Gå til innhold

Kode instrument


Dan77

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, Jan R. skrev:

GAP Diagnostic er IIDTool. Nanocom var siste jeg tenkte på...

Aha, er ikke helt inne i termene her enda. :lol:

 

Begynner å bli plagsomt at jeg ikke får brukt bilen, så begynner å helle mot å kjøpe ett helt nytt og få installert det. Kan godt leve med småfeil jeg kan bruke litt tid på å fikse, men når bilen blir stående egentlig pga en bagatell, så er det kjedelig. Når det er sagt så må man vel være i humør til å leve med småfeil som dukker opp når man kjører denne type bil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Jan R. skrev:

Tror du får mer ut av pengene av å investere i en IIDToolBT fra GAP. Skrur du mye bil selv, så er det verdt det i lengden. Uvurderlig for min del i alle fall. 

Vil den i utgangspunktet være istand til å kode instrumentet? Eventuelt lese ut filer osv, som du nevnte tidligere her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den gjør alt du trenger. Kan være greit å spørre om du kan få full CCF tilgang med engang du kjøper. Da er det en del ekstra ting du kan gjøre, men også litt flere ting man kan gjøre feil. Så greit å være litt forsiktig, og i tillegg alltid være sikker på at batteriet er i god stand før man programmerer noe med IIDTool :) 

Jeg kjenner ikke til Nanocom utenom å ha tittet på det tidligere, men det kan også være et fullverdig alternativ bare så du også er klar over det. 

 

Endret av Jan R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black solutions, har kommet med lignende som gap, bt dongle osv. 

 

Bruker Nano com selv. 

 

På 6.4.2022 den 14.40, Jan R. skrev:


Km stand/VIN nummer ligger lagret på den EEPROM'en vi akkurat fant. Så skal ikke ha noe å si det...

Er ikke km stand lagret fler steder for å gjøre det vanskelig å endre km til lavere enn opprinnelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som regel lagret i ECU, BCU og instrumentpanel i Bosch system. Så ikke helt rett frem å endre den, men ikke umulig for å si det sånn. Er også en annen måte som rett og slett ikke bryr seg om hva ECU og BCU sier, og bare plotter ut hva man ønsker.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 7.4.2022 den 11.04, Dan77 skrev:

Hei

Da gjorde vi ett forsøk og later til at denne kun inneholder km. Km endret seg, men lot seg ikke starte. Prøvde da det andre, da startet den, men med annen km stand. Noen flere forslag?

Loddet du over chip? 

Har samme utfordringen med en 07 D3 her i Bergen. 

 

Så vi har fått tak i nytt i instrument panel... 

 

Og forsker videre. 

 

Kvier meg litt for å lodde over chip om det kan unngås.. 

 

 

IMG_20220501_201600.jpg

IMG_20220501_201611.jpg

IMG_20220501_201626.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.5.2022 den 21.30, oggioffshore skrev:

Loddet du over chip? 

Har samme utfordringen med en 07 D3 her i Bergen. 

 

Så vi har fått tak i nytt i instrument panel... 

 

Og forsker videre. 

 

Kvier meg litt for å lodde over chip om det kan unngås.. 

 

 

IMG_20220501_201600.jpg

IMG_20220501_201611.jpg

IMG_20220501_201626.jpg

Beklager altfor sent svar, ikke fått varsel om melding. Prøvde, men fungerte ikke. Flyttet bare kmstand, fikk ikke startet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei igjen.

 

Altfor mange tråder rundt omkring avsluttes aldri med hva som skjedde, så vil ikke gå i samme fella. I den grad det er mulig så deler jeg gjerne info for at andre ikke skal gjøre samme feil. Jeg har jobbet mye med dette og kan ihvertfall bidra med noen do's og don'ts her.

Jeg kjøpe ett brukt instrument da flere sa at det var mulig og kode inn, vel, det var det ikke. Selv ett verksted som har spesialisert seg på Land Rover og Jaguar mente først de skulle få det til. Enkelt og greit, det går IKKE. Det som muligens kan gå er hvis man får tak i noen som får "virginized" det brukte instrumentet, da kan det gå. Men det er heller ingen enkel sak. Det jeg endte med var at en som var god på lodding fikk flyttet alle aktuelle chiper over i det instrumentet jeg skulle bruke, og det var flere stykker. Dette pågrunn av rullerende Immo-koder som går over flere chiper og enheter. Nå virker det!

 

Når det var løst var ikke det mitt eneste problem, jeg fikk stadige feil på dieselsystemet, forskjellen nå var at ikke bilen gikk i idiotmodus med varselblinkere osv.

Neste skritt var og bytte høytrykkspumpe, hvilket jeg gjorde igår. Nå ser foreløpig bilen ut til og fungere, bank i bordet.

 

Så da er faktisk denne D3'en tilbake på veien ser det ut til. Håper videre testkjøring imorgen vil bekrefte at den er ok.

 

Ha en riktig god helg folkens, her feires det med en øl idag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dan77 skrev:

Hei igjen.

 

Altfor mange tråder rundt omkring avsluttes aldri med hva som skjedde, så vil ikke gå i samme fella. I den grad det er mulig så deler jeg gjerne info for at andre ikke skal gjøre samme feil. Jeg har jobbet mye med dette og kan ihvertfall bidra med noen do's og don'ts her.

Jeg kjøpe ett brukt instrument da flere sa at det var mulig og kode inn, vel, det var det ikke. Selv ett verksted som har spesialisert seg på Land Rover og Jaguar mente først de skulle få det til. Enkelt og greit, det går IKKE. Det som muligens kan gå er hvis man får tak i noen som får "virginized" det brukte instrumentet, da kan det gå. Men det er heller ingen enkel sak. Det jeg endte med var at en som var god på lodding fikk flyttet alle aktuelle chiper over i det instrumentet jeg skulle bruke, og det var flere stykker. Dette pågrunn av rullerende Immo-koder som går over flere chiper og enheter. Nå virker det!

 

Når det var løst var ikke det mitt eneste problem, jeg fikk stadige feil på dieselsystemet, forskjellen nå var at ikke bilen gikk i idiotmodus med varselblinkere osv.

Neste skritt var og bytte høytrykkspumpe, hvilket jeg gjorde igår. Nå ser foreløpig bilen ut til og fungere, bank i bordet.

 

Så da er faktisk denne D3'en tilbake på veien ser det ut til. Håper videre testkjøring imorgen vil bekrefte at den er ok.

 

Ha en riktig god helg folkens, her feires det med en øl idag!

Hvor mange og hvilke chips snakker vi om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, oggioffshore skrev:

Hvor mange og hvilke chips snakker vi om? 

Regnet med spørsmålet kom så skal spørre om det, spørs bare om han vil dele "hemmeligheten". Han sleit litt han også, prøvde først kloning, men da hang det gamle chassinummeret igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...