Gå til innhold

Td5 clutchbytte tid/pris


Ivers

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Har fått et tilbud på bytte av clutch på min defender 90 td5. Har alle clutchdelene. Girkasse og transfer skal også byttes i samme slengen. Girkasse og transfer Står klart på pall skrudd sammen. Verksted estimerte 12 timer på denne jobben. Høres det ut som realistisk tidsbruk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vidar S skrev:

Jeg brukte i alle fall adskillelig mer ^_^

 

40 minutter siden, Mr. Meli skrev:

Tror jeg brukte 6 timer pluss ish på min D2, går bare kjappere og kjappere for hver gang. Er en god kosejobb dette om man har løftebukk og girkasse jekk :D

 

Får ikke gjort det selv da jeg ikke har løftebukk. Dette er jo et verksted med alt utstyr, som kjenner bilene. Så de har gjort jobben noen ganger. Bare lurer på om dette er et tilbud jeg bør takke ja til eller om dette er i overkant mange timer for jobben, når noen sier man klarer det på 6 hjemme:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres riktig ut. Er en del skruing. Jeg brukte nok mer enn 12t på min 90. Selv med girkassejekk og løftebukk. De tar nok også høyde for litt plunder og heft. Bolter som knekker, runde hoder osv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skifta på guttungens Td5 for ikke så lenge siden og brukte mye mer enn 12 t. Det går utrolig mye tid på å løsne eller kappe rustne skruer til gulvplatene, også er det en del plunder og heft å få ut kassa av bilen. Vi har bare sakseløfter og den måtte vi ta bort siden den bare var i veien. 

 

Vi bestemte oss for at neste gang vi gjør det, så skal vi dele kassa og sette inn først girboks og så transfer. Antar at verkstedet ikke trenger å tenke i de baner, men den er utrolig tung når den er skrudd sammen og du skal få den oppunder bilen på garasjegulvet. 

 

I England tar de visstnok rett over 2000 pund for å bytte girkasse inkludert deler. Det kommer jo en dårlig kurs og en lang kjøretur med dyr diesel på toppen, men det er jo en referanse. Så litt avhengig av hva verkstedet tar i timepris så virket det ikke så galt. Pass på at du setter inn en kvalitetsclutch, og sjekk svinghjulet når du først er der inne. Clutchen vi byttet var nesten ny, men svinghjulet røk nå, så da byttet vi alt en gang til. Vi ønsket oss veldig at de hadde byttet svinghjul også sist gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Høres ut som om det kan være en grei deal da. Jeg har et kit fra L.o.f med clutch og dualmass svinghjul. Kjøpte vel også "rear main oil seal" Og bunnpanne pakning. Er det noe annet som bør byttes når først alt er ute og det er god tilgang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en tråd på forumet som tipser om flere ting ved bytte? 

Tenker på den lille foringa på utgående aksling, bolter og kanskje styrepinne for svinghjul. 

Jeg ville også sjekket bolt på oljepumpa hvis panna skal ned og skiftet gummipakning på baksiden av blokka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar en lidt tid hvis man ikke har gode faciliteter. Jeg hadde carport uten dør. Og gjorde dette i december så faciliteter kunne ha vært bedre og det påvirkede tiden. Jeg brukte en aften eller to på preparasjon, gulv mm. og fikk en til at hjelpe med at ta kasser ned en af gangen. Byttede svinghjul og klutsj på en aften og fikk en sterk mann til at hjelpe med at få kasser på plass. Brukte så et par aftener med at få rest på plass.  Dette var en simplere jobb en vented og med løftebukk og varm garasje burde dette kunne gjøres på en dag (1,5mand). 12timer er derfor ikke helt galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får søke litt og se om det er noe mer. Det du nevner med skrue til oljepumpe er jo lurt. Har spigot bushing, rear oil seal, oil seal. +Alt i L.O.F kittet. Mulig gaffelen også bør byttes med tilhørende clips osv? 

 

Tenkte om det er andre ting i området der som ikke har noe med clutch å gjøre som kan taes i samme slengen. 

 

 

 

 

 

Screenshot_2022-04-12-12-44-43-98_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut, tipser å bytte gummiproppen bak på blokka også. Lekker etterhvert og umulig å bytte uten å slippe ned girkassa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, BBernt skrev:

Høres bra ut, tipser å bytte gummiproppen bak på blokka også. Lekker etterhvert og umulig å bytte uten å slippe ned girkassa. 

Hm denne proppen har jeg gått glipp av. Ikke hørt om den? ^_^ har du et Delenummer eller bilde av denne proppen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://new.lrcat.com/#!/1228/13789/17286/1333

 

Linken er russisk, 2 propper på baksiden. Fikk beskjed fra mitt verksted ved bytte at det lak olje ut fra nederste gummipropp, men kan den være av metall? Den øverste er grei å bytte. Noen voksne får ta dette videre, inntil videre tørker jeg bare opp markeringene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er vel en lengere ned også. Så på YouTube et deksel lengere ned, mener jeg. Hos meg er det øverste tørt og fint. 

Tenker det er rundingen på bildet jeg har min lekkasje fra. 

 

 

Screenshot_20220414_194558_com.google.android.youtube.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...