Gå til innhold

Hjullageret ryker om igjen og om igjen


kulien

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Hjullageret på venstre side bak på min Discovery 3 har nå blitt skiftet 3 ganger i løpet av de årene jeg har hatt bilen. Nå har det begynt å lage lyd igjen. 

 

Noen som har en ide om hva som kan føre til at dette ryker så ofte? Er det naturlig å mistenke spindelen, eller hele opphenget? 

Første gangen lageret ble byttet, tok jeg det selv og jeg slet med å få det løs. Husker det ble brukt mye kraft i pressa den gangen. Neste gang ble det skiftet på verksted, og siste gangen tok jeg det selv igjen. Verken jeg eller verkstedet har sett noe unormalt der. Litt lei av den jobben nå kan du si. Planlegger å sette bilen på verksted igjen denne gangen og si ifra om det gjentagende problemet. Så har jeg mulighet til å klage etterpå. Men synes jo det er litt interessant å finne ut hvorfor det skjer og om det eventuelt er noe jeg har ødelagt selv. ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det kun kan være selve lageret. Ble det presset korrekt? At det ble presset på riktig sted slik at lagerkulene ikke måtte stå for presset? 

 

Feil hjulstilling/spissing vil slite på lager, men enda raskere slitasje på dekk, så det vil jeg tro burde blitt raskt synlig.

 

Kvalitetslager har mye å si. De billige har jeg mistanke om har lite og dårlig smøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper aldri de billigste, og tror det første som ble satt inn var Meyle. Andre gangen har jeg ikke kontroll på fabrikatet siden det ble montert på verksted. SIste gangen mener jeg også at det var et Meyle lager. 

 

Bilen sliter ikke dekk, og den har vært til 4-hjulskontroll to ganger i løpet av tida jeg har hatt bilen. Tror derfor ikke at den er feil på hjulstillinga. Må kanskje fleske til med det dyreste lageret jeg finner og prøve igjen. :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dvs, nå sjekket jeg norske deleleverandører, og jeg kommer ikke til å kjøpe det dyreste jeg finner for det finnes tydeligvis ikke noen grenser for hva et hjullager kan koste. NTN kostter 699 pluss moms og frakt hos Paddocks, og Meyle koster 48 pund pluss moms og frakt fra Advanced. Kan hende jeg skal prøve meg med et NTN lager denne gangen og sjekke ut hvordan det går. (ev sette den på verksted som sagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sjans for at selve spindelen er blitt skjev/oval i forbindelse med første skiftet? Jeg har ikke sjekket ut hvor solide disse egentlig ser ut..

 

Jeg hadde lignende problem på Citroen'en til kona, måtte bytte fremhjulslager tre ganger på 18 måneder, men til slutt har det tydeligvis blitt riktig kvalitet både på lager og arbeid (meg selv..). Det har nå holdt i over to år. Noen ganger har man jo bare uflaks.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje verdt å sjekke om det er noe som kan forstyrre tetningen på siden av lageret? Har ikke byttet lager bak selv ennå men hvis det kommer rusk inn i lageret så går de fort i stykker.?? Høres mest ut som du har hatt uflaks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor presser dere lageret? 

D3 har jo hjullager hub. 

Koster ikke mer å kjøpe komplett hun enn løst lager, og sparer en for masse arbeid. 

Bilen min gikk over 100 000 km m hjullager. Bytta forrige uke.

Tines jobb, Timken lager. 

IMG_20220328_225232.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at lageret svekkes når center delen m prisme sporet, presses inn. 

Om man ikke bruker mot hold på inner ring på lageret... Ikke vet eg 

5 minutter siden, Elchund skrev:

Må presses bak vel?? Ikkeno' hub der på min.

Mvh

Tron

Beklager.. Eg tenkte fremme eg... 

Står uten briller å fordriver tid... He he 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, oggioffshore skrev:

Tenker at lageret svekkes når center delen m prisme sporet, presses inn. 

Om man ikke bruker mot hold på inner ring på lageret... Ikke vet eg 

Beklager.. Eg tenkte fremme eg... 

Står uten briller å fordriver tid... He he 

 

Stemmer, de du har der er fremme ja. Bak må det presses. Jeg har tilgang på god presse og gode mothold. Første gangen ble det litt armer og bein for det satt så utrolig godt fast. Nå siste ganga så løsna det nokså greit. Dvs, en må som regel gi et par rapp med slegga for å løsne det, også går resten med pressa. Er lite lysten på å bytte hele opphenget, men kunne jo prøvd å skifta selve spindelen samtidig for å se om det har positiv effekt. 

 

Også kanskje satse på mer flaks denne gangen! :)

Takk for tilbud Rolf, jeg har ikke dårlig tid enda så jeg bestiller delene og får det greit hjem på døra om noen dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak burde gå greit. 

Regner med det brukes mothold på 

Lagerets innerste ring når center hub presses inn. 

Har bommet på selv på det. 

Som regel spruter det kuler da.. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, oggioffshore skrev:

Bak burde gå greit. 

Regner med det brukes mothold på 

Lagerets innerste ring når center hub presses inn. 

Har bommet på selv på det. 

Som regel spruter det kuler da.. :wacko:

 

Ja, jeg har også personlig erfaring med hva som skjer når en ikke bruker mothold... Learning by failing! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker kvalitet på lageret har noe og si. 

Byttet bak for 2-3 år siden.

Tror det var skf sine eg fikk da. 

 

Håper det løser seg. 

De bør jo holde lengre enn 3 år, seff 

avhengig av hvor mye det kjøres da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lageret skal vel helst være Timken, De holder normalt i mange, mange år. Rekkefølgen lageret monteres i, samt hvor det presses og hvor det støttes opp har absolutt alt og si for en vellykket montering. Gjøres dette feil er lageret ødelagt før det tas i bruk egentlig. 

Til sist må torquen på låse mutteren også være riktig.

 

Så vanskelig å si hva som har gått galt uten å se prosessen som blir brukt. Foreløpig er det eneste med sikkerhet at merket er feil.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hull for lager og diameter på spindel innafor og ikkje heilt på kanten av toleranse? Om lageret er hardt å presse på plass kan det bety feil toleranser. Då blir klaring og belastning på lager feil og det held ikkje lenge.

 

Passningstoleranser er eit eige emne i mekanisk konstruksjon. Eg hadde starta med å måle delane med mikrometer. Obs at tilfeldigheiter kan avgjere om eit lager «passer» eller ikkje saman med delane på bilen.

Endret av Himat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få lageret inn i spindelen er realtivt enkelt, og når låsing er på plass er alt ok som regel. 

Er jo som regel når man presser navet (den med hjulboltene i)  inn man skader lageret. 

 

Fun fact:

Navet koster 21000,- hos merkeforhandler. Pris hentet 12april2022

Koster 33£ fra Advanced Factors

 

https://www.advancedfactors.co.uk/ruc500120-rear-hub-drive-flange-ruc000074-904482-p.asp 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav til 21 lapper må jo enten være laget i gull, eller at det er hele opphenget med lager og huset i ett? 

 

Det kan være en ide å bytte alt. Som sagt satt lageret veldig godt fast ved første skiftet. Hvis noe er slått eller presset skjevt den gangen så kan jo det ha noe å si som dere er inne på. Ellers så er min opplevelse som dere også har nevnt at det å presse på plass nytt lager går som en lek. Det samme gjelder å presse selve navet inn i lageret (med mothold) til slutt. Så det er litt mystisk dette. 

 

Angående merke på lageret, så har jeg alltid forholdt meg til Timken på hjullager til Defenderen. På D3 har ikke dette vært et alternativ der jeg har handlet deler, men jeg har aldri kjøpt det billigste alternativet. Som nevnt har det vært Meyle jeg da har fått. Men jeg har vanskelig for å tro at det skal være grunnen til at det ryker. Vi snakker jo nå om et lager som har røket 4 ganger på 8 år. Så dårlige lager tror jeg ingen lager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, du kan ha uflaks med ett lager, ikke med tre. Tror ikke du får tak i lager som ikke holder minst 40-50' km. Pressingen er heller ikke svartekunst, inn med press på ytre lagerbane og mothold på indre når hjulnavet skal inn. Jeg har ikke gjort denne jobben på D3, men antar lageret skal gå inn relativt greit, hvis ikke er det noe som er galt med huset. Hva med drivknuten på den siden? Jeg tipper du ville kjent heftige vibrasjoner hvis den var dårlig nok til å ødelegge lageret, men jeg kaster det ut som et punkt å sjekke.

 

Mvh Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...