Gå til innhold

Trådløs strøm...


Tore Kjernmoen

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å koble opp et bakspeilkamera trådløst.  Kameraet skal monteres på glasstaket og det er ingen mulighet å få frem ledninger.  Problemet er strøm (spenning) nok til videosenderen som skal ha 12V.

 

Jeg har kjøpt et kit for trådløs lading.  2 spoler med hvert sitt kretskort.  Med 2mm avstand mellom spolene er det kun 0,2V spenningstap - fra 12,5V.  Men glasset et tykkere og det blir nok enda litt mer avstand avhengig av montering.  På testoppstillingen på arbeidsbenken har jeg en 6mm plexiglassplate og to lag med dobbeltsidig tape.  Totalt 8-9mm?  Da er jeg ned på i underkant av 8V.  Jeg får et videosignal men det er dårlig.

 

Er det noen som har en idè om hvordan dette kan løses.  Parallellkoble to sendere og seriekoble to mottakere + en spenningsregulator for å få spenningen ned igjen til 12V?

 

s-l200.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God idè.  Jeg tenkte ikke på spolene som en transformator...  Takk for innspillet.  Utfordringen blir å få tak i 1mm lakkert kobbertråd relativt raskt.  Det er ikke mange som selger slikt lenger...

 

Så ser det ut som at problemet kanskje ikke er så stort som jeg fryktet.  Spenningen i bilen viste seg å være hele 14,85V.  Da er det 10.6V tilgjengelig ved en avstand mellom spolene på 6mm.  Det bør være nok til video senderen.  Jeg har ikke fått testet hele oppsettet på nytt da 5V spenningsregulatoren ikke er helt samarbeidsvillig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir helt riktig å tenke på dette som en trafo ja - riktignok en litt dårlig en, men allikevel.

 

alternativ 2 her må være å sette opp en spenningsregulator (12V Buck boost - slik at du kan øke spenningen) på sekundærsiden, slik at den kan håndtere det å levere rett spenning til kamerasystemet - avhengig av hvor mye leamikk du vil ha der.

 

-C

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.elfadistrelec.no/no/kobbertrad-2mm-o0-5mm-100g-dahrentrad-dasol-1x0-50-mm-hg/p/15517537?trackQuery=cat-DNAV_PL_091202&pos=2&origPos=2&origPageSize=50&track=true

 

Her selges hvertfall kobbertråd. Har ikke sjekket lagerstatus, så mulig det er lang leveringstid. Mener det skal gå an å handle der som privatperson. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...