Gå til innhold

"Stillegående" dekk til defender 130"


Dråget

Anbefalte innlegg

Heisann forum,

Jeg må gjøre noe med dekkstøy og vibrasjoner for å gjøre bilen liiiit mer konevennlig... Jeg synes dekkjungelen er litt vanskelig å finne fram i, og trenger litt hjelp fra noen som kanskje har vært i samme situasjonen

 

Kjører BF Goodrich Mud Terrain 255/85-16 i dag. Veldig fornøyd med rulleomkrets disse gir. Jeg synes turtallet blir litt slitsomt høyt med vinterdekkene på 265/75-16. Er det noen som har noen forslag til gode, og gjerne også litt tøffe dekk som gir omtrent samme rulleomkrets som 255/85-16? Jeg kan evt gå opp litt i bredde, men tenker at for mye bredde også gjør at lyden øker pga økt kontaktflate med veien??

 

Jeg har også liggende 15 toms felg, om noen har gode forslag i den retningen..

 

Håper noen har noen forslag til meg blush  

20220225_144754.jpg

20220412_102704.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kjører du med i dag? Altså type dekk...? 

 

Blir jo fort mye grove mønstre i den størrelsen. Nesten tilsvarende omkrets og litt vanligere dim. er jo 285/75-16, og der finnes en del ok AT-dekk. Større bredde blir nok ikke stillere eller mer lettkjørt, men det er vel begrenset hvor mye konebil du får av en 130 med store hjul :-)

 

Om du sniker deg ned på 235/86-16 så er det langt flere dekk med snillere mønstre. Her er f.eks. Michelin Latitude Cross et ypperlig valg. Kan jo vurdere å gire om fordelingskassa litt for å få rett turtall. Jeg er veldig godt fornøyd med å ha gjort det. 

 

Og knalltøff bil du har forresten! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtallet er ikke problemet, det er lyden av fem sylindre som går i utakt. En 300tdi har samme utveksling, men der er turtallet ikke plagsomt.

 

MT-dekk vil vibrere og bråke når de slites. Blir de seipet som nye, dvs seipet dypt, så vil trappeslitasje ikke oppstå og bråk og vibrasjoner avtar.

 

Fra utlandet finnes 255/85-16 med AT-mønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 235/85R16 Hakkepelita vinter dekk og 285/75R16 Cooper Discoverer S/T Maxx sommerdekk. Synes ikke Cooper støyer mer eller mindre en Hakkepelita. Men det er ikke lykkes for de verksteder jeg har brukt at balancere dem ordetlig. Har hatt en del av de gamle BFG muddere og de støyede en del alle sammen. De gamle knallharde Micelin støyede voldsomt man ble helt nedslitt etter lange turer.  Kjørte mange turer mellom Bergen og København i ett strekk.

Men 285 øker dreieradius en del, spacere kommer jeg ikke til at bruke, så muligvis trapper jeg ned til 235/85R16 sommerdekk S/T Maxx eller måske lidt mer finmønstrede AT dekk. Skal jo køre rund med 800kg camper på planet og de gamle 6,5” brede wolf er nok noen av de sterkeste felgene man får til Defender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Har du stålfelger må de balanseres med spacer påmontert felgen. Senterhullet er ikke midt i felgen. Noen maskiner sies det kan spenne opp felgen etter boltehull, da vil balansering bli bra.

Ok det burde dekkverksteder vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt tips det med stålfelgen, det har jeg ikke hørt om før.

Sist jeg var innom prøvde dekkleverandøren min et annet triks. Vi prøvde å stabilisere med sand, som vistnok skal være et lastebiltriks. Perfekt ble det ikke. Kanskje for lite sand...

 

Kjartanb:

Cooper Discoverer ST Maxx dekket så jo egentlig ganske tøft ut. Hvis du sier at det ikke støyer noe særlig mer enn vinterdekket, så må det jo sies å være ganske bra? Hvis ikke det er pigg i vinterdekkene dine da.

 

Jeg går forøvrig markant ned i kjørekomfort og opp dekkstøy når jeg bytter fra mine Nexen piggdekk til BF MT. 

 

Noen som har god erfaring fra andre dekkfabrikanter med dekk i aktuelle dimensjoner?

 

11 timer siden, Jasswass skrev:

Hva kjører du med i dag? Altså type dekk...? 

 

Blir jo fort mye grove mønstre i den størrelsen. Nesten tilsvarende omkrets og litt vanligere dim. er jo 285/75-16, og der finnes en del ok AT-dekk. Større bredde blir nok ikke stillere eller mer lettkjørt, men det er vel begrenset hvor mye konebil du får av en 130 med store hjul :-)

 

Om du sniker deg ned på 235/86-16 så er det langt flere dekk med snillere mønstre. Her er f.eks. Michelin Latitude Cross et ypperlig valg. Kan jo vurdere å gire om fordelingskassa litt for å få rett turtall. Jeg er veldig godt fornøyd med å ha gjort det. 

 

Og knalltøff bil du har forresten! 

 

Takk takk :),

I forhold til turtall så burde jeg jo strengt tatt montere overdriven jeg har hatt liggende i uminnelige tider.

235 føler jeg kanskje blir litt vel "snilt" utseendemessig. Den store bilen kler jo litt store dekk...blush 

 

Men kanskje det er tid for å prøve 285/75. Mistenker at den originale 130"-felgen bygger såpass ut at det går uten å subbe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, lafterolf skrev:

285/75-16 har ikke større rulleomkrets enn 255/85-16.

Ser det på dekkalkulator nå ja.. 1,88 cm kortere rulleomkrets faktisk.

Men fortsatt 10,75 cm lengre rulleomkrets enn 265/75-16..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående støy. Har du Defender med 10p-motor, dvs før 2002, har du ingen isolasjon på torpedoveggen. Klarer du å finne isoleringsmatte fra bil med 15p-motor, 2002 og nyere, vil bilen bli veldig mye stillere inni. Matta er formstøpt og monteres på null tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wolf felger og 285/75x16 Nokian rotiiva er en perfekt combo.

Har du originale 130"stålfelger mener jeg de er like som wolf.

Har kjørt ca 60'k på dette oppsettet nå og jeg kommer til å kjøpe det igjen.

Ruller lett, støyer lite og bruker lite drivstoff ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, smedenDY skrev:

Wolf felger og 285/75x16 Nokian rotiiva er en perfekt combo.

Har du originale 130"stålfelger mener jeg de er like som wolf.

Har kjørt ca 60'k på dette oppsettet nå og jeg kommer til å kjøpe det igjen.

Ruller lett, støyer lite og bruker lite drivstoff ;)

 

Godt tips!

Har du et bilde du vil dele, som viser hvordan de dekkene ser ut på defenderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2022 den 20.51, Dråget skrev:

Det var et godt tips det med stålfelgen, det har jeg ikke hørt om før.

Sist jeg var innom prøvde dekkleverandøren min et annet triks. Vi prøvde å stabilisere med sand, som vistnok skal være et lastebiltriks. Perfekt ble det ikke. Kanskje for lite sand...

 

Kjartanb:

Cooper Discoverer ST Maxx dekket så jo egentlig ganske tøft ut. Hvis du sier at det ikke støyer noe særlig mer enn vinterdekket, så må det jo sies å være ganske bra? Hvis ikke det er pigg i vinterdekkene dine da.

 

Jeg går forøvrig markant ned i kjørekomfort og opp dekkstøy når jeg bytter fra mine Nexen piggdekk til BF MT. 

 

Noen som har god erfaring fra andre dekkfabrikanter med dekk i aktuelle dimensjoner?

 

 

Takk takk :),

I forhold til turtall så burde jeg jo strengt tatt montere overdriven jeg har hatt liggende i uminnelige tider.

235 føler jeg kanskje blir litt vel "snilt" utseendemessig. Den store bilen kler jo litt store dekk...blush 

 

Men kanskje det er tid for å prøve 285/75. Mistenker at den originale 130"-felgen bygger såpass ut at det går uten å subbe..

Nei jeg bruker ikke pigg :)

@smedenDYEt spørsmål, produsenter av 285/75/R16 anbefaler generelt større felgbredde end 6.5". Går det godt med Nokian rotiiva på wolf når der er behov for at redusere trykk, fx i sand?

Og må du flytte stopp bolten (redusere dreieradius) i fht 235?

Jeg har mine 285 på 8" bred felg og det gir stor dreieradius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt ganske god på å balansere bilen etter at vi kjøpte taktelt :lol:

Har ikke hatt noe problemer med smale felger. Har brukt de på 275/70x16 vinterdekk. 285/75x16 rotiiva og

285 /75x16 Cooper stt pro.

Har kjørt på så lite som 8psi uten å miste dekket.

Fordelen er jo at dekket holder seg innafor de originale skjermene.

Med Cooper dekka mister man en del sving, de har store knaster som stikker ut,men med rotiiva merker man ikke store forskjellen. Husker ikke om jeg har justert stoppboltene, men det er i tilfelle minimalt.

Synes jeg har god nok sving, men jeg har jo 110" da, den er jo bedre på sving i utgangspunktet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...