Gå til innhold

Rar feil på parkeringsbremsen


Discokongen

Anbefalte innlegg

For en stund tilbake hang parkeringsbremsen seg opp, noe som jeg har forstått ikke er uvanlig. Etter mye bannskap fikk jeg til slutt løsnet brekket med nødutløseren. Kjørte deretter en ukes tid (uten å bruke brekket), før det plutselig kom opp en feilmelding på skjermen om at parkeringsbremsen ikke er aktiv. 
 

 Det står i dashen at man skal aktivere den med å trykke på parkeringsbremsen, men da kommer det bare hylelyder. IIdtool finner ingen feil, til tross for feilmelding i dashen.

 

Noen som har vært borti lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle med D3, for å svare på siste spørsmål.

 

Det ligger en video på youtube der eier skulle reparere selv. Trist å se en voksen mann grine.

 

Vanligvis må det byttes drev i motoren, som et lyst hode, sannsynligvis en mandagsmorgen, plasserte oppå bakdiffen. Der ligger den lunt i beskyttet miljø, ubesudlet av sol og tørke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert veldig mange. Motoren til p.brems greier ikke å bevege bremsewirene. Antagelig fordi bremseskoene (inne i navet til bremseskivene) har rustet fast, er utslitt eller ikke er justert. Jeg ville begynt med å ta av skivene og løsne wirene, se om du får bevegelse eller om motoren er ødelagt.

 

Mvh

Tron

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, lafterolf skrev:

Alle med D3, for å svare på siste spørsmål.

 

Det ligger en video på youtube der eier skulle reparere selv. Trist å se en voksen mann grine.

 

Vanligvis må det byttes drev i motoren, som et lyst hode, sannsynligvis en mandagsmorgen, plasserte oppå bakdiffen. Der ligger den lunt i beskyttet miljø, ubesudlet av sol og tørke..


Takk for svar. Da er det ihvertfall åpenbart dette ikke er noe jeg skal begi meg ut på selv. Jeg har unsett bestilt deler nå, men satser på å finne et verksted som kan ta på seg jobben med å sette dette sammen på riktig måte.

 

48 minutter siden, Elchund skrev:

Sikkert veldig mange. Motoren til p.brems greier ikke å bevege bremsewirene. Antagelig fordi bremseskoene (inne i navet til bremseskivene) har rustet fast, er utslitt eller ikke er justert. Jeg ville begynt med å ta av skivene og løsne wirene, se om du får bevegelse eller om motoren er ødelagt.

 

Mvh

Tron

 

 

 

Det var et bra tips, takk:) 

 

Er dette EPB systemet særegent for LR, eller de fleste systemene like?  Har lest litt her inne i kveld, og det virker for meg, som lafterolf skrev, at det er mange som  plages med dette. Kan ikke huske å ha hørt så mye om samme problem hos andre bilmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min D3 en del billigere pga. forrige eier slet med parkeringsbremsen og klarte aldri få den fikset. Kjørte uten fikse det frem til jeg fikk min IIDTool. Ble anbefalt og kjøre kalibrering/service på den med IIDTool og har fungert fint siden :)

 

Kan være verdt å prøve hvis du ikke har prøvd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at skoene ikke blir rengjort og smørt opp- går lang tid mellom hver gang noen er inni trommelen. Jeg hadde hylelyder selv, løste seg med nye sko og monteringsdeler. 
Du skifter dette lett selv, bare å følge Bodsys Brake Bible slavisk. Denne finner du om du googler. 
Ikke la verkstedet lure på deg ny EPB aktuator før du har testet med nye sko og riktig stramming. 
Mine 50 øre i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kvar service 1x pr år skal bremseskoen rengjørast også på innsiden,må taes ut, og leddene smøres opp ,det er en bulletin på dette fra 2007 fra Landrover. Dette blir sjelden gjort  inkl  på merkeverksted og spesielt i Norge med saltede veier så bli det problemer når dette ikkje blir utført.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...