Gå til innhold

3,5 V8, rotor feil vei?


Magnumresponse

Anbefalte innlegg

Dette blir nesten som i gamle dager...

Har brukt bilen ei stund, men den har slettes ikke gått helt optimalt.

Tenkte i kveld jeg skulle ta litt ettersyn, så startet forsiktig med å sette stempel i syl 1 nesten på topp, da står merket på 10-tallet på reimhjul, antar dette er anbefalte 10grader fortenning.

Har egentlig lenge tenkt på at vaakum-klokke er litt rart plassert, men ser nå at rotor står helt motsatt av hva jeg forventer og hva tegning viser... Jeg lurer derfor på; Kan innmaten i tenningsfordeler snues 180grader, for så å "ommøblere" tenningskabler, slik at motoren går tilsynelatende normalt? Eller kan det være på grunn av dette at motor har virket litt vrang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt feil var det! Alle kablene var flyttet ett hakk feil, så ikke rart vaakumklokka låg klin inntil slange for kjølevann.

Etter grovinnstilling, startet motoren som ei symaskin og etter å ha brukt tenningslampe, går den nå som en drøm!

Gleder meg virkelig til å kjøre litt med den i morgen, så får vi se at dette blir bra :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du fikk den altså til å gå med alle kablene en plass feil? :o Ikke dårlig bare det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den var slik da jeg kjøpte den, har derfor ikke sett feilen siden den har gått relativt ok, bare litt uryddig.

Har derimot registrert at det har "loet" litt på kontaktpunkter inne i fordelerlokket, noe jeg har stusset over, men tror nevnte feil er årsaken. Såg i tillegg at tenningsfordeler var i overkant "vridd" og stanget imot kjølevannsrør/slange med vaakumpumpe, stusset også litt på dette.

Blir interessant i fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge pluggkabel 1 står der rotoren er mens motoren står på riktig tenningsmerke spiller det ingen rolle hvordan selve fordelerhuset er vridd.

Merkene satt på av fabrikk og det du kan lese i boka om innstillinger er bare en av veiene til Rom.

Men det er gjerne en grunn eller flere til at den ene veien anbefales.

Slik som at andre motordeler kan stå i veien for vacumklokke eller andre utvekster på siden av fordelerhuset.

Du ønsker jo å vri litt på fordeleren for å få optimalt tenningstidspunkt i forhold til drivstoff og motorslitasje.

Det er ikke alltid oppgitt innstilling er den beste for akkurat din gamle motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå pusset og gnikket på alle kontaktpunkter i fordelerlokk og synes det ser veldig positivt ut nå. Men oppdaget underveis en bensinlekkasje, på en av de små/korte slangene til injektordyser, så nå blir operasjonen litt annerledes enn først tenkt. Må bytte disse slangene, for så å få tatt en grundig motorvask, slik at man ser detaljer for å finne rette tenningspunkt med tenningslampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Burde putte skrutrekker å føle når sylinder 1 er på topp. Da skal reimhjulet være på 0 grader. Det pleier aldri å stemme da kamkjede strekker seg og reimhjulet vrir seg på vulking. Gamle v8 pleier å ha for lite fortenning pga dette og motor er lat/tørst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...