Sundel Skrevet 5. mai 2022 Del Skrevet 5. mai 2022 Har etter dieselpumpebytte tidligere i år slitt med at bilen går i limp mode. Jeg får feilkode på fuel rail pressure men også sporadisk på MAF og litt andre uforklarlige/lite sammenhengende feil. Har hengt meg litt opp i at det kan være dynamo, alternativt spenningsregulator som tuller. Batteriet har god hvilespenning når oppladet. Ladespenning er konstant 13,7 til 13.9 og den kan innimellom lure seg opp på 14 tallet. Etter hva jeg har lest bør ladespenning ligge et stykke opp på 14 tallet for å være "ok". En av grunnene til at jeg henger meg litt opp strømforskyning er bla at forrige helg hadde jeg en tur Oslo - Trondheim med retur nesten umiddelbart. Startet med toppladet battei og omtrent hele turen gikk supert frem til Hamar på retur der bilen sto en stund på tomgang. Ut på E6 etter på hadde jeg limp 6 ganger fra Hamar til Espa. Hver gang batteriet er ladet skikkelig fungerer bilen godt. Blir bilen stående feks på tomgang, avskrudd med dør åpen eller som i dag hvor bilen har stått på Gardermoen siden mandag er limp mode hyppig. Når det først starter går det slag i slag frem til batteriet er oppladet. Dette til tross for at hvilespenningen ligger på 12.5 til 12.8. Mistenker da apenningsfal med påfølgende sensorfeil her og der som utløser limp. Der er MAF, fuelrail pressure og transfercase ECU gjengangere. Kan også legge til at det virker som jeg har en lekkasje i en av pakningene på Y leddet på innsuget. Dette kan jo også potensielt utløse feil på MAP og feil med boost contoller. Hva tenker de lærde? Er jeg helt på jordet med antagelsene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totveit Skrevet 6. mai 2022 Del Skrevet 6. mai 2022 Skal ikke friste meg til å gå teoriene i sømmene, men syns det kan gi mening. Ville kanskje fått last-testet batteriet for å utelukke det. Har selv en D3 stående i garasjen nå til lading, som gav meg 0 forvarsel om at batteri var dårlig, helt til i går når madammen ikke fikk start, og starter såvidt gikl rundt. I det jeg skrur på tenningen er det mye som skal ha strøm. Når jeg begynte å se på D3en når jeg kom hjem, så virket lys i cupe og slikt normalt, helt til jeg satte nøkkel inn og bare slo på tenning - da var det såvidt det glødet. Før du går i gang med dynamo bytte ville jeg vært 100% sikker på at batteri er i orden. Generelt på D3 vil feilsøking forutsette at batteri er friskt, og lading i orden. De kan finne på mye rart med manglende strømtilførsel. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sundel Skrevet 6. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2022 1 hour ago, totveit said: Skal ikke friste meg til å gå teoriene i sømmene, men syns det kan gi mening. Ville kanskje fått last-testet batteriet for å utelukke det. Har selv en D3 stående i garasjen nå til lading, som gav meg 0 forvarsel om at batteri var dårlig, helt til i går når madammen ikke fikk start, og starter såvidt gikl rundt. I det jeg skrur på tenningen er det mye som skal ha strøm. Når jeg begynte å se på D3en når jeg kom hjem, så virket lys i cupe og slikt normalt, helt til jeg satte nøkkel inn og bare slo på tenning - da var det såvidt det glødet. Før du går i gang med dynamo bytte ville jeg vært 100% sikker på at batteri er i orden. Generelt på D3 vil feilsøking forutsette at batteri er friskt, og lading i orden. De kan finne på mye rart med manglende strømtilførsel. Har forsøkt med toppladet nytt batteri og det gamle batteriet. Oppfører seg likt. Var helt nede på 12V noen sekunder under kjøring tidligere i dag, ellers ganske konstant på 13.9. Har ny dynamo liggende så må bare finne tid til å bytte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 7. mai 2022 Del Skrevet 7. mai 2022 Sånn var min til jeg byttet dynamoen. Slitte børster vil henge, og iblandt lader den normalt, andre ganger nesten ingen ting. Uansett er dynamoen en slitedel, og bytter du den sparer du uansett prakk senere om det skulle vise seg å være noe annet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 7. mai 2022 Del Skrevet 7. mai 2022 Bør greie å lade over 14.4 volt... Helst mer enn 15 volt om det er kaldt nok ute... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sundel Skrevet 9. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2022 On 5/7/2022 at 9:07 PM, oggioffshore said: Bør greie å lade over 14.4 volt... Helst mer enn 15 volt om det er kaldt nok ute... Har holdt litt øye med ladespenning i det siste. Når det drar seg ned på mot 13.7V så begynner problemene. Dynamobytte i morgen On 5/7/2022 at 7:49 PM, lafterolf said: Sånn var min til jeg byttet dynamoen. Slitte børster vil henge, og iblandt lader den normalt, andre ganger nesten ingen ting. Uansett er dynamoen en slitedel, og bytter du den sparer du uansett prakk senere om det skulle vise seg å være noe annet. Husker du hvor lang tid du brukte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 Ble byttet hos en kompis mens jeg lå syk. Aner ikke tidsbruk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 Times tid med innlagt kaffi pause Noen sier den kan byttes på 30 min... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn_C Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 Fra undersiden? Er det en grei DIY? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 10. mai 2022 Del Skrevet 10. mai 2022 Oversiden Ut m vifte... Løsne litt greier på pass siden så får man tilkomst... Er sikkert YouTube videoer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.