Gå til innhold

2006 4.2 SC L322 lekkasje i mechatronic


ian928

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Range Roveren ble stående i 2 uker, og da rant det ut en god del Girolje. Jeg ser at det kommer ut ved en elektrisk plugg på girkassen. Jeg har googlet meg frem til at dette er et kjent problem, nemlig at tetningen til denne pluggen begynner å lekke. Når bilen stå renner olja ned i sumpen og begynner å lekke. Man merker altså ikke problemet hvis man bruker bilen hver dag. Jeg prøvde å kjøre bilen litt og den girer ikke som den skal, det har nok lekt ut for mye olje.

 

Jeg skjønner at bunnpannen må ned for å skifte gjennomføringen. Jeg kunne egentlig tenkt meg å etterfylt olje i håp om at jeg kan bruke bilen til alle delene kommer for oljeskift. Er det noen forhandlere som kan finne på å ha denne oljen? Jeg bor i Kristiansund, vi har Bilextra, Mekonomen etc i nærheten.

 

Jeg tok varmflushing av kassen for 90.000km siden, er det på tide å gjøre det igjen eller kan jeg ta bare å slippe ned bunnpanna og etterfylle så mye som kommer ut?

 

Ian

IMG_1307.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Ringte opp Dawinci gir på Vestnes som gjorde flushingen sist. Mekanikeren ringte tilbake og vi hadde en lang prat om dette. Jeg planlegger nå å skaffe en "kompatibel" olje og etterfylle så bilen blir kjørbar, og så ta flushing på nytt og skifte denne gjennomføringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Ja det stemmer nok. Problemet var at når verkstedet var ferdige med å flushe og bytte, så kom de inn og fortalte at de hadde  bestilt feil tetning. Altså de hadde montert alt sammen igjen med ny olje uten å bytte tetningen…

 

Jeg har ikke så lyst til å ta ned bunnpanna igjen, selv om jeg nok kunne kommet unna med å bruke alt på nytt igjen. I og ned at lekkasjen oppstår kun når bilen står lenge, vurderer jeg å prøve å rengjøre og tette gjennomføringen fra utsiden, det vil ihvertfall redusere lekkasjeraten hvis bilen blir stående noen uker. Så får jeg heller bytte gjennomføringen ved neste anledning.

 

Forresten, bilen oppførte seg ikke rart pga lite olje, men fordi det var luft i kjølesystemet… Må være en måte bilen oppdager dette på, for motor rakk ikke å bli varm før dette skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...