Jump to content
LRforum

Tømmer nytt batteri på kort tid


Recommended Posts

Posted (edited)

Hei har en 2006 Td5 Defender 130 dobbelcap. 

Den har nu på kort tid tømt to 110amp batterier. Jeg køpte nytt når mitt gamle ikke ville lade, måned senere var det tømt så det ikke kunne lades igjen, troede det var defekt og fikk nytt AGM batteri som nu er stort sett tomt etter at ha stått stille i lidt over en uke. Kan Webasto diesel varmer bruke opp batteri på så kort tid, hvis den starter automatisk om natten og kjører i 30min?  Det er det eneste jeg kan forestille meg, eller kan defect ECU tømme batteri på denne måte, eller kan det være kabelbrud/kortslutning ? Eller måske defekte Led lys? Jeg byttede til led lys rund baut for få måneder siden.
Bilelelektronikk er ikke min sterke side, men hvis det er kortslutning/kabelbrud ett eller andet sted så burde + kabel på batteri vise nesten 0 ohm mellem + og jord (ramme), ikke sandt?

Edited by kjartanb
Link to post
Share on other sites

Biltema har en dings du kan bruke for å måle strømforbruk over hver sikringskurs. 

 

Eller du kan måle over batteriet, trekk ut alle sikringer, sett i en sikring i gangen mens du måler strømforbruk/amper.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd @lafterolf og @Jan R..

Tror jeg kjøper sådan en tang og sikringsdings. Har allerede noen multimetre. Hvordan var slagordet “Land Rover, turning owners into car mechanics for over 50years.. :) 

Nå er jeg nød til at bli elektriker ovenikøbet. :)

Link to post
Share on other sites

Skulle du stryke på eksamen med tangamperemeter,Fluke og andre elektrikkerdingzer finnes det analog hjelp.

Koble fra + eller - pol på batteriet. koble en 21 watt eller større pære mellom pol og kabel.

Den vil lyse sterkt når det går mye strøm gjennom og svakere ettersom forbruket synker.

Så kan du rote med sikringer og annet. Begynn gjerne der du har satt i u-orginale dingzer....

Link to post
Share on other sites

Takk @gautes har sådanne dings med 60w glødetrådspære. Bygger hifi forsterkere som hobby. Bruger sådan pære i første oppstart av ny forsterker så dyre komponenter ikke går opp i røyk når man har dårlige lodninger eller har montert feil komponenter et eller andet sted.

Link to post
Share on other sites

Stort sett de eneste uorginale dingser som jeg har satt i foruten led lys, er et elendig biltemaradio pga bortfall av fm og luft pumpe til hjelpefjedre bak med manuel fjederbelasred on off knapp.

Link to post
Share on other sites

Stereo var synderen hos meg for noen år siden. Siden det er så enkelt å trekke ut ISO-pluggen på den burde du gjøre det og se om den er synderen. Har du forsterker til sub også?

Link to post
Share on other sites
4 timer siden, lafterolf skrev:

Ved mye strømtrekk må det utvikles varme. Vet noen har brukt infrarødt kamera med godt hell ved leting etter overslag.

 

Jeg bruker FLIR kamera når jeg feilsøker kretskort. Er utrolig lett å finne ut av problemer med varmgang på komponenter med det. 

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jeg vil se om det er radioen, nei jeg har ikke sub. Defenderen larmer så meget at det er ingen grunn til at installere godt stereo. Pt venter jeg på pakning til utstødningsmanifold. Måtte ta det av for at løsne den siste turbo bolt.  Med hammer og meisel. Byttede dysetetninger og ser at  nr5 har lekket lidt trykk inn i dieselsystemet. Ellers så de ok ut. nr 3 har noen grunne riller i kam og løfter.  Har sannsynligvis ikke vært godt justert eller materialekvalitet ikke i topp. Må nok kjøpe en dyse kamaksel og tilhørende løfter til dyse innen ikke allt for lang tid.

Edited by kjartanb
Link to post
Share on other sites
4 timer siden, lafterolf skrev:

Og har du kompresjonslekkasje inn i dieselsystem har du også hatt lekkasje andre veien. 

Korrekt.

Link to post
Share on other sites

Fikk nytt batteri på garanti. Må indrømme at jeg har hatt gode og dårlige biler i gjennom de siste 45 år. Men aldri opplevd at to nye batterier ødelegges på 2-3 uker hvert. Har alltid kunne lade opp igjen og brukt i noen år til. Vil prøve at finne strømtyven neste helg. Ha en god 17 mai.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
Posted (edited)

Prøver at finde strømtyv som ødelegger batterier. Lagde merke til at nanocom slog seg på når jeg pluggede den i uten at nøkkel var i bilen. Mener at før kom den kun på hvis jeg dreiede nøkkel til første stilling. Hadde regnet med at min 7 pols hengerkontak var problem, pluggede den helt ut. Hvis nanocom er på så er vel ecu også på uten at nøkkel er i?

Edited by kjartanb
Link to post
Share on other sites

Diagnosen min, Hawkeye, slår seg på tvert når den plugges i, og jeg innbiller meg at de skal det, for underveis får man jo melding om å slå av tenning, feks etter sletting av feilkoder, og da bør den fungere med tenning avslått.

Link to post
Share on other sites
16 timer siden, lafterolf skrev:

Diagnosen min, Hawkeye, slår seg på tvert når den plugges i, og jeg innbiller meg at de skal det, for underveis får man jo melding om å slå av tenning, feks etter sletting av feilkoder, og da bør den fungere med tenning avslått.

Ok. Jeg mener at huske at den gjorde det ikke tidligere. Måtte slå på tenning for at nanocom skulle boote.

Link to post
Share on other sites

ok. plukkede gradvisst ut alle sikringer og relayer. Var på 0.59-0.62 amp på -pol hele tiden. tok ut begge ecu plug da fald den til 0.03 amp. satte gradvisst alle relayer og sikkringer inn igjen. lå på ca 0.03-0.04amp. Tror ikke jeg har strømtyv annen en evt ecu. 

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Har ikke hatt problemer med batteri i noe tid nu. Hadde tidligere problem med at sikring for venstre park, skiltlys bak og lys på indikator i dash røyk 130 td5 Def. Byttede så til led lys og alles ok. Satte en 7-13 pols adaptor på henger kontakt og pluggede henger i ( alle lys led) og sikring røyk så snart jeg startede bilen, var ok kun med nøkkel i tent posisjon. Tenkte gammel 7 pols var problemet. Satte inn en 13 pols hengerkontakt ( grå plug bak, har allt untagen 12v over tenning ( kjøleskaps signal) og det har jeg ikke bruk for). Nøyagtig samme resultat sikkring ryker så snart jeg starter bilen.

Jeg ville sette skylden på henger hvis jeg ikke hadde haft problemet før. Det er jo en konnekto på torpedo ( under kjølevannsdunk) den ser ok ut, men så har td5 130 Def en splice A56 etter denne konnektor. Veit nogen hvor denne splice er, er den internt i main loopen? 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...