Gå til innhold

Regler for ratt


Anbefalte innlegg

Hei

Hva er lovlig når det gjelder uoriginalt ratt.

Det ser ut for meg som at det kan være vanskelig å finne noe som vil bli godkjent?

Trenger tips til å skaffe et ratt for 36 Splines/spor.

 

 

Kjøretøyforskriften:

4. Ettermontering av uoriginalt ratt.

4.1 Det er ikke tillatt å ettermontere ratt med rattnav (adapter) av annen utførelse enn det bilen var utstyrt med fra fabrikken, med mindre det kan dokumenteres at bilfabrikanten godtar rattet eller at et uavhengig laboratorium har prøvd rattet med rattnavet for vedkommende bilmodell og at kravene i ECE-reg.nr. 12 Annex 4 er oppfylt. Allgemeine Betriebserlaubnis (ABE-godkjenning) for uoriginalt ratt utstedt av Kraftfahrt Bundesamt (KBA) i Vest-Tyskland anses som tilstrekkelig dokumentasjon for at rattet med rattnavet kan godkjennes.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et Momo ratt,i tre og carbon, montert m 'boss' i riktig antall splines' og ble ikke godkjent som sagt, sist gg.

Har brukt samme verksted,de siste tre EU kontrollene og samme mann, som kontrollør hver gg.

Tidligere gav han positiv kommentar til nettopp dette rattet,da det er bedre å holde i, mindre radius i rattet gjør bedre plass mlm fører og ratt osv.

MEN lover og regler var innskjerpet,og derfor måtte jeg hjem å montere orginal ratt å vise den igjen,da den fikk en 2'er på papiret.. 

Godkjennings papir vet jeg ikke noe om,og kone-mor i familien er mer glad i orginal ratt,så da blir det værende påmontert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye regler, jeg trodde reglene var uforandret, for uorginalt ratt har ikke vært lov å bruke siden nitten sytti. 

 

Ikke umulig at forhandler av ratt kan skaffe dokumenter som sier at rattet kan brukes på Defender, verdt å prøve.

 

Og om man får feks. TUV-dokumenter på ratt trenger man ikke innom SVV for å innføre i vognkort, det rekker at dokumenter legges ved vognkort under pkk-kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den viktigste grunnen til at min ikke ble godkjent m uorginalt ratt,var at blinklys hendelen ikke gikk i retur,etter sving med Momo rattet.. Så jeg måtte alltid bruke lillefingeren til å vippe den i nullstilling igjen,etter hver gangs bruk..

 

Orginal ratt derimot, har et innvendig spor,der blinklys hendelen går i retur og nullstilling.

 

Dette var begrunnelsen som mekanikeren gav,og nevnte ingen krav om godkjenning fra noen etat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, grønn disco skrev:

Dette var begrunnelsen som mekanikeren gav

Den høres litt tynn ut siden Citroën har hatt mange modeller der blinklysbryteren ikke har returfunksjon fra fabrikk og de bilene har vært lovlige i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de fleste gamle engelske biler har bare en bryter på dash som styrer blinklys.

Men, sitter det en hendel der så skal den virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...