blikk så var det enten mebringerne som var litt for rustne og/eller klossene som hadde litt for mye materiale på flatene som glir mot blikket. Filte på begge glideflatene og da beveget klossene seg mye friere og bremsene ble ikke varme lengre...

 

Høres ut som du kan ha andre problemer også men ville sjekket hvis du ikke er sikker på at det er i orden :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 9.6.2022 den 11.26, motom skrev:

Helt sikker på at klossene glir greit i medbringerne og at glidepinnene også glir som de skal? Jeg byttet klave/caliper en gang og hadde fortsatt varme bremser ettersom klossene satt for godt i medbringeren. Selv med nytt blikk så var det enten mebringerne som var litt for rustne og/eller klossene som hadde litt for mye materiale på flatene som glir mot blikket. Filte på begge glideflatene og da beveget klossene seg mye friere og bremsene ble ikke varme lengre...

 

Høres ut som du kan ha andre problemer også men ville sjekket hvis du ikke er sikker på at det er i orden :)

 

 

Du har et godt poeng! Jeg byttet ikke blikkplatene i glidespor da disse var veldig fine, og jeg synes de nye klossene skled godt. Men det kan absolutt være verdt å dobbeltsjekke. Tok litt pause fra problemet og har kun kjørt i nærmiljøet med bilen de siste ukene. Har akkurat fått tilsendt nye bremseslanger som jeg skal bytte til uka igjen. Tenkte at det kunne være en grei "investering" å få på nye bremseslanger på den 16 år gamle bilen, da de trolig aldri har blitt byttet. Har nemlig alt av kvitteringer og historikk. Har lest om bremseslanger som "kolapser" innvendig, selv om de ser bra ut på utsiden. Altså at det innerste laget i slangen "suger" seg flat og ikke slipper bremsevæsken raskt tilbake/letter trykket. Føler nemlig litt på at bremsene kanskje henger på bittelitt etter hard nedbremsing. Som en treghet i systemet... Håper det er slangene og at det ikke kan være noe med ABS-sentralen (trege ventiler e.l.). Sentralen er vel etter slangeskifte det siste som ikke har blitt byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sjelden bremsefeil ved hjulene på begge sider av en aksel oppstår samtidig.

Ihvertfall hvis de ikke nylig er skrudd på og feilen har oppstått da.

 

Noe varme blir det alltid på bremser. HUSK DETTE.

Jeg har hatt mange bekymrede kunder med helt normalt varme bremser.

Trommelbremser holder litt bedre på varmen enn skivebremser.

 

Så lenge bremsene blir like varme på begge sider av samme aksel kan det være normalt.

Varme blir de selv nesten uten bruk.

 

For varmt likt på begge sider av èn aksel kommer enten av mekkefeil nylig eller fra et sted mellom master frem til splitten til hvert hjul.

Skjev varmefordeling tilsier feil fra splitten og ut til hjulet.

 

Med ABS på bilen er det litt mer omstendelig men les teksten nøye.

Tror jeg fikk dekket dekket alt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...