Gå til innhold

Kjølevæske synker - TD5


Ejahre

Anbefalte innlegg

Hei,
Kjøpte en Land Rover disco 2 TD5 for noen uker siden. Det var lite kjølevæske da jeg overtok bilen, ca på minimum. Jeg fylte på kjølevæske og regnet med alt var i orden. Etter noen turer med bilen (maks 4-5 km) er nå kjølevæsken sunket til minimum. 
Jeg ser ingen lekkasje eller at det drypper noe under bilen når det går på tomgang. Fikk tips av en venn om å sjekke trykket i beholderen til kjølevæsken, men det er ikke noe verktøy jeg har. Noen som har gjort dette før og som tilfeldigvis bor i Oslo som kunne hjulpet meg med dette? Altså som har slikt verktøy og få sjekket trykket for meg? Eventuelt om dere har noen andre forslag på hvordan jeg kan feilsøke hvor problemet ligger? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Væsken lekker ut, eller så går den ut i eksosen. Se nærmere etter lekkasje, f.eks. dieselkjøleren på høyre side av motoren, lekker gjerne ned i det høyre motorfestet så det er vanskelig å se. Hvis nivået bare synker ned til minimum og holder seg der er det kanskje tanken eller evt. lokket det er feil på, og kanskje ikke så farlig så lenge motoren ikke blir for varm. Lekker det til sylindrene og ut i eksosen er gjerne eksosen hvit når det er kaldt.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ahok skrev:

Min har vært sånn i 15 år, vet ikke hvorfor - men altså ikke noe problem.


Ser nå at jeg burde presisert - det har altså ikke vært noe problem i MITT tilfelle. Flere TD5 har samme problem som meg hvor nivå synker under minimum, men holder seg stabilt der.

 

Bør selvsagt sjekkes ut, men trenger ikke være noe skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en slik. Ned til minimum og der blir den. Riktignok sakte men sikkert fra full.

Å stole på instrumentet er ikke lurt. Man sjekker aldri ofte nok og tregheten i instrumentet

gjør at når det til slutt indikerer for høy temperatur har maskinisten vært rødglødende lenge.

En trykktest for lekkasjer anbefales hver service og ved uvanlig endring av nivå.

TD5motorene har vannslanger rundt seg som orginalt ligger og gnager ett eller flere steder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du burde sjekke om det er kjøleveske i eksosen i tilfelle det er "worst case scenario" og sprekk i toppen. Det er ikke et helt ukjent fenomen at Td5 D2 (hovedsakelig D2 og ikke D2a med nyere topp/motor) kan få sprekk i toppen og lekke kjøleveske der. Spesielt hvis du nettopp har kjøpt bilen.

 

Det er riktig det ahok og gaute sier om nivået og det er mange steder det kan lekke litt som ikke er så enkle å oppdage, så kanskje lurt å få dette sjekket ordentlig.

Er det lekk noe sted og motoren kjøres varm så blir det fort dyrere å fikse det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk bunnen av radiator og ramma under radiator om det er fuktig der. Det synes ofte ikke på td5 når radiator lekker, det meste damper bort når det bare er en liten lekkasje :) kjenn etter om det lukter varm kjølevæske rundt bilen når den er ordentlig varm. Vær litt forsiktig med å trykksette med tester hvis radiator er dårlig, jeg revnet selv en dårlig radiator på ganske lavt trykk :rolleyes:

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, gautes skrev:

Bedre å finne feilen(revne radiator,sprenge slange,poppe sensor,osv) i garasjen enn plutselig geysir på motorveien.

 

Absolutt enig i det. Men litt kjedelig å gjøre den testen langt hjemmefra, som var tilfellet hos meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/18/2022 den 11.51, motom skrev:

Mulig du burde sjekke om det er kjøleveske i eksosen i tilfelle det er "worst case scenario" og sprekk i toppen. Det er ikke et helt ukjent fenomen at Td5 D2 (hovedsakelig D2 og ikke D2a med nyere topp/motor) kan få sprekk i toppen og lekke kjøleveske der. Spesielt hvis du nettopp har kjøpt bilen.

 

Det er riktig det ahok og gaute sier om nivået og det er mange steder det kan lekke litt som ikke er så enkle å oppdage, så kanskje lurt å få dette sjekket ordentlig.

Er det lekk noe sted og motoren kjøres varm så blir det fort dyrere å fikse det :(

Sprekk i toppen er vel relatert til diesel lekkasje og ikke vann. 

Som over sjekk diesel kjøler i begge ender. 

Vann pumpe.

Slanger

Røret som går over eksosmanifoil kan gnage hull på venstre side. Bilde.

Putt overløpet fra ekspansjon tank i en flaske

 

Min å synker til minimum og blir der. 

Jeg synes de kan være litt vanskelig å lufte. 

 

2018-08-24 16.08.25.jpg

Endret av leiohel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...