Elchund Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 Hei, oppdaget under hjulskift at venstre bakhjul "flagrer" litt, noen få millimeters bevegelse i spissingsstaget. Det ser ut som en enkel reparasjon og delen er billig, men er det noen som tør å gi meg håp om å unngå hjulstillingskontroll etter bytte? Jeg tenker at om jeg justerer inn det nye staget til akkurat samme lengde som det gamle så skulle det jo bli likt. Problemet er vel kanskje å få til akkurat samme lengde... Mvh Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 26. april 2022 Del Skrevet 26. april 2022 Jeg har kjørt en sesong uten at dekkene har blitt slitt nevneverdig skjevt, men kanskje det bare er flaks Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. april 2022 Del Skrevet 27. april 2022 Problemet er å vite hvilken ende av slakke i staget som skal bli den nye lengden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 27. april 2022 Forfatter Del Skrevet 27. april 2022 Det er et veldig godt poeng. Jeg har vel tenkt at hjulet vil utover i fart, og at det derfor er kompresjonstrykk på kuleleddet til staget. I så fall må jeg strekke ut det gamle staget for å finne riktig lengde. Mvh Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 27. april 2022 Del Skrevet 27. april 2022 Hvis du tenker ta hjulstillingskontroll etterpå ville jeg byttet begge stagene og evt vurdere om det er andre foringer som må tas. (Det er vel de nedre foringene foran og bakre armer som slites først.) Jeg tror jeg må ta hjullager bak snart, samt det andre spissingstaget etc, så blir nok full overhaling om litt hvis jeg først må bytte noen av armene ++ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 27. april 2022 Forfatter Del Skrevet 27. april 2022 Jeg har egentlig ikke noe annet som må byttes, bortsett fra hjullager foran. Hjulstillingskontroll ble utført for mindre enn 8 måneder siden, så egentlig vil jeg helst slippe. Tenker jeg prøver med å være så nøyaktig som mulig og følger godt med. Jeg vil jo ikke ødelegge de dekkene heller: Mvh Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn_C Skrevet 27. april 2022 Del Skrevet 27. april 2022 Bytta spissingstagene mine nå. Tok begge bak da de har ødelagt piggdekka og også slitt skeiv Duratrac dekka - kjørt med de slakke ei stund virka det som - i allefall lengre enn hva jeg trodde sjøl. 4 hjulskontroll kosta 1750 - det hefta ikke nå med det rennet jeg har hatt på min siste to månendene. 2 nye Duratrac bak blei det ogås! og ny bremsevæske. Min blei kvass i kanta nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jschille Skrevet 28. april 2022 Del Skrevet 28. april 2022 eg bytta begge spissingstag bak ifm med siste EU då det var slakk i ytterenden av det eine. Målte opp på augemål og samanlikna med det gamle - hjulstillinga som eg tok etterpå viste at eg var ca 1 mm feil - mao mindre feil enn det typisk kan være før og etter ein slik kontroll ellers. I eit knipetak kan ein nok utsette hjulstillinga, lurt å følge med på dekka då. Bytta forøvrig endeledd framme og - på augemål var dette også greitt nok når ein samanlikna med fasiten etterpå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 29. april 2022 Forfatter Del Skrevet 29. april 2022 Deler er bestilt, tenker jeg tar sjansen på at jeg får det nøyaktig nok. Det dukker vel fort opp noe som skal skiftes til høsten igjen, så får jeg ta ny hjulstillingskontroll da. Mvh Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
karsteb Skrevet 29. april 2022 Del Skrevet 29. april 2022 Pleier knytte ei snor i slepekroken, dra den over hjulene rundt bilen og knytte andre enden på slepekroken igjen. Hvis snora er litt stram blir den liggende over dekkene. Da ser du lett hvilken spissing du har på hjulene - du ser ei glippe mellom snora og dekket der det er "toe in". Det er en firehjulstrekker så det skal vel være mellom helt rett til bare litt toe in foran og omtrent rett bak. Da klarer du deg en stund, men vil absolutt anbefale firehjulskontroll i alle fall hvis du holder på foran - der er det styresnekkestag, hjullager og dekk som ikke liker feilstilling. Kjørte Finnmark - Oslo i fjor for å hente flyttegreiene til SWMBO. Skiftet bærebruer foran kvelden før og eye-ballet forstillingen (hadde ikke snor) og da ble det nye dekk da jeg kom frem gitt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 25. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2022 (endret) På tide med en liten "fasittoppdatering" her. Jeg byttet staget på venstre side, det var helt gåent i kuleleddet som sitter i karosseriet. Jeg målte lengden på det gamle staget og justerte det nye så nøyaktig jeg kunne til samme lengde. Prøvekjøringen avslørte at bilen nå trakk til venstre. Jeg justerte staget kortere, det vil si mer "toe out" , til styringen ble nøytral. Det var ikke mange millimeter som måtte justeres inn. Under arbeidet med å bytte staget oppdaget jeg at også det andre staget, på høyre side, hadde stor slakk. Jeg aner ikke hvordan jeg har unngått å oppdage dette før. Dette staget var utslitt i andre enden, foringen mot navhuset var helt utslitt. Jeg justerte inn det nye staget på denne siden på samme måte. Prøvekjøringen denne gang avslørte at innstillingen var helt feil. Nesten 1 cm for mye "toe out". Jeg måtte grovjustere ved å legge et rettholt over hjulet og måle avstand mellom rettholtet og karosseriet. Videre justering med prøvekjøring og små justeringer. Til slutt børstet jeg støvet av en gammel klassiker: Trakrite (!) Dette er jo en genial "dings" som måler spissing eller "toe" ganske nøyaktig. Prinsippet er to solide plast plater med rullelager i mellom. Den øverste platen er forbundet med en nål eller viser som indikerer spissing. Platen legges på slett og relativt rent underlag foran hjulene, og så kjører man rett og slett over den. Et hjul som ikke peker rett frem vil bevege den øverste platen til den ene eller andre siden, alt etter om hjulet peker innover eller utover. Viseren på Trakrite'n viser om du har for mye "toe in" eller "toe out". Slik ser dingsen ut: Legges foran hjulet: Kjør bilen over, så får du vite hjulstillingen: Her viser den nesten 1 millimeter for mye "toe in". Etter litt justering ble resultatet bedre: Etter å ha justert begge bakhjulene til riktig "rett frem stilling" (ørlite "toe in", men innenfor "OK" på skala'en til Trakrite) ble bilen helt topp, nøytral i rett frem stilling med rattet i vater. En risting i rattet i høy fart, som minnet om dårlig balanserte hjul, ble helt borte og bilen er herlig stabil i høy fart. Jeg skal nå kjøre noen tusen kilometer på "sommersliks", et sett asfalt dekk fra 2017 med 5mm mønster, og se at alt er i orden mht dekkslitasje. Trakrite er en enkel og billig måte å sjekke spissing på! Mvh Tron Endret 25. mai 2022 av Elchund Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 Supertips Hvor kjøpte du Takrite? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 Stilig https://www.ebay.com/itm/313955977695?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=zMe22d66Re-&sssrc=2349624&ssuid=vkIb9wj3TwO&var=&widget_ver=artemis&media=COPY Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 26. mai 2022 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2022 Jeg kjøpte denne for 15 år siden, og har ikke sett den til salgs i Norge. Gasolin.no selger Gunson produkter, kanskje de kan få tak i trakrite også? Ellers blir det å handle på internett. Mvh Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 Står på ønskelista Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 26. mai 2022 Del Skrevet 26. mai 2022 Kunne vært spleiset på lokalt.... Ikke ofte man har bruk for slikt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 30. mai 2022 Del Skrevet 30. mai 2022 Ikke dum den der! Blir kanskje litt mye å rette på hvis man også har tuklet med "camber" og må justere det i tillegg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 8. juni 2022 Del Skrevet 8. juni 2022 Elles så kan man måle toe-in med målebånd i forkant Og akterkant av hjulet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.