Gå til innhold

Bytte spissingstag bak, Discovery 3


Elchund

Anbefalte innlegg

Hei,

oppdaget under hjulskift at venstre bakhjul "flagrer" litt, noen få millimeters bevegelse i spissingsstaget. Det ser ut som en enkel reparasjon og delen er billig, men er det noen som tør å gi meg håp om å unngå hjulstillingskontroll etter bytte?

 

Jeg tenker at om jeg justerer inn det nye staget til akkurat samme lengde som det gamle så skulle det jo bli likt. Problemet er vel kanskje å få til akkurat samme lengde...

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig godt poeng. Jeg har vel tenkt at hjulet vil utover i fart, og at det derfor er kompresjonstrykk på kuleleddet til staget. I så fall må jeg strekke ut det gamle staget for å finne riktig lengde.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker ta hjulstillingskontroll etterpå ville jeg byttet begge stagene og evt vurdere om det er andre foringer som må tas. (Det er vel de nedre foringene foran og bakre armer som slites først.)

 

Jeg tror jeg må ta hjullager bak snart, samt det andre spissingstaget etc, så blir nok full overhaling om litt hvis jeg først må bytte noen av armene ++ :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke noe annet som må byttes, bortsett fra hjullager foran. Hjulstillingskontroll ble utført for mindre enn 8 måneder siden, så egentlig vil jeg helst slippe. Tenker jeg prøver med å være så nøyaktig som mulig og følger godt med. Jeg vil jo ikke ødelegge de dekkene heller:

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta spissingstagene mine nå. Tok begge bak da de har ødelagt piggdekka og også slitt skeiv Duratrac dekka - kjørt med de slakke ei stund virka det som - i allefall lengre enn hva jeg trodde sjøl. 

 

4 hjulskontroll kosta 1750 - det hefta ikke nå med det rennet jeg har hatt på min siste to månendene. 

 

2 nye Duratrac bak blei det ogås!

 

og ny bremsevæske. 

 

Min blei kvass i kanta nå :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg bytta begge spissingstag bak ifm med siste EU då det var slakk i ytterenden av det eine. Målte opp på augemål og samanlikna med det gamle - hjulstillinga som eg tok etterpå viste at eg var ca 1 mm feil - mao mindre feil enn det typisk kan være før og etter ein slik kontroll ellers.   I eit knipetak kan ein nok utsette hjulstillinga, lurt å følge med på dekka då. 

Bytta forøvrig endeledd framme og - på augemål var dette også greitt nok når ein samanlikna med fasiten etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier knytte ei snor i slepekroken, dra den over hjulene rundt bilen og knytte andre enden på slepekroken igjen. Hvis snora er litt stram blir den liggende over dekkene. Da ser du lett hvilken spissing du har på hjulene - du ser ei glippe mellom snora og dekket der det er "toe in". Det er en firehjulstrekker så det skal vel være mellom helt rett til bare litt toe in foran og omtrent rett bak. Da klarer du deg en stund, men vil absolutt anbefale firehjulskontroll i alle fall hvis du holder på foran - der er det styresnekkestag, hjullager og dekk som ikke liker feilstilling. Kjørte Finnmark - Oslo i fjor for å hente flyttegreiene til SWMBO. Skiftet bærebruer foran kvelden før og eye-ballet forstillingen (hadde ikke snor) og da ble det nye dekk da jeg kom frem gitt :unsure:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

På tide med en liten "fasittoppdatering" her. Jeg byttet staget på venstre side, det var helt gåent i kuleleddet som sitter i karosseriet. Jeg målte lengden på det gamle staget og justerte det nye så nøyaktig jeg kunne til samme lengde. Prøvekjøringen avslørte at bilen nå trakk til venstre. Jeg justerte staget kortere, det vil si mer "toe out" , til styringen ble nøytral. Det var ikke mange millimeter som måtte justeres inn.

 

Under arbeidet med å bytte staget oppdaget jeg at også det andre staget, på høyre side, hadde stor slakk. Jeg aner ikke hvordan jeg har unngått å oppdage dette før. Dette staget var utslitt i andre enden, foringen mot navhuset var helt utslitt. Jeg justerte inn det nye staget på denne siden på samme måte. Prøvekjøringen denne gang avslørte at innstillingen var helt feil. Nesten 1 cm for mye "toe out". Jeg måtte grovjustere ved å legge et rettholt over hjulet og måle avstand mellom rettholtet og karosseriet. Videre justering med prøvekjøring og små justeringer. Til slutt børstet jeg støvet av en gammel klassiker:

 

Trakrite (!);) Dette er jo en genial "dings" som måler spissing eller "toe" ganske nøyaktig. Prinsippet er to solide plast plater med rullelager i mellom. Den øverste platen er forbundet med en nål eller viser som indikerer spissing. Platen legges på slett og relativt rent underlag foran hjulene, og så kjører man rett og slett over den. Et hjul som ikke peker rett frem vil bevege den øverste platen til den ene eller andre siden, alt etter om hjulet peker innover eller utover. Viseren på Trakrite'n viser om du har for mye "toe in" eller "toe out". Slik ser dingsen ut:

 

20220525_184507.jpg

 

Legges foran hjulet:

 

20220525_184516.jpg

 

Kjør bilen over, så får du vite hjulstillingen:

20220508_195455.jpg

 

Her viser den nesten 1 millimeter for mye "toe in". Etter litt justering ble resultatet bedre:

 

20220525_184548.jpg

 

Etter å ha justert begge bakhjulene til riktig "rett frem stilling" (ørlite "toe in", men innenfor "OK" på skala'en til Trakrite) ble bilen helt topp, nøytral i rett frem stilling med rattet i vater. En risting i rattet i høy fart, som minnet om dårlig balanserte hjul, ble helt borte og bilen er herlig stabil i høy fart. Jeg skal nå kjøre noen tusen kilometer på "sommersliks", et sett asfalt dekk fra 2017 med 5mm mønster, og se at alt er i orden mht dekkslitasje. Trakrite er en enkel og billig måte å sjekke spissing på!

 

Mvh

Tron

20220525_184548.jpg

Endret av Elchund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne for 15 år siden, og har ikke sett den til salgs i Norge. Gasolin.no selger Gunson produkter, kanskje de kan få tak i trakrite også?

Ellers blir det å handle på internett.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært spleiset på lokalt.... Ikke ofte man har bruk for slikt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...