Gå til innhold

Feilsøking og frustrasjon.


Sundel

Anbefalte innlegg

Ny på forumet med nyinnkjøpt Discovery3 07/08 mod. Et tilsynelatende ok kjøp i februar med litt fortstillingsdeler som måtte byttes endte med bil som nektet å starter etter tre ukers eieskap. Siden det har det gått slag i slag i slag.

Det som er byttet til nå er Høytrykk dieselpumpe(Renovert), Lavtrykk dieselpumpe, dieselfilter, dieseltrykkregulator(Regulatoren gir ikke signal på IID Tool) 

Bilen gikk fint før driftstans men etter bytte av ovenstående deler sliter jeg med at bilen går i LIMP. 

Noen dager ikke i det hele tatt men i dag var et mareritt fra Valdres og hjem til Nittedal med nødmodus omtrent hvert tredje minutt. 

Går i nød med feilkode P0087-00(2E). Noen ganger sniker det med seg feilkoder P000E-22(2F), P0089-22(2F), P117D-00(2C) og P0101-17(28).

P0087-00(2E) er kensekvent hver gang, så utslag på lavt dieseltrykk. Dette skjer ikke ved pådrag eller når jeg slipper gassen men typisk følge fartsgrende vaking på gasspedal. 

Høytrykkspumpa gir etter hva jeg kan lese av ok trykk på opp imot 200000kpa ved skikkelig pådrag. Fødepumpa gir fine 7psi uten drop ved tomgang eller rusing av motor. Den gamle droppet voldsomt og målte vakum ved rusing av motor. 

 

Jeg er litt rådvill for hvor jeg søker neste og er ganske frustrert over å måtte holde på så mye, så fort med en bil som i dag fungerer som hverdagsbil frem til firmabil kommer over sommeren som plutselig ikke kan komme fort nok.

 

Er det noen åpenlyse enkle ting å feilsøke på?

Noen i Oslo omegn som har litt kunnskap og kan bistå litt i å finne rett vei å gå. Er nå over på lavkost da det øvrige med unntak av fødepumpa er gjort på verksted og kostet deretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tippet på at det er høytrykkspumpen, men den har du jo allerede skiftet. Jeg har fått samme kode et par ganger, P0087, ved samme type kjøring, dvs. helt jevn "cruise" ute noe pådrag. Blir borte ved å stoppe/starte motoren. Nå er det lenge siden (oktober) jeg har fått feilen, og det eneste jeg har gjort med bilen som kan være tilnærmet relevant er å bytte slange fra inetecooler til innsug, samt rense MAF og MAP sensorene. Har du sjekket ledningsnettet til motoren, til de relevante sensorene i innsprøytningssystemet? Jeg regner med at de vanlige tingene som lager uforklarlige feil, pærene i baklykten, bremselysbryteren og batterispenning/tilstanden på batteriet er sjekket ut. Jeg har ikke noe mer vettugt å bidra med dessverre.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også hvilket verdier får du for insjektorer? det finnes biltema set som kan evaluere om de funker som det skal. Mulig at noen funker ikke optimalt, det er med tanke på smuss og avleiringer som kjem til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/18/2022 at 9:32 PM, Timo@ said:

fikk du renset tanken ved bytte av Lavtrykk dieselpumpe?

Renset ikke tanken, men det var ikke behov heller ette rmin vurdering. 

On 4/19/2022 at 9:12 AM, Timo@ said:

også hvilket verdier får du for insjektorer? det finnes biltema set som kan evaluere om de funker som det skal. Mulig at noen funker ikke optimalt, det er med tanke på smuss og avleiringer som kjem til 

Verdiene på injektorer er jevne og avviker vissnok ikke noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Sundel skrev:

 

Verdiene på injektorer er jevne og avviker vissnok ikke noe. 

Timo tenker på leaktest av injektorene; kjør hver og en ned i et litermål i en gitt tid og se om en eller flere skiller seg ut. Det kan du ikke måle med diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
På 17.4.2022 den 19.10, Sundel skrev:

Er det noen åpenlyse enkle ting å feilsøke på?

Noen i Oslo omegn som har litt kunnskap og kan bistå litt i å finne rett vei å gå. Er nå over på lavkost da det øvrige med unntak av fødepumpa er gjort på verksted og kostet deretter. 

Kommet noe lenger? Jeg har satt min inn på verksted etter å ha byttet mye det samme som deg. Samme feilkoder har jeg også: P117D innimellom når kald, P0087 når varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...