Magnumresponse Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Dette blir nesten som i gamle dager... Har brukt bilen ei stund, men den har slettes ikke gått helt optimalt. Tenkte i kveld jeg skulle ta litt ettersyn, så startet forsiktig med å sette stempel i syl 1 nesten på topp, da står merket på 10-tallet på reimhjul, antar dette er anbefalte 10grader fortenning. Har egentlig lenge tenkt på at vaakum-klokke er litt rart plassert, men ser nå at rotor står helt motsatt av hva jeg forventer og hva tegning viser... Jeg lurer derfor på; Kan innmaten i tenningsfordeler snues 180grader, for så å "ommøblere" tenningskabler, slik at motoren går tilsynelatende normalt? Eller kan det være på grunn av dette at motor har virket litt vrang? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnumresponse Skrevet 12. april 2022 Forfatter Del Skrevet 12. april 2022 Ja da ble det fullstendig grunnstøting, barnelærdommen er skadeskutt. Det var en omdreining feil på motor, noe som forenkler videre service betraktelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnumresponse Skrevet 12. april 2022 Forfatter Del Skrevet 12. april 2022 Men litt feil var det! Alle kablene var flyttet ett hakk feil, så ikke rart vaakumklokka låg klin inntil slange for kjølevann. Etter grovinnstilling, startet motoren som ei symaskin og etter å ha brukt tenningslampe, går den nå som en drøm! Gleder meg virkelig til å kjøre litt med den i morgen, så får vi se at dette blir bra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 14. april 2022 Del Skrevet 14. april 2022 Men du fikk den altså til å gå med alle kablene en plass feil? Ikke dårlig bare det! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnumresponse Skrevet 15. april 2022 Forfatter Del Skrevet 15. april 2022 Ja, den var slik da jeg kjøpte den, har derfor ikke sett feilen siden den har gått relativt ok, bare litt uryddig. Har derimot registrert at det har "loet" litt på kontaktpunkter inne i fordelerlokket, noe jeg har stusset over, men tror nevnte feil er årsaken. Såg i tillegg at tenningsfordeler var i overkant "vridd" og stanget imot kjølevannsrør/slange med vaakumpumpe, stusset også litt på dette. Blir interessant i fortsettelsen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 15. april 2022 Del Skrevet 15. april 2022 Så lenge pluggkabel 1 står der rotoren er mens motoren står på riktig tenningsmerke spiller det ingen rolle hvordan selve fordelerhuset er vridd. Merkene satt på av fabrikk og det du kan lese i boka om innstillinger er bare en av veiene til Rom. Men det er gjerne en grunn eller flere til at den ene veien anbefales. Slik som at andre motordeler kan stå i veien for vacumklokke eller andre utvekster på siden av fordelerhuset. Du ønsker jo å vri litt på fordeleren for å få optimalt tenningstidspunkt i forhold til drivstoff og motorslitasje. Det er ikke alltid oppgitt innstilling er den beste for akkurat din gamle motor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnumresponse Skrevet 17. april 2022 Forfatter Del Skrevet 17. april 2022 Har nå pusset og gnikket på alle kontaktpunkter i fordelerlokk og synes det ser veldig positivt ut nå. Men oppdaget underveis en bensinlekkasje, på en av de små/korte slangene til injektordyser, så nå blir operasjonen litt annerledes enn først tenkt. Må bytte disse slangene, for så å få tatt en grundig motorvask, slik at man ser detaljer for å finne rette tenningspunkt med tenningslampe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atle3 Skrevet 30. april 2022 Del Skrevet 30. april 2022 Burde putte skrutrekker å føle når sylinder 1 er på topp. Da skal reimhjulet være på 0 grader. Det pleier aldri å stemme da kamkjede strekker seg og reimhjulet vrir seg på vulking. Gamle v8 pleier å ha for lite fortenning pga dette og motor er lat/tørst. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 1. mai 2022 Del Skrevet 1. mai 2022 Et erfarent øre og justering deretter blir ofte bedre enn med merker og tenningslampe på slitne motorer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.