Gå til innhold

Hvilke dekk burde jeg ha på en xmil?


HaavardBraathen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en xmil med opprinnelige akslinger og girkasse. I vognkortet står det 8.9x16. 

Hvilke erfaringer har dere med 8,90x16 dekk, evt Petlas 9.00x16?

Speedometer, er det kalibrert for store dekk?

Drivstoff forbruk?

Slitasje?

Støy?

Hvilke alternativer burde jeg evt velge fremfor Petlas eller tilsvarende store dekk?

 

Haavard

 

Landy.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om komfort er et tema velger du 255/85-16. 

Om bilen skal være mest mulig original er det 9,0x16" Petlas. Det finnes ikke dekk som kler eksmillitær bedre enn det grove Petlasdekket. Bråker fryktelig, men framkaller smil. For å unngå skeivslitasje burde det seipes.

 

Speedometer er kalibrert for 9,0x16".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, lafterolf skrev:

Om komfort er et tema velger du 255/85-16. 

Om bilen skal være mest mulig original er det 9,0x16" Petlas. Det finnes ikke dekk som kler eksmillitær bedre enn det grove Petlasdekket. Bråker fryktelig, men framkaller smil. For å unngå skeivslitasje burde det seipes.

 

Speedometer er kalibrert for 9,0x16".

Tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, tøff orginal exmill. (behold den sånn :rolleyes:)

Enig med @lafterolf
jeg byttet denne uken fra 235/85r16 til 900x16 petlas dekk - kjøpt av nettopp Rolf.
utseende snakket for seg selv, lite som passer bedre enn original dekkene.  - men du sier fra deg litt kjøreegenskaper, bilen sporer noe mer med petlas dekkene og det rumler allerede fra 30km/t, i exmill cruisefart på 60/65mk/t så synes jeg det er noe bedre, mye lyd men i hvert fall i samme frekvens som girkassa så det merkes ikke like godt.
 

Bruker du bilen mye så er petlas kanskje ikke førstevalget. Jeg merker at jeg kommer til å beholde andre dekk som kan bukes til lengre ferieturer og liknende.

 

Her med Petlas 900 dekk

AM-JKLUZxe310wTS1Av-E0DhJ1zAwfBwCJhrDN2n

 

Her med petlas forran og 235/85r16 bak (copper dekk) så forskjellen er stor, den er såklart mindre om du har 255/85 dekk, som er noe større.

AM-JKLW-cXHpGQbQVwz3idn1ov4P-dgtdLj9bRLQ

 

Håper dette hjelper, og god seriebilsommer ^_^

Endret av HåvardW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2022 den 10.00, HåvardW skrev:

Hei, tøff orginal exmill. (behold den sånn :rolleyes:)

Enig med @lafterolf
jeg byttet denne uken fra 235/85r16 til 900x16 petlas dekk - kjøpt av nettopp Rolf.
utseende snakket for seg selv, lite som passer bedre enn original dekkene.  - men du sier fra deg litt kjøreegenskaper, bilen sporer noe mer med petlas dekkene og det rumler allerede fra 30km/t, i exmill cruisefart på 60/65mk/t så synes jeg det er noe bedre, mye lyd men i hvert fall i samme frekvens som girkassa så det merkes ikke like godt.
 

Bruker du bilen mye så er petlas kanskje ikke førstevalget. Jeg merker at jeg kommer til å beholde andre dekk som kan bukes til lengre ferieturer og liknende.

 

Her med Petlas 900 dekk

AM-JKLUZxe310wTS1Av-E0DhJ1zAwfBwCJhrDN2n

 

Her med petlas forran og 235/85r16 bak (copper dekk) så forskjellen er stor, den er såklart mindre om du har 255/85 dekk, som er noe større.

AM-JKLW-cXHpGQbQVwz3idn1ov4P-dgtdLj9bRLQ

 

Håper dette hjelper, og god seriebilsommer ^_^

Bildene taler for seg selv, ble 5 petlas :-)

Akkurat nå, HaavardBraathen skrev:

Bildene taler for seg selv, ble 5 petlas :-)

Vakker bil forresten. Min "flasser" når jeg kjører ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.6.2022 den 23.38, HaavardBraathen skrev:

Vakker bil forresten

Takk, exmill er flotte biler
du får legge opp et bilde av din med nye dekk når den dagen kommer.

 

På 2.6.2022 den 23.38, HaavardBraathen skrev:

Min "flasser" når jeg kjører ;-)

Litt vektredusering er ikke dumt på disse bilene uansett så det er ikke nødvedgvis en negativ ting :P

original maling får du kjøpt hos Teknos om du er interessert, bare si ifra om du ønsker de originale fargekodene.
(vollen truck har også vanligvis denne malingen på lager)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...