JEJ Skrevet 8. april 2022 Del Skrevet 8. april 2022 (endret) Trenger noen tips her... 2003 L322 TD6 funker helt fint unntatt ved harde gasspådrag over tid, typisk lang oppoverbakke, akselerasjonsfelt for å komme ut på motorvei etc. Den stopper ikke, bare mister kraften, og etter 15-20 sekunder kommer den tilbake. Akkurat som om den går tom for diesel noen sekunder. Har byttet dieselfilter og den lille pumpen som sitter utenfor tanken, "Secondary fuelpump" Den var slik før byttet også... Ingen lysende lamper eller feilmeldinger. Tips mottas med stor takk. JE Endret 8. april 2022 av JEJ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariusMorch Skrevet 8. april 2022 Del Skrevet 8. april 2022 2 timer siden, JEJ skrev: Trenger noen tips her... 2003 L322 TD6 funker helt fint unntatt ved harde gasspådrag over tid, typisk lang oppoverbakke, akselerasjonsfelt for å komme ut på motorvei etc. Den stopper ikke, bare mister kraften, og etter 15-20 sekunder kommer den tilbake. Akkurat som om den går tom for diesel noen sekunder. Har byttet dieselfilter og den lille pumpen som sitter utenfor tanken, "Secondary fuelpump" Den var slik før byttet også... Ingen lysende lamper eller feilmeldinger. Tips mottas med stor takk. JE Har du sett i speilet om eksosen er spesielt svart eller lignende? På tdv8en jeg hadde var dette sprekt luftslanger, så den trakk falsk luft ved pådrag og mistet masse kraft. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JEJ Skrevet 8. april 2022 Forfatter Del Skrevet 8. april 2022 Nei, har ikke registrert noe spesielt, men skal ta en mer nøye sjekk. Takk for tips! JE Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JEJ Skrevet 22. september 2022 Forfatter Del Skrevet 22. september 2022 (endret) Endelig fikk jeg testet litt, bilen går jo helt fint med vanlig kjøring, men "kraftpausene" ved pådrag og motbakker har vedvart. I de sene kveldstimer fikk vi testet litt med å kjøre live values for å se hva som skjer når symptomet inntreffer. Turbotrykk virker ok Lavtrykkspumpe - ingen forandring Høytrykkspumpe - tydelig dropp i dieseltrykk. Den dropper konstant fra 130000 - 90000 KPa for så å bygge seg opp igjen. Dette gjentar seg til bilen er over bakketoppen :-) Så - høytrykkspumpa er den som sitter under innsuget i fremkant av motoren? Hvordan kan man tolke dette? Dårlig pumpe som er moden for utskifting, eller en sensor et eller annet sted som ikke gir korrekte signaler? JE Endret 22. september 2022 av JEJ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clausen Skrevet 24. september 2022 Del Skrevet 24. september 2022 Merket du tydelig fusk når trykkdroppet kom ? Hadde du full gas? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 25. september 2022 Del Skrevet 25. september 2022 Ta en dyselekkasjetest før du mistenker pumpa. Td6 har også generelt mye problemer med railtrykkgiver. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JEJ Skrevet 27. september 2022 Forfatter Del Skrevet 27. september 2022 På 24.9.2022 den 11.16, clausen skrev: Merket du tydelig fusk når trykkdroppet kom ? Hadde du full gas? Nei, ikke noe fusking. Nei, ikke full gass, halv kanskje, og holder gasspedalen helt uforandret. JE På 25.9.2022 den 20.53, Erik Iversen skrev: Ta en dyselekkasjetest før du mistenker pumpa. Td6 har også generelt mye problemer med railtrykkgiver. Takk for tips, skal sjekke det. Kan det stemme at høytrykkspumpa kun er en mekanisk innretning og gir trykk etter turtall? Så er det en sensor og trykkregulator som bestemmer trykket ut til dysene? JE Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 27. september 2022 Del Skrevet 27. september 2022 1 time siden, JEJ skrev: Kan det stemme at høytrykkspumpa kun er en mekanisk innretning og gir trykk etter turtall? Så er det en sensor og trykkregulator som bestemmer trykket ut til dysene? JE Den er mekanisk og skal gi konstant trykk uansett ja. Det sitter normalt sett en volumventil intert i pumpa og en trykksensor på railen. På l322 står trykksensoren bakerst på railen mot kupéfilteret. 27 mm langpipe om jeg husker rett? Ligger en liten skive på sensorene som blir flatere over tid og virker å gi feilaktig avlesning.. Feil på railtrykkgiveren pleier ofte å følge med seg tungstartet motor riktignok, evt ingen start.... Om du har lekkasje på dysene tilbake til retur vil det være problematisk for pumpa å holde rett mengde og trykk på dieselen inn på railen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.