Gå til innhold

P38 bærekule venstre øvre foran (PKK feil)


SindreB

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått PKK feil på bærekule venstre øvre foran på 2000mod P38 diesel 213000km. Samt tilbud om å skifte den til ca 5500nok hos NAF Trondheim. 

 

Har noen formening om dette høres Ok ut?

 

Jeg tenkte i utgangspunkt at dette kanskje var dyrere pga behov for spesialverktøy?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig byttet bærekule på P38 selv. Selve delen og drivaksel- pakning pluss ny olje til differensial  er rimelige deler.Men arbeidet og tid var...utfordrende. 

Overdriver ikke når jeg beskriver at delene satt sinnsykt fast. Alle deler. Hub satt fast, bærekule satt enda mer fast. ABS sensor satt fast. 

Og du må regne med at abs sensor ødelegges og må byttes. Nye bolter til hub, da man sannsynligvis må banke minst 30 min. på de gamle for å drive hub av. 

Har de peiling og det blir tett etterpå, tror jeg 5.5k er rimelig. For meg var det krevende å gjøre.

Man  ha riktig avdrager og sentreringsverktøy for å gjøre jobben.

Det er en tråd her inne som jeg brukte som info, fra Brage, om du vil prøve deg selv.

 

Stein

Endret av SteinE
Typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig billig ut. Hvis de gjør det på fastpris er det flott, men jeg tror kanskje de ikke vet hvor omfattende jobben er. Jeg stiller også spørsmål ved kompetansen til verkstedet gitt pris. Som SteinE skriver trenger du spesialverktøy deler osv. 5 500 er nok prisen for bærekule på en vanlig personbil, ikke P38 :o
 

Martin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I værste fall ryker aksel tettningen, meget fort om ikke hubben er riktig sentrert. Jeg vet at folk har fått det til uten sentrerings verktøy, men desidert sikrest med

 

Jeg har sentrerings verktøy til utlån, men for øyeblikket er det på utlån til Brage som bytter bærekule på sin.

 

Og ja som Stein sier, det er mye jobb, selv om ikke ting sitter fast, og du bør ha tilgang på kraftig verktøy for å presse ut bære kulene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sindre.

 

Prisen på 5500,- synes å være rimelig, og siden det er NAF vil man jo anta at de gjør jobben korrekt iht til verksted manualen.

 

Når det er sagt så stemmer det som Rune sier at jeg nettopp har mottatt sentreringsverktøyet for å gjøre denne jobben selv. Antar jeg får gjort jobben tidlig neste uke. Som du ser i min tidligere beskrivelse, det pressverktøyet jeg bruker krever at jeg faktisk også skifter nedre kule, fordi verktøyet for å presse inn den øvre kulen går gjennom hullet til den nedre. Så jeg må ta begge.

Jeg gjorde jobben for 4 år siden, ca 50 000km kjørt siden da, og brukte da Lemforder kuler. Denne gangen har jeg kjøpt Genuine Landrover kuler.

For jobben må du ha selve bære kulene, Oil seal til akselhuset, Justeringsmutter til nedre kule. Ta også i betraktning som nevnt over at du må ut med ABS sensor, så kanskje en ny sensor, og minimum en ny sensor bushing må du ha. Du må og løsne styrestag/ draglink. Så noen nye muttere kan være lurt.

 

Med alt dette i bakhodet er 5500,- kr en grei pris.

Jobben er ikke super vanskelig og delene i seg selv er ikke så dyre, men man må ha rett / brukende verktøy. Så kan det som nevnt være en utfordring å splitte huben fra styrekronen, spesielt om den aldri har vært av før.

 

Tror det at jeg har kjørt med 30 mm spacere er dårlig for levetiden på disse kulene, skal slutte med det tenker jeg.

 

Jeg returnerer sentreringsverktøyet eller videresender straks jeg er ferdig etter ønsket behov / avtale med eier.

 

Mvh Brage 

  

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, takk for gode tilbakemeldinger her. 
Jeg endte opp på Rosten Bilverksted. Første verkstedtur etter 6år/60kkm med RR. Ny øvre kule og godkjent pkk til 2800kr. Jeg tror ikke ABS sensor eller nedre kule har vært demontert. Jeg skal holde et øye med at aksel holder tett. På et senere tidspunkt blir det nok behov for en større overhaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2022 den 10.19, SindreB skrev:

Ny øvre kule og godkjent pkk til 2800kr.

Ja det var jo meget rimelig. Med rett verktøy tenker jeg det går fint å bare skifte øvre kule.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...