Ejahre Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Hei, Kjøpte en Land Rover disco 2 TD5 for noen uker siden. Det var lite kjølevæske da jeg overtok bilen, ca på minimum. Jeg fylte på kjølevæske og regnet med alt var i orden. Etter noen turer med bilen (maks 4-5 km) er nå kjølevæsken sunket til minimum. Jeg ser ingen lekkasje eller at det drypper noe under bilen når det går på tomgang. Fikk tips av en venn om å sjekke trykket i beholderen til kjølevæsken, men det er ikke noe verktøy jeg har. Noen som har gjort dette før og som tilfeldigvis bor i Oslo som kunne hjulpet meg med dette? Altså som har slikt verktøy og få sjekket trykket for meg? Eventuelt om dere har noen andre forslag på hvordan jeg kan feilsøke hvor problemet ligger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Det finnes et slikt utstyr i Spydeberg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ahok Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Min har vært sånn i 15 år, vet ikke hvorfor - men altså ikke noe problem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 17. april 2022 Del Skrevet 17. april 2022 Væsken lekker ut, eller så går den ut i eksosen. Se nærmere etter lekkasje, f.eks. dieselkjøleren på høyre side av motoren, lekker gjerne ned i det høyre motorfestet så det er vanskelig å se. Hvis nivået bare synker ned til minimum og holder seg der er det kanskje tanken eller evt. lokket det er feil på, og kanskje ikke så farlig så lenge motoren ikke blir for varm. Lekker det til sylindrene og ut i eksosen er gjerne eksosen hvit når det er kaldt. Mvh Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ahok Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 10 timer siden, Ahok skrev: Min har vært sånn i 15 år, vet ikke hvorfor - men altså ikke noe problem. Ser nå at jeg burde presisert - det har altså ikke vært noe problem i MITT tilfelle. Flere TD5 har samme problem som meg hvor nivå synker under minimum, men holder seg stabilt der. Bør selvsagt sjekkes ut, men trenger ikke være noe skummelt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 Jeg har også en slik. Ned til minimum og der blir den. Riktignok sakte men sikkert fra full. Å stole på instrumentet er ikke lurt. Man sjekker aldri ofte nok og tregheten i instrumentet gjør at når det til slutt indikerer for høy temperatur har maskinisten vært rødglødende lenge. En trykktest for lekkasjer anbefales hver service og ved uvanlig endring av nivå. TD5motorene har vannslanger rundt seg som orginalt ligger og gnager ett eller flere steder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 Mulig du burde sjekke om det er kjøleveske i eksosen i tilfelle det er "worst case scenario" og sprekk i toppen. Det er ikke et helt ukjent fenomen at Td5 D2 (hovedsakelig D2 og ikke D2a med nyere topp/motor) kan få sprekk i toppen og lekke kjøleveske der. Spesielt hvis du nettopp har kjøpt bilen. Det er riktig det ahok og gaute sier om nivået og det er mange steder det kan lekke litt som ikke er så enkle å oppdage, så kanskje lurt å få dette sjekket ordentlig. Er det lekk noe sted og motoren kjøres varm så blir det fort dyrere å fikse det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 (endret) Sjekk bunnen av radiator og ramma under radiator om det er fuktig der. Det synes ofte ikke på td5 når radiator lekker, det meste damper bort når det bare er en liten lekkasje kjenn etter om det lukter varm kjølevæske rundt bilen når den er ordentlig varm. Vær litt forsiktig med å trykksette med tester hvis radiator er dårlig, jeg revnet selv en dårlig radiator på ganske lavt trykk Endret 18. april 2022 av jermundpr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 Bedre å finne feilen(revne radiator,sprenge slange,poppe sensor,osv) i garasjen enn plutselig geysir på motorveien. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 38 minutter siden, gautes skrev: Bedre å finne feilen(revne radiator,sprenge slange,poppe sensor,osv) i garasjen enn plutselig geysir på motorveien. Absolutt enig i det. Men litt kjedelig å gjøre den testen langt hjemmefra, som var tilfellet hos meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 18. april 2022 Del Skrevet 18. april 2022 Det kan lekke i området under manifolden også. Se etter rød farge og røde krystaller rundt om kring, finner du det så er det en liten lekkasje der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ejahre Skrevet 18. april 2022 Forfatter Del Skrevet 18. april 2022 Tusen takk for svar alle sammen. Da har jeg litt mer kunnskap om hva jeg skal se etter ikke umulig jeg kommer til å spørre mer! hehe! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leiohel Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 (endret) På 4/18/2022 den 11.51, motom skrev: Mulig du burde sjekke om det er kjøleveske i eksosen i tilfelle det er "worst case scenario" og sprekk i toppen. Det er ikke et helt ukjent fenomen at Td5 D2 (hovedsakelig D2 og ikke D2a med nyere topp/motor) kan få sprekk i toppen og lekke kjøleveske der. Spesielt hvis du nettopp har kjøpt bilen. Det er riktig det ahok og gaute sier om nivået og det er mange steder det kan lekke litt som ikke er så enkle å oppdage, så kanskje lurt å få dette sjekket ordentlig. Er det lekk noe sted og motoren kjøres varm så blir det fort dyrere å fikse det Sprekk i toppen er vel relatert til diesel lekkasje og ikke vann. Som over sjekk diesel kjøler i begge ender. Vann pumpe. Slanger Røret som går over eksosmanifoil kan gnage hull på venstre side. Bilde. Putt overløpet fra ekspansjon tank i en flaske Min å synker til minimum og blir der. Jeg synes de kan være litt vanskelig å lufte. Endret 20. april 2022 av leiohel Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 20. april 2022 Del Skrevet 20. april 2022 Du har nok helt rett i det leiohel! Det er vel den lille slangestussen under eksos manifolden også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.