Gå til innhold

P38 MY96 uten katalysatorer, pkk?


SteinE

Anbefalte innlegg

Hei forum!

Det nærmer seg forsøk på PKK for en P38 jeg har

Den har vært uten skilter i mange år. 

Tror alt ved bilen er ok nå etter litt småfix, men lurer på en ting 

Bilen har ikke katalysatorer montert pr. nå.

Har trodd jeg antagelig vil få mangel på det ved PKK, men kom over en ting i et gammelt vognkort som lå i bilen. Tente et lite håp om å slippe katalysatorer...

 

Vognkortet har påskriften 

Flyttegods 1-8

Og

Godkjent for LPG drift 

 

For en ikke-jurist er ikke Lovdata lettlest...Er det noen som vet om 'Flyttegods 1-8' kan gjøre et den glir unna krav om cat?

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må kontakte biltilsynet for svar på dette.  Jeg finner ingenting om flyttegods i kjøretøyforskriften, men regner med at bilen i det miste må tilfredsstille de tekniske kravene som gjaldt der bilen kom fra.  Unntak for noen krav rundt lys osv.  Det virker som om dette med flyttegods først og fremst handler om avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, lafterolf skrev:

Om katalysatoren ikke er tilstede ved feks pkk kan jeg ikke fatte at det skal føre til toerfeil. Hvordan skal kontrollør vite om bilen burde hatt dette?

 

  

Katalysator ble vel påbudt i 1988 eller 1989 her på bjerget?, så gamle p38 er vel relativt skjeldne^_^  men dersom bilen kom fra et land som ikke hadde katalysator er det et lite håp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, SteinE skrev:

Blir spennende... om akkurat denne bilen som har Flyttegods 1-8 i vognkortet glir igjennom pga den tilfredsstiller regler fra 1942 er det litt gøy.

 

 

Det er i allefall gull å ha forskriften å vise til hvis det blir en diskusjon. Forskriften trumfer synsingen til kontrolløren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Brage skrev:

Range Rover P38 downpipes med Catalysators koster ikke all verden. Om behovet skulle dukke opp.

https://www.island-4x4.co.uk/catalyst-9499-britpart-esr4095-wcd000860-p-203.html

 

Av og til er det enklest å bare montere det slik som det skal være-_-

 

Mvh Brage 

Sjekket og forbredt på det. Blitt litt omstokking i rekkefølge på prosjekter, TTT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
8 timer siden, Vidar S skrev:

 

Hvem foretok EU-kontrollen? En Krylling fra Sokna? :rolleyes:

:D

Krødsherad, Sokna.. Ringerike.  Fornuftige folk. Kan stemme

Det var ihvertfall en som forsto denne i kjøretøyforskriften:

 

§ 1-8.Unntak ved godkjenning av kjøretøy importert som arvegods eller ved eiers flytting

1. Kjøretøy som har vært registrert i utlandet og som importeres som arvegods, kan godkjennes uten at kravene i denne forskrift er oppfylt. 

...Unntak fra kravene i denne forskrift kan også gis til kjøretøy som tas med fra utlandet i forbindelse med flytting til eller .. etc etc

Ellers må kjøretøyet tilfredstille krav gjeldende i 1942.

Videre står det at det er krav om speil, bilbelte foran, og at LPG anlegget må være godkjent   ( Denne bilen har tilfeldigvis LPG)

 

.

4. På registerkortet og i vognkortet gjøres merknad om at kjøretøyet er godkjent etter foranstående bestemmelser.  ( Flyttegods 1-8)

 

Jeg lurte på om co verdi =0.7 er ille, men skjønner det er ganske så bra.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, SteinE skrev:

 

Jeg lurte på om co verdi =0.7 er ille, men skjønner det er ganske så bra.  

For bil uten cat er det ganske OK. :)

mener å huske at jeg sliter med nesten dobbelte på eu-kontrollene. Er på nippet til at den går gjennom hver gang... riktig nok eldre forgassermotor.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...