Gå til innhold

Muttertriks


Anbefalte innlegg

Har en mutter på sidesteg som mista hue i forsøk på å få den ut. 

 

Mulig jeg får tak om jeg tar av sidesteget. Det er nødløsningen. 

 

Er det noe triks på å få ut den driten. Prøvd med grisepikk, men den tar ikke tak. 

 

Tre andre med knatra hode fikle jeg ut med å skjøre ett hakk over de med vinkelsliper. Et kraftig slagskruhode ordna biffen. 

 

Sistemann fikk ikke hvass nok kant for tak - på runde to røyk hue. 

 

Røvertriks mottas med takk

 

Ps. gik en smule bananas med kobberfett - aner ikke hvorfor. Vil jo ha den ut

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på en mutter og sveis fast bolten nedi mutteren. Varmen fra sveisingen pleier å løsne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjørner er spiss med herdet tipp(ideelt sett), og en dor/drivdor har en flat ende. Kjørner bruker man for å lage et hull så boret ikke sklir. Min erfaring er at sveise mutter fungerer best. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært enkelt å bare borre ut hele bolten, start med 3-3,5 mm. deretter gjengestørrelsen. Slik at du kan gjenge opp mutteren på nytt i riktig dimensjon.

Dog er jo det litt avhengig av hvor godt trent du er i slike oppgaver,  om det lykkes lett eller ikke.

 

Ser relativt greit ut.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt spesialpiper for slike utfordringer, flere størrelser på pipene. Husker ikke hva de heter, men de «gjenger»/skrur seg ned på det runde hodet på bolten eller den runde mutteren. Fungerer best med en muttertrekker, men også brukt med latmannsarm eller skralle.

 

Det fungere så bra at æ kjløpte ett sett til for å ha på husmannsplassen og høtta. Helt klart ett av de 5 beste verktøy æ har kjøpt.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...