Elchund Skrevet 12. mai 2022 Del Skrevet 12. mai 2022 Jeg har byttet bremser, og merket et det ene stempelet, høyre foran, var veldig tungt å presse tilbake i kaliperen. Nå har jeg litt skjelving/risting i rattet, det kommer og går litt, men virker ikke å være relatert til ubalanse i hjulene. I så fall er flere av mine hjulsett ubalansert. Jeg mistenker at kaliperen høyre foran henger litt. Glideboltene og hele klaven som holder klossene er nytt. Er det noen som har byttet stempel med noe særlig suksess, eller er det bare å kjøpe nye kalipere? Jeg har forresten slark i et spissingstag bak, det skal skiftes asap. Kanskje det bidrar til skjelvingen i rattet? Mvh Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 13. mai 2022 Del Skrevet 13. mai 2022 Sist jeg sjekket var det ikke like enkelt å få tak i bare stemplene. Først bør man nok sjekke om de gamle kaliperne har korrodert i glideflaten og om de er verdt å fikse opp. Mulig du kan gjenbruke det gamle stempelet hvis det bare er møkk rundt o ringen som gjør det tregt... Enkleste og raskeste er ny kaliper/klave men det er jo litt kjekt mår man kan rekondisjonere gamle deler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 13. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2022 Det kan være forskjeller på D4 og D3 når det gjelder tilgjengelighet på stemplene, til D3 får du sett med stempel og pakninger overalt. Jeg kjøper på thansen (av alle steder..). Jeg tenker at hvis jeg klarer å ikke rote til jobben med å presse inn nytt stempel blir det vel i hvert fall ikke verre enn før. Jeg er også tilhenger av å reparere fremfor å bare bytte ut alle komponenter, og overhalingssettet er billig. Mvh Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 13. mai 2022 Del Skrevet 13. mai 2022 Har ikke D2, P38, D3 og D4 samme stempel bak tro? Jeg har to nye stempel liggende om det skulle være vanskelig å finne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 13. mai 2022 Del Skrevet 13. mai 2022 5 timer siden, lafterolf skrev: Har ikke D2, P38, D3 og D4 samme stempel bak tro? Jeg har to nye stempel liggende om det skulle være vanskelig å finne. Det tror eg også... Mener eg kjøpte d2 stempler bak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 14. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2022 Dere har helt rett, stempel bak er samme på D2, D3, RRS: https://www.johncraddockltd.co.uk/stc1908-piston.html Jeg skal bytte foran, og der er det enda flere biler som deler samme stempel, D2, D3, D4, D5, Div. RRC og RR P38/L322: https://www.lrdirect.com/stc1918-piston-brake-calmper Mvh Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 14. mai 2022 Del Skrevet 14. mai 2022 Varmgang i bremser kan gi skjeve skiver som igjen gir risting i rattett eller hele bilen. Det blir sjelden bra igjen etter avkjøling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Disco4 Skrevet 15. mai 2022 Del Skrevet 15. mai 2022 Bytta stempler og pakninger fremme i mai 2017 pga dei gamle var rusta, og det fungerer feiende flott enda. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timo@ Skrevet 15. mai 2022 Del Skrevet 15. mai 2022 (endret) Har overhalt alle kalipere på min D3 2 år siden. Nå synes jeg at det enklere å kjøpe nye pga arbeid som må utføres og korrosjon som gamle har. Etter 2 år de rustet tilbake. Endret 15. mai 2022 av Timo@ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 15. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2022 Takk for svar. Jeg prøver meg på å overhale denne ene foran, og så blir det vel nye dersom det ikke holder så lenge eller når evt. den andre begynner å krangle. Mvh Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timo@ Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 Da fikk jeg at bremsene ligger på venstre foran, og ja stempler begynne å ruste pga gamle kalipere selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 Rart kaliper er årsak til at de ruster, så bildet, er jo helt inne. Er den delen i kontakt m o ring og tetning? Har nye stempler i Bergen, og pent brukt og sandblåst kaliper Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timo@ Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 (endret) ja, det er den delen jeg montert den tilbake, etter fjerning av rust. Men det viser at ny kalipere muligens har noen beskyttelse pga lakkering og ruster ikke første 5 år Endret 26. mai 2022 av Timo@ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 3. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2022 Da har jeg overhalt kaliper, med suksess så langt. Så får vi se hvor lenge det holder... Stemplene i kaliperen var skikkelig rustne På innsiden var kaliperen ganske fin, men det var MYE rengjøring før jeg ble fornøyd Stemplene lot seg presse greit inn for hånd, når de først satt vinkelrett i sylindrene. Samtidig med denne overhalingen ble samtlige bremseslanger foran og bak + rørene på nedre bærearm bak skiftet Til slutt ble det byttet bremsevæske og luftet. Jeg kjørte igjennom over 1 liter ATE SL6 væske før jeg ble helt sikker på at all den gamle væske var ute, og så litt til for å bli kvitt all luft. Etter det luftet jeg med IIdtool, og den prosedyren spylte ut en god del til. Jeg endte med å bruke over to liter bremsevæske, men kunne lett gjort det med kanskje 1,5l om jeg hadde stolt litt mer på egne vurderinger underveis. Bremsene ble bra. Mvh Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 5. juni 2022 Del Skrevet 5. juni 2022 Så bra ut det der Holder på med bremsene foran nå og ser jeg har rudt på stemplene jeg også. Ser ikke ut som de har stempler til D4 Sdv6 3.0 i den listen ovenfor Tror kanskje det blir nye klaver da de ser ganske slitne og rustne ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.