Gå til innhold

Oljelekkasje automatkasse D2?


telindnor

Anbefalte innlegg

På vår D2 lekker det ganske mye olje fra girkassa. Det drypper flere steder når den står parkert, og den må opplagt kvitte seg med en god del under kjøring, da det minker vesentlig over tid/kjøring. Har ligget på ryggen under bilen en rekke ganger for å prøve å lokalisere feil, men er fortsatt rådløs i så måte. 

Er det noen typiske steder disse kan lekke? Dersom noen har vært borti lignende eller har gode tips, er det litt letter å legge seg til under der å glane...da kanskje noe mer kvalifisert :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk gummislangene mellom motor og karosseri fremme, min d1 hadde en lekkasje der og det drukna kassa,, Trodde også lekkasjen var i kassa.

Verdt og sjekke iverfall..

 

K

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere lekkasjer på motor kan fremstå som gir lekkasje. 

Eks:

Lekkasje fra diesel trykk regulator.

Toppdekselpakning i bakkant hvor den har en halvmåne gorm

Plastikk deksel bak på topp.

 

Jeg var sikker på at simmerring bak svinghjul lakk. Viste seg å trolig være bunpanne pakning som ikke lå riktig.

 

Der røra går inn på kassa.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er automat du har er den typiske feilen at oljeslangene mellom girkassen og oljekjøleren lekker/hopper helt av. Sjekk koblingene foran i motorrommet, på radiatoren eller der det er overgang alurør/gummislange.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lekker i området her virker det som. Og det blir fort "bløtt" når motoren går, og kassa står eks i R

 

20220503_172811.jpg

 

20220503_172826.jpg

Kan det lekke rundt skruen, eller i overgangen ref pilene. Ser ut som om skivene er alu?

 

20220503_172811.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke det lekker fra rørene/rørkoblingene antar jeg det er innvendig lekkasje i girkassen, en pakning, simmerring e.l. I så fall må du antagelig ta ned girkassen for å utbedre feilen. Jeg kan ikke bidra med konkret erfaring.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har "herjet" litt under der i dag, med det til følge at det nå bare lekker mer. Men...nå går min mistanke mot at olje/kjøler-røret som går til kassa oppå, kanskje kan være synderen. Var det røret jeg beveget på som ergo opplevdes som..."lekker mer". 

Finner ikke helt ut hvordan i alle verden dette kan byttes undenfra. Noen som kan berike meg med kunnskap. 

Finner heller ikke helt ut av hvilket rør jeg skal kjøpe? Tips til dele nr eller helst Island 4×4 nr? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sitte godt men hvis du kapper en fastnøkkel med hals litt kortere og også slik at du kan tre den på røret så går det nedefra :) Tror det er 17 eller 19mm du trenger.

Det sitter en o-ring på metallrøret som tres inn i kassa, kanskje den som lekker!

 

Ellers hadde jeg litt av de samme symptomene på min og mener jeg leste noe om at det var ganske vanlig at to av boltene som holder kassa og huset sammen måtte strammes/tettes og det er dessverre kassa ned jobb :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...