Gå til innhold

Discovery 3 - overhale caliper?


Elchund

Anbefalte innlegg

Jeg har byttet bremser, og merket et det ene stempelet, høyre foran, var veldig tungt å presse tilbake i kaliperen. Nå har jeg litt skjelving/risting i rattet, det kommer og går litt, men virker ikke å være relatert til ubalanse i hjulene. I så fall er flere av mine hjulsett ubalansert. Jeg mistenker at kaliperen høyre foran henger litt. Glideboltene og hele klaven som holder klossene er nytt.

 

Er det noen som har byttet stempel med noe særlig suksess, eller er det bare å kjøpe nye kalipere?

 

Jeg har forresten slark i et spissingstag bak, det skal skiftes asap. Kanskje det bidrar til skjelvingen i rattet?

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg sjekket var det ikke like enkelt å få tak i bare stemplene. Først bør man nok sjekke om de gamle kaliperne har korrodert i glideflaten og om de er verdt å fikse opp.

 

Mulig du kan gjenbruke det gamle stempelet hvis det bare er møkk rundt o ringen som gjør det tregt...

 

Enkleste og raskeste er ny kaliper/klave men det er jo litt kjekt mår man kan rekondisjonere gamle deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være forskjeller på D4 og D3 når det gjelder tilgjengelighet på stemplene, til D3 får du sett med stempel og pakninger overalt. Jeg kjøper på thansen (av alle steder..).

 

Jeg tenker at hvis jeg klarer å ikke rote til jobben med å presse inn nytt stempel blir det vel i hvert fall ikke verre enn før. Jeg er også tilhenger av å reparere fremfor å bare bytte ut alle komponenter, og overhalingssettet er billig. 

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lafterolf skrev:

Har ikke D2, P38, D3 og D4 samme stempel bak tro?

Jeg har to nye stempel liggende om det skulle være vanskelig å finne.

Det tror eg også... Mener eg kjøpte d2 stempler bak 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overhalt alle kalipere på min D3 2 år siden. Nå synes jeg at det enklere å kjøpe nye pga arbeid som må utføres og korrosjon som gamle har. Etter 2 år de rustet tilbake.

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Rart kaliper er årsak til at de ruster, så bildet, er jo helt inne. Er den delen i kontakt m o ring og tetning? 

 

Har nye stempler i Bergen, og pent brukt og sandblåst kaliper :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er den delen

jeg montert den tilbake, etter fjerning av rust.

Men det viser at ny kalipere muligens har noen beskyttelse pga lakkering og ruster ikke første 5 år

Endret av Timo@
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg overhalt kaliper, med suksess så langt. Så får vi se hvor lenge det holder...

 

Stemplene i kaliperen var skikkelig rustne

20220531_220701.jpg

 

På innsiden var kaliperen ganske fin, men det var MYE rengjøring før jeg ble fornøyd

20220531_220649.jpg

 

Stemplene lot seg presse greit inn for hånd, når de først satt vinkelrett i sylindrene.

 

Samtidig med denne overhalingen ble samtlige bremseslanger foran og bak + rørene på nedre bærearm bak skiftet

20220531_220734.jpg

 

Til slutt ble det byttet bremsevæske og luftet. Jeg kjørte igjennom over 1 liter ATE SL6 væske før jeg ble helt sikker på at all den gamle væske var ute, og så litt til for å bli kvitt all luft. Etter det luftet jeg med IIdtool, og den prosedyren spylte ut en god del til. Jeg endte med å bruke over to liter bremsevæske, men kunne lett gjort det med kanskje 1,5l om jeg hadde stolt litt mer på egne vurderinger underveis. Bremsene ble bra.

 

Mvh

Tron

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra ut det der :)

 

Holder på med bremsene foran nå og ser jeg har rudt på stemplene jeg også. Ser ikke ut som de har stempler til D4 Sdv6 3.0 i den listen ovenfor :( Tror kanskje det blir nye klaver da de ser ganske slitne og rustne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...