Gå til innhold

Stålfelger


Eljostad

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

jeg har sett på forskjellige bilder rundt om at Defenderen ser egentlig veldig kul ut på sorte stålfelger med røffe dekk. 

jeg har i dag standard boost alloy, og har vurdert å lakke de sorte. 

Jeg har sett det finnes slike wolf felger. 
jeg liker de som synker litt inn hvis dere skjønner. 
mer det noen felger som er bedre enn andre til Defenderen mtp offset o.l?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig tenkt på originale stålfelger men endte på Wolf fordi de var en tomme bredere og er ikke så veldig ulike de originale. Med Falken Wildpeak A/T 235/85-16 og originallakk ser det slik ut, det kan hende de blir hvite en gang slik bilen har vært originalt:

bilde.png

Synes de ser ganske ok ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, SveinHa skrev:

Jeg hadde egentlig tenkt på originale stålfelger men endte på Wolf fordi de var en tomme bredere og er ikke så veldig ulike de originale. Med Falken Wildpeak A/T 235/85-16 og originallakk ser det slik ut, det kan hende de blir hvite en gang slik bilen har vært originalt:

bilde.png

Synes de ser ganske ok ut...


se der ja. De ser ikke dumme ut de altså. 
liker at bilene ser litt grovere ut med de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gammelt bilde (fra 2006) av JoHanne med Disco 1 stålfelger og 235/85x16 dekk:IMG_0220.JPG

 

Hvis ikke jeg husker feil, er disse felgene tilsvarende de alu-felgene Defender ble levert med rundt årtusenskiftet. Problemet er gjerne at disse kan være vriene å få tak i i god stand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Olav Haavardsholm skrev:

Veldig gammelt bilde (fra 2006) av JoHanne med Disco 1 stålfelger og 235/85x16 dekk:IMG_0220.JPG

 

Hvis ikke jeg husker feil, er disse felgene tilsvarende de alu-felgene Defender ble levert med rundt årtusenskiftet. Problemet er gjerne at disse kan være vriene å få tak i i god stand...


oooo se der ja. De hadde jeg ikke sett. 
De så ganske kule ut. 
synd de er vanskelige å få tak på da, men takk for innspill og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vidar S skrev:

Disco stålfelger er fortsatt lett å få tak i. 

 

Ser sannelig slik ut ja. Jeg var meget fornøyd med mine.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm sier du det ja :) det er jo ikke så dumt :)

 

5 timer siden, Vidar S skrev:

Disco stålfelger er fortsatt lett å få tak i. 

 

5 timer siden, SveinHa skrev:

RRC stålfelger er jo også ganske ok.

bilde.png


nei de så ikke dumme ut de det heller :)

3 timer siden, Olav Haavardsholm skrev:

 

Ser sannelig slik ut ja. Jeg var meget fornøyd med mine.

 


ooooo de sorte der likte jeg godt. Det er veldig kult når det er et godt søkk i de :)

Endret av Eljostad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ErikB skrev:

Smaken er som baken..

16x8 Black Modular ble mitt valg, og er fornøyd med det. Rimelige felger..

innpress ET8

773E6F82-9DA4-4EFA-A6CF-8BBBA8B074B8.png

Ja smaken er som baken, men det er mye spennende der ute. 
de du sendte bilde av det var veldig kule! Bilen kledde de godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd mye forskjellige felger opp gjennom.

Har landa på å bruke wolf til alt.

Da kan du bruke alle dekkstørrelser opp til og med 285/75x16 uten at dekka stikker på utsiden av de originale skjermene.

Dessuten er de som oftest uten kast, noe som ikke alltid er tilfelle med diverse billige modular felger ;)

Kjøp gjerne ett sett med brukte litt rustne felger. Så leverer du dem til sandblåsing metalisering og lakkering. Hos metaliseringsverket på Harestua f.eks.

da har du felger som varer evig :)

IMG_20210709_125625329.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 19.4.2022 den 9.41, smedenDY skrev:

Jeg har prøvd mye forskjellige felger opp gjennom.

Har landa på å bruke wolf til alt.

Da kan du bruke alle dekkstørrelser opp til og med 285/75x16 uten at dekka stikker på utsiden av de originale skjermene.

Dessuten er de som oftest uten kast, noe som ikke alltid er tilfelle med diverse billige modular felger ;)

Kjøp gjerne ett sett med brukte litt rustne felger. Så leverer du dem til sandblåsing metalisering og lakkering. Hos metaliseringsverket på Harestua f.eks.

da har du felger som varer evig :)

IMG_20210709_125625329.jpg

Se der ja!! Jeg må si at jeg synes Defenderen kler godt de wolf felgene altså. Blir liksom litt ekstra røffe :) 

 

tusen takk for veldig godt tips! Det er mulig det er det som må bli løsninga :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originale stålfelger, litt eldre, har ikke de "kantene" inne i felgen som trengs for å kjøre slangeløst.

 

Wolf har disse kantene. Disco 1 stålfelgen har disse kantene. Noen RR-stålfelger har ikke kantene, da må man kjøre med slange. Eller, det går greit å kjøre slangeløst, men man kan ikke slippe ut for mye luft ved terrengkjøring.

 

Noen eldre felger som er beregnet for slange kan være dårligere sveiset i sammenføyninger slik at det lekker litt luft.

 

Den kuleste stålfelgen er den fra ex-mil, etter min mening. Den er 6,5 tommer bred, "synker litt" som du beskriver.

 

Jeg personlig liker ikke Wolf-felgene grunnet hullene, men vet det er en god felg. På bilen jeg bruker i kjørefeltet på Rudskogen har jeg Disco 1 stålfelg, den felgen er veldig solid og muligens en av de beste stålfelgene LR har lagd, kjører med 255/85R16-dekk. Så har jeg ex-mil-felger på en bil, og standard-stålfelg på en bil. På den siste blir det endringer og da muligens 8 tommers brede alu-felger (har handlet nydelige felger ;):)). Har også kjørt med Mach5 stålfelger, men med ekstra brede skjermutbyggere stakk dekka 7-8 cm utenfor bilen, og med mulighet for kr 2000,- i bot for hvert hjul hvis man blir stoppet av "rett person" fant jeg det nødvendig å bytte til noe annet.

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :) som helt klart ville leita etter ex-mil-felger dersom jeg skulle hatt stilige felger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nesten vi må ha et Defender møte og sammenligne felger, dekk og skjermbreddere.

Bare for at vi skal finne kombinasjoner som ser bra ut og er lovlige i henhold til skjermbreddene vi har.

 

Blir for dyrt for min del å eksperimentere med diverse dekk og felger for å finne noe som passer.

Jeg har ekstra brede skjermbreddere og +1" heving.

33/12.50-R15 sommerdekkene mine har rullebanen innenfor skjermbreddere, men dekksidene er utenfor (noe som den "rette person" tilter over hver gang).

20210422_161147.jpg20220316_152335.jpg

 

245/75-R16 piggdekkene mine er langt innenfor og bilen ser ut som den står på stylter, selv om alufelgen sitter lenger ut en standard alufelg.

20220408_165615.jpg20210225_140438.jpg

 

Lurer på om 32/12.50-R15 eller 31" på 10x15 felg ville stikke litt mindre utenfor skjermbreddere, men for dyrt å kjøpe 4 dekk bare for å prøve <_<

Også lurer jeg på om noe større piggdekk ville fylle ut bedre enn 245/75-R16 på 7x16 alufelgene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, lafterolf skrev:

Alle nevnte stålfelger er vanskelige å balansere, og man bør bruke en spacer for å få sentrert felgen i balanseringsmaskinen. 

 

Klassiske biler kler stålfelger best :)

Har ikke hatt problemer med å balansere de 5 settene med wolf felger jeg har vært borti.

Men ja, de blir spent opp på boltsirkel og ikke på senterhull i ballanseringsmaskinen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balanserte 33" på modularfelger hos Vianor på Leira med en slags sand de putter inne i dekket. På de bilverkstedene jeg brukte i Oslo og Drammen hadde de ikke utstyr til å balansere modularfelger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...