Gå til innhold

EAS, P38 . Lavmælt lekkasje på ukjent sted


Anbefalte innlegg

Jeg har lurt på når belger ville takke for seg og nå virker det som det kan ha skjedd.. Men jeg har ennå ikke fått full klarhet i om det bare er fremre belger eller tank, eller noe annet, som lekker. Har såvidt hørt litt freselyd foran, og får ikke opp trykket eller hevet bilen fra klossene foran, står vel på litt over 40mm på begge sider. Baken vil heller ikke særlig høyt, bare såvidt over 70mm. Kompressor virker som den er i orden, ble byttet for et par år siden (har sjekket den og slanger i tilknytning til den og ventilene, ingen feil der nå).

Nanocom sier ikke noe spesifikt om feil og lokasjon, har nullstilt en generisk "EAS faulty" et par ganger, gått igjennom alle verktøyprosedyrene med justering og nullstilling, "send to .." diverse modi, osv. Alt uten særlig mye bevegelse.

Det ble påpekt sprukne/morkne utsider på belgene ved siste EUkontroll, forrige sommer, men bilen passerte med glans, og har hatt minimal tendens til å synke sammen ved stillstand siden kompressorbyttet, selv etter flere dager og uker, og har først fått problem etter en tur med henger ved påsketider, da jeg måtte ta på nyrebelte for å komme til målet .! :) Dessverre har jeg ikke fått motert T-koplingen med tilbakeslagsventil for nødfylling med ekstern kompressor/pumpe, og får dermed ikke sjekket hvor lufta siver ut, dvs. uten forstyrrende motorstøy.. Siden jeg fortsatt ikke har noen verkstedfasiliteter tilgjengelig og er litt skeptisk til å ta fatt på denne oppgaven selv lurer jeg på om noen her har lyst/mulighet til å gjøre jobben selv (selvsagt mot vederlag) eller kan anbefale et verksted som er erfarne med denslags, helst i nærheten.. eller er det slik at dette problemet er vanlig verkstedmat og trygt kan settes til f.eks NAF, etc..?

Og: Hvis jeg finner ut at jeg skal source delene selv: hvor bør de handles, hvilke/hva anbefales, (bare Dunlop, eller finnes det alternativer?) det kan jo selvsagt være at det er defekte ventiler eller mindre deler også..  Gode tips til diagnostisering uten tilgang undenfra mottas også med takk.

God 17. mai forrresten! Dette forumet er sikkert ikke prioritet nr 1 for alle på denne dagen, så jeg er forberedt på å vente på svar.

 

Mvh, Inge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bestille deg skjøtestykker og manuelle påfyllingsventiler fra f.eks Luftunderstell.no i Skien. 1/4¨ og ikke 6mm hvis jeg ikke husker feil.

 

Det er veldig enkelt å koble fra slangene på pumpa, og sette på ventilene.

Tøm systemet med nanocom og ta sikringen på EAS boksen, så ikke pumpa står og går.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, jeg har sett mye interessant der nå, de har antakelig alt som trengs for hele systemet, og alternativer i mye solidere utførelse enn plastslangene jeg fikk hos Tess. Jeg har igjen erfart at 6mm tess-slangene (litt lysere blå enn de gamle 1/4" som kanskje var originale) ikke tåler så mye trykk/varme, nå hadde de allerede blåst seg opp og sprukket ved pumpa igjen, selv om kompressoren har gått maks en time i stillestående bil etter at de ble byttet for noen dager siden. 

Så har jeg iallfall fått verifisert at det er lekkasje et sted i tilknytning til fremre venstre belg eller tanken, som antatt.  Fikk heiset bakparten opp til normalhøyde i dag etter å ha ordnet pumpeslangen, men framme hever den seg ikke, dette betyr vel at feilen ikke ligger i reservoaret/tank, men i belgen(e) foran? Bakparten senker seg ned til frampartens nivå med en gang motoren stopper, og det er vel bare normal nivåreguleringsfunksjon..

 

Ser at Eurodel har belger fra en produsent som heter Metalcaucho, regner med dette er kjent for noen her, er de ok?  https://www.eurodel.no/luftfjaer-chassis-metalcaucho-42979

 

Blir glad for flere tips, evt med beskrivelse av jobben som må gjøres, antar at dette arbeidet ikke er veldig komplisert heller, om en har tilgang til egnet bukk/grav og bare skal bytte slanger og belger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Proflex har alt du trenger, både slanger og nipler. Jeg anbefaler at du bytter ut alle slangene og unngår å skjøte noen steder. Du trenger ca 20 m med slange.

 

Ville også byttet belgene når du først er i gang. Bestilles fra England.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nå er altså belgene skiftet, men problemet fortsatt ikke løst. Kompressor går og går, er nok ikke defekt, bak hever bilen seg som den skal. (nevnt i annen tråd her) men det ser ut som easboksens ventiler bør skiftes eller overhales. Er dette muligens rett og slett kurant å gjøre selv? Er vel ikke noe som krever mye arbeid under bilen i alle fall.

Hvor bør/kan jeg få disse delene til fornuftig pris? Og er det fortsatt Dunlop?

Alle kyndige råd og anbefalinger, evt henvisninger til info på nett mottas med stor takk! 

 

Inge

Endret av ringerover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med 4x4airseals; knallgode produkter og god service.

https://4x4airseals.com/product/valve-block-solenoid-o-ring-repair-kit-diaphragm-seal
 

Å overhale ventilblokka i en p38 krever ikke at du er under bilen, da den er sammen med kompressoren i motorrommet. Ikke er det vanskelig heller, bare vær renslig og nøye både når du demonterer og monterer, så går det nok bra. 
 

 

Endret av iknutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...