Gå til innhold

«Rustfritt» eksosanlegg fra Rimmer Brothers


ian928

Anbefalte innlegg

Morsomme greier! Heldigvis hadde jeg lest om dette så jeg sjekket med magnet. På det rustfrie eksosanlegget var altså de to løse triangelflensene i karbonstål, det hadde jeg lest var vanlig. Jeg sjekket alt, og både innløpsflensen og utblåsningsrøret på potten var i karbonstål. Uten noen form for galvanisering! Vanskelig å forstå logikken her. Det ble en runde med zinkspray så er det ihvertfall noe beskyttelse…

IMG_1318.JPG

IMG_1320.JPG

IMG_1319.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logikk? Du betalte jo ikke for det da du bestilte.

De gangene jeg har måttet bytte eksos på seriebilene mine har det vært rørrust og ikke potterust som grunn.

Og så noen stubber og stein involvert også men ikke medregnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er temmelig ulogisk. Kan det koste så mye mer å lage det helt i rustfritt? Og hvorfor ha utblåsingsrøret i karbonstål? Alle kundene blir jo misfornøyd når det som er mest synlig blir brunt!

 

Jeg tror ikke det hjelper å bestille fra noen andre heller, jeg søkte rundt og det er mye som tyder på at alle bruker samme produsent.

 

Det er visst livstidsgaranti, så når delene i svartstål ruster i stykker så kan man sende inn eksosanlegget og få sveist på nye deler… yeah right!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et 2 tommes rustfritt anlegg. Også mitt anlegg ruster, men det har allerede holdt mye lenger enn tradisjonelle anlegg jeg har hatt tidligere.

Rustfritt er mer eller mindre magnetisk, er vel etter det jeg husker avhengig av forholdet mellom jern, krom og nikkel. Rustfritt syrebehandles etter varmebehandling for å tære bort jern i overflaten og etterlate høyere innhold av krom og nikkel i overflaten. Overflaten blir da beskyttet mot rust.

Et eksosanlegg blir jo stadig varmebehandlet og vi kan derfor ikke forvente at det ikke ruster. Men vi bør forvente at et rustfritt anlegg varer lenger enn et av vanlig stål hvis tykkelsen av godset er tilstrekkelig.

Kan dere varsle meg hvis dere finner et syrefast anlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok 304 / rustfritt, ikke syrefriast
 

Alle stål med over 12% krom kan kalles rustfrie. Ved 12% krom sitter kromatomene tett nok til at de kan reagere med oksygen og lage oksidhinne, ved lavere innhold blir avstanden for lang og oksidhinne blir ikke tett nok.

 

Krom gjør også at stålet skifter struktur, dvs hvordan atomene pakkes. Vanlig stål har Ferrittisk struktur og rustfritt og syrefast stål har Austenittisk struktur. Det er denne strukturendringen som gjør at stålet mister sin evne til tiltrekkes av en magnet. Du kan gjøre rustfritt lett magnetisk med å kaldforme det mye.

 

To av rørene var umagnetiske, utløpsrøret (med lommelykten på) var veldig magnetisk, det var helt klart ikke rustfritt.

 

 

 

Endret av ian928
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...