Gå til innhold

Dieseltrykkregulator Td5


Øyvind Dørum

Anbefalte innlegg

Hei

130'n har stått inne i vinter  da jeg har skiftet clutch og gjort diverse småtteri.

Batteri har vært frakoplet, og satt på vedlikeholdslading.

I går skulle jeg starte opp, men fikk ikke start.

Pumpen går og alt virker tilsynelatende iorden (nytt dieselfilter også).

Men legger merke til at når tenning står på, og pumpen i tanken går, så hører jeg en ' luftlekkasjelyd' i bakkant(mot girkasse) av dieseltrykkregulatoren. Det kommer kun luft ut der, og lyden stopper når pumpen stopper.

Regner med at dieseltrykkregulatoren må repareres/byttes?

Evt noen i trøndelagsområdet som har en tilsalgs nå i påsken?

Mvh

Øyvind

 

Screenshot_20220416-095312_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

4 timer siden, lafterolf skrev:

Det er et skille på før og etter 2002. Tror jeg har overhalingssett.

Vet du hva som er forskjellen?

Har fått tilbud fra en som har 'bare' ventilen med o-ringer. Det er til en 2004- modell (Disco tror jeg), men ser lik ut utvendig ( har ikke demontert enda)

Endret av Øyvind Dørum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhalingssettet tror jeg inneholdt en pakning ekstra, men her er jeg usikker, for det er mange år siden jeg byttet, og hukommelsen er ikke mye å stole på.

 

D2 har samme regulatoren.

 

 

Du kan forsøke å ta av returrøret inn på dieselfilter, sett slangen ned i ei bøtte og la tenning være på til det kommer ren diesel. Da får du tømt ut luft i systemet, for med nytt filter har du veldig mye luft i systemet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, lafterolf skrev:

Overhalingssettet tror jeg inneholdt en pakning ekstra, men her er jeg usikker, for det er mange år siden jeg byttet, og hukommelsen er ikke mye å stole på.

 

D2 har samme regulatoren.

 

 

Du kan forsøke å ta av returrøret inn på dieselfilter, sett slangen ned i ei bøtte og la tenning være på til det kommer ren diesel. Da får du tømt ut luft i systemet, for med nytt filter har du veldig mye luft i systemet nå.

Har nok fått ut lufta fra filter og frem, da jeg fyller filteret med diesel før jeg monterer det. 

Satte på tenning idag, og da kom det diesel ut rundt ventilen.

Ser på nett at noen ventiler har som en slangestuss ut fra siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen utvendig er en slange ekstra som går fremover langs motoren på den nye versjonen.

Den gamle utgaven har bare to rett ut.

Pakningen mot blokka finnes i to versjoner og jeg har ikke vært heldig med gjenbruksforsøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, gautes skrev:

Forskjellen utvendig er en slange ekstra som går fremover langs motoren på den nye versjonen.

Den gamle utgaven har bare to rett ut.

Pakningen mot blokka finnes i to versjoner og jeg har ikke vært heldig med gjenbruksforsøkene.

Prøvd å skifte ventilen uten å demontere regulatoren?

Er ikke sikkert det går, men tenkte å gi det et forsøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett så er jeg enig i at det burde være mulig å skifte bare selve trykk klokka ja, mens alt står på motoren. (jeg regner med det er den du refererer til)

 

Men etter å ha prøvd selv, og sagt et og annet ord som jeg er ganske sikker på at ikke er nevnt i ordboka - så konkluderte jeg med at det er veldig mye mindre bry å plukke hele pakka av blokka, komme godt til og få rengjort etc mens man bytter, og sette alt sammen tilbake..

 

Har ellers samme erfaring med gjenbruk av pakning mellom regulatorhus og blokk.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Camarogeddon skrev:

Teoretisk sett så er jeg enig i at det burde være mulig å skifte bare selve trykk klokka ja, mens alt står på motoren. (jeg regner med det er den du refererer til)

 

Men etter å ha prøvd selv, og sagt et og annet ord som jeg er ganske sikker på at ikke er nevnt i ordboka - så konkluderte jeg med at det er veldig mye mindre bry å plukke hele pakka av blokka, komme godt til og få rengjort etc mens man bytter, og sette alt sammen tilbake..

 

Har ellers samme erfaring med gjenbruk av pakning mellom regulatorhus og blokk.

 

-C

Har en fordel på min, det er ikke montert webasto, noe som gir litt bedre plass å jobbe på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er trykklokka skiftet, ble til at jeg demonterte regulatoren, da det var enklere å få ut trykklokka.

Pakning ble også skiftet.

Problemet nå er at det kommer litt luft ut av hullet på trykklokka (det gjorde det også med den gamle), men ikke diesel.

Men det er en luftsvik lyd til i området trykkluftregulator/dieselkjøler som jeg ikke får lokalisert. Det er litt diesel i underkant av regulatorblokka.

Tok av returslange og der kommer det diesel.

Noen som har tips?

Prøvde å ta luftesyklus med 5 pump på pedal, men det skjer ingenting. Er det ikke alle utgaver av Td5 som har denne funksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

46 minutter siden, Øyvind Dørum skrev:

Prøvde å ta luftesyklus med 5 pump på pedal, men det skjer ingenting. Er det ikke alle utgaver av Td5 som har denne funksjonen?

Jeg har en '99 TD5 - og kan bekrefte at min har luftesyklus funksjonen - så det burde fungere.

kjørte den senest i går, etter skifte av dieselfilter.

 

Hvorfor du tilsynelatende ikke får diesel inn i toppen, selv om returlinja hoster ut diesel er jeg mindre sikker på. Er du sikker på at du har fått den nye regulatorklokka på plass skikkelig? 

 

-G

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du satte inn rett pakning på regulatoren.

Ligger som regel 2 stk. i kit'et. En for 10P og en for 15P.

 

Beste er å sammenligne med den gamle som satt der når motor virket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Camarogeddon skrev:

 

Jeg har en '99 TD5 - og kan bekrefte at min har luftesyklus funksjonen - så det burde fungere.

kjørte den senest i går, etter skifte av dieselfilter.

 

Hvorfor du tilsynelatende ikke får diesel inn i toppen, selv om returlinja hoster ut diesel er jeg mindre sikker på. Er du sikker på at du har fått den nye regulatorklokka på plass skikkelig? 

 

-G

 

 

Det er litt diesel i underkant av regulatorblokka, men det kan også være igjen fra demonteringen.

Men 'luft-lyden' er der så lenge pumpen i tanken går..

Mulig jeg skal ta av returslangen til kjøleren med tenning på i lengre tid, det kom 2-3 dl før jeg slo av tenning igjen sist.

18 minutter siden, tiopet skrev:

Du satte inn rett pakning på regulatoren.

Ligger som regel 2 stk. i kit'et. En for 10P og en for 15P.

 

Beste er å sammenligne med den gamle som satt der når motor virket.

Ja, sammenlignet pakningene, så det er lik pakning som er montert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Med tanke på at du har problemer både med og uten ny trykklokke, så har jeg en snikende mistanke om at det er noe annet galt her.

 

Har du fått sjekket at pumpen faktisk leverer det trykket den skal? Jeg har hatt en rekke krangler med pumpene på min, den mest kreative feilen var vel pumpa hvor 2. trinnet sluttet å gå - mens førstetrinnet fortsatt fungerte. Så man fill diesel levert... men bare såvidt. Desverre er det jo ikke noen drivstofftrykkmåler på disse bilene - man må til med en egen måler for å få det sjekkety, men jeg hadde til dels sammenlignbar oppførsel - bilen stoppet av og til, og når det skjedde var det nesten umulig å få den luftet skikkelig, og i drift igjen.

 

Så det kan være vel anvendy tid å sjekke at pumpen faktisk leverer trykket sitt i systemet.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Camarogeddon skrev:

Hmm. Med tanke på at du har problemer både med og uten ny trykklokke, så har jeg en snikende mistanke om at det er noe annet galt her.

 

Har du fått sjekket at pumpen faktisk leverer det trykket den skal? Jeg har hatt en rekke krangler med pumpene på min, den mest kreative feilen var vel pumpa hvor 2. trinnet sluttet å gå - mens førstetrinnet fortsatt fungerte. Så man fill diesel levert... men bare såvidt. Desverre er det jo ikke noen drivstofftrykkmåler på disse bilene - man må til med en egen måler for å få det sjekkety, men jeg hadde til dels sammenlignbar oppførsel - bilen stoppet av og til, og når det skjedde var det nesten umulig å få den luftet skikkelig, og i drift igjen.

 

Så det kan være vel anvendy tid å sjekke at pumpen faktisk leverer trykket sitt i systemet.

 

-C

Tror nok pumpen er iorden, da jeg hørte at den 'giret opp' etter filterbytte.

Men uansett så kommer det luft ut i området rundt regulatoren, og det skal det vel ikke gjøre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første Td5'erne hadde ikke denne lufte-selv funksjonen. Den kom en gang i 99. Tidlig 99 har altså ikke denne funksjonen.

Har en 99 mod 110 som ikke lufter selv. Det du må gjøre er å slå på tenninga, du hører pumpa starter og går. 

Når pumpa stopper slår du av tenninga og så på igjen, la tenning stå på til pumpa stopper. Ca 20 sek.

Gjenta 5-6 ganger, da bør den ha luftet seg selv og om luft var problemet bør den starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Bjoern skrev:

De første Td5'erne hadde ikke denne lufte-selv funksjonen. Den kom en gang i 99. Tidlig 99 har altså ikke denne funksjonen.

Har en 99 mod 110 som ikke lufter selv. Det du må gjøre er å slå på tenninga, du hører pumpa starter og går. 

Når pumpa stopper slår du av tenninga og så på igjen, la tenning stå på til pumpa stopper. Ca 20 sek.

Gjenta 5-6 ganger, da bør den ha luftet seg selv og om luft var problemet bør den starte.

Takk for opplysning, da er nok alt som det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, lafterolf skrev:

Har du prøvd å trekke i gang bilen? Ofte er det sikrest måten om det er mye luft i systemet.

 

Gasspedal i bunn og om man kinner på starteren. Da spytter dysene fra seg mest mulig luft også.

Nei det har jeg ikke, i og med at det kom luft ut og etterhvert diesel, så lenge pumpa gikk, prioriterte jeg å tette lekkasjen.

Har tatt av og montert på igjen regulatoren x antall ganger, og skiftet pakning og o-ring. Luftlekkasjen er borte, men det kommer diesel ut i nedre område på regulatoren. Når tenning står på blir det vått i område rundt nedre festebolt.

Trykklokka og området rundt den, er tørr.

Tror jeg bestiller ny trykkregulator og tar det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...