kulien Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Heisann! Hjullageret på venstre side bak på min Discovery 3 har nå blitt skiftet 3 ganger i løpet av de årene jeg har hatt bilen. Nå har det begynt å lage lyd igjen. Noen som har en ide om hva som kan føre til at dette ryker så ofte? Er det naturlig å mistenke spindelen, eller hele opphenget? Første gangen lageret ble byttet, tok jeg det selv og jeg slet med å få det løs. Husker det ble brukt mye kraft i pressa den gangen. Neste gang ble det skiftet på verksted, og siste gangen tok jeg det selv igjen. Verken jeg eller verkstedet har sett noe unormalt der. Litt lei av den jobben nå kan du si. Planlegger å sette bilen på verksted igjen denne gangen og si ifra om det gjentagende problemet. Så har jeg mulighet til å klage etterpå. Men synes jo det er litt interessant å finne ut hvorfor det skjer og om det eventuelt er noe jeg har ødelagt selv. ;-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Skal vel ikke være mulig å sette det inn feil, så fremt det blir presset inn riktig. Er det brukt samme merke lager hver gang? Kanskje vurdert et annet merke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jorgenht Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Du har sikkert ikke valgt rimeligste lager? Jeg tror jeg kjøpte NTN? Om det stemmer.. men bilen her går maks 12’ i året og kan kanskje ikke sammenlignes. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Jeg kan ikke skjønne annet enn at det kun kan være selve lageret. Ble det presset korrekt? At det ble presset på riktig sted slik at lagerkulene ikke måtte stå for presset? Feil hjulstilling/spissing vil slite på lager, men enda raskere slitasje på dekk, så det vil jeg tro burde blitt raskt synlig. Kvalitetslager har mye å si. De billige har jeg mistanke om har lite og dårlig smøring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 12. april 2022 Forfatter Del Skrevet 12. april 2022 Jeg kjøper aldri de billigste, og tror det første som ble satt inn var Meyle. Andre gangen har jeg ikke kontroll på fabrikatet siden det ble montert på verksted. SIste gangen mener jeg også at det var et Meyle lager. Bilen sliter ikke dekk, og den har vært til 4-hjulskontroll to ganger i løpet av tida jeg har hatt bilen. Tror derfor ikke at den er feil på hjulstillinga. Må kanskje fleske til med det dyreste lageret jeg finner og prøve igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 12. april 2022 Forfatter Del Skrevet 12. april 2022 Dvs, nå sjekket jeg norske deleleverandører, og jeg kommer ikke til å kjøpe det dyreste jeg finner for det finnes tydeligvis ikke noen grenser for hva et hjullager kan koste. NTN kostter 699 pluss moms og frakt hos Paddocks, og Meyle koster 48 pund pluss moms og frakt fra Advanced. Kan hende jeg skal prøve meg med et NTN lager denne gangen og sjekke ut hvordan det går. (ev sette den på verksted som sagt) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Er det sjans for at selve spindelen er blitt skjev/oval i forbindelse med første skiftet? Jeg har ikke sjekket ut hvor solide disse egentlig ser ut.. Jeg hadde lignende problem på Citroen'en til kona, måtte bytte fremhjulslager tre ganger på 18 måneder, men til slutt har det tydeligvis blitt riktig kvalitet både på lager og arbeid (meg selv..). Det har nå holdt i over to år. Noen ganger har man jo bare uflaks. Mvh Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Jeg har lager liggende men posten herfra går på liktorner nedover. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Kanskje verdt å sjekke om det er noe som kan forstyrre tetningen på siden av lageret? Har ikke byttet lager bak selv ennå men hvis det kommer rusk inn i lageret så går de fort i stykker.?? Høres mest ut som du har hatt uflaks... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Hvorfor presser dere lageret? D3 har jo hjullager hub. Koster ikke mer å kjøpe komplett hun enn løst lager, og sparer en for masse arbeid. Bilen min gikk over 100 000 km m hjullager. Bytta forrige uke. Tines jobb, Timken lager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 (endret) Må presses bak vel?? Ikkeno' hub der på min. Mvh Tron Endret 12. april 2022 av Elchund Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Tenker at lageret svekkes når center delen m prisme sporet, presses inn. Om man ikke bruker mot hold på inner ring på lageret... Ikke vet eg 5 minutter siden, Elchund skrev: Må presses bak vel?? Ikkeno' hub der på min. Mvh Tron Beklager.. Eg tenkte fremme eg... Står uten briller å fordriver tid... He he Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 12. april 2022 Forfatter Del Skrevet 12. april 2022 10 minutter siden, oggioffshore skrev: Tenker at lageret svekkes når center delen m prisme sporet, presses inn. Om man ikke bruker mot hold på inner ring på lageret... Ikke vet eg Beklager.. Eg tenkte fremme eg... Står uten briller å fordriver tid... He he Stemmer, de du har der er fremme ja. Bak må det presses. Jeg har tilgang på god presse og gode mothold. Første gangen ble det litt armer og bein for det satt så utrolig godt fast. Nå siste ganga så løsna det nokså greit. Dvs, en må som regel gi et par rapp med slegga for å løsne det, også går resten med pressa. Er lite lysten på å bytte hele opphenget, men kunne jo prøvd å skifta selve spindelen samtidig for å se om det har positiv effekt. Også kanskje satse på mer flaks denne gangen! Takk for tilbud Rolf, jeg har ikke dårlig tid enda så jeg bestiller delene og får det greit hjem på døra om noen dager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Bak burde gå greit. Regner med det brukes mothold på Lagerets innerste ring når center hub presses inn. Har bommet på selv på det. Som regel spruter det kuler da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 12. april 2022 Forfatter Del Skrevet 12. april 2022 3 minutter siden, oggioffshore skrev: Bak burde gå greit. Regner med det brukes mothold på Lagerets innerste ring når center hub presses inn. Har bommet på selv på det. Som regel spruter det kuler da.. Ja, jeg har også personlig erfaring med hva som skjer når en ikke bruker mothold... Learning by failing! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Tenker kvalitet på lageret har noe og si. Byttet bak for 2-3 år siden. Tror det var skf sine eg fikk da. Håper det løser seg. De bør jo holde lengre enn 3 år, seff avhengig av hvor mye det kjøres da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Lageret skal vel helst være Timken, De holder normalt i mange, mange år. Rekkefølgen lageret monteres i, samt hvor det presses og hvor det støttes opp har absolutt alt og si for en vellykket montering. Gjøres dette feil er lageret ødelagt før det tas i bruk egentlig. Til sist må torquen på låse mutteren også være riktig. Så vanskelig å si hva som har gått galt uten å se prosessen som blir brukt. Foreløpig er det eneste med sikkerhet at merket er feil. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himat Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 (endret) Er hull for lager og diameter på spindel innafor og ikkje heilt på kanten av toleranse? Om lageret er hardt å presse på plass kan det bety feil toleranser. Då blir klaring og belastning på lager feil og det held ikkje lenge. Passningstoleranser er eit eige emne i mekanisk konstruksjon. Eg hadde starta med å måle delane med mikrometer. Obs at tilfeldigheiter kan avgjere om eit lager «passer» eller ikkje saman med delane på bilen. Endret 12. april 2022 av Himat Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 (endret) Å få lageret inn i spindelen er realtivt enkelt, og når låsing er på plass er alt ok som regel. Er jo som regel når man presser navet (den med hjulboltene i) inn man skader lageret. Fun fact: Navet koster 21000,- hos merkeforhandler. Pris hentet 12april2022 Koster 33£ fra Advanced Factors https://www.advancedfactors.co.uk/ruc500120-rear-hub-drive-flange-ruc000074-904482-p.asp Endret 12. april 2022 av YMK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 13. april 2022 Forfatter Del Skrevet 13. april 2022 Nav til 21 lapper må jo enten være laget i gull, eller at det er hele opphenget med lager og huset i ett? Det kan være en ide å bytte alt. Som sagt satt lageret veldig godt fast ved første skiftet. Hvis noe er slått eller presset skjevt den gangen så kan jo det ha noe å si som dere er inne på. Ellers så er min opplevelse som dere også har nevnt at det å presse på plass nytt lager går som en lek. Det samme gjelder å presse selve navet inn i lageret (med mothold) til slutt. Så det er litt mystisk dette. Angående merke på lageret, så har jeg alltid forholdt meg til Timken på hjullager til Defenderen. På D3 har ikke dette vært et alternativ der jeg har handlet deler, men jeg har aldri kjøpt det billigste alternativet. Som nevnt har det vært Meyle jeg da har fått. Men jeg har vanskelig for å tro at det skal være grunnen til at det ryker. Vi snakker jo nå om et lager som har røket 4 ganger på 8 år. Så dårlige lager tror jeg ingen lager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elchund Skrevet 13. april 2022 Del Skrevet 13. april 2022 Helt enig, du kan ha uflaks med ett lager, ikke med tre. Tror ikke du får tak i lager som ikke holder minst 40-50' km. Pressingen er heller ikke svartekunst, inn med press på ytre lagerbane og mothold på indre når hjulnavet skal inn. Jeg har ikke gjort denne jobben på D3, men antar lageret skal gå inn relativt greit, hvis ikke er det noe som er galt med huset. Hva med drivknuten på den siden? Jeg tipper du ville kjent heftige vibrasjoner hvis den var dårlig nok til å ødelegge lageret, men jeg kaster det ut som et punkt å sjekke. Mvh Tron Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.