Dan77 Posted April 5 Share Posted April 5 (edited) Heisann Er eier av en 08 D3, noen ganger lykkelig eier, andre ganger ikke fullt så lykkelig. Jeg har instrumentproblemer og skulle hatt hjelp av noen med det rette utstyret til og kode inn ett annet instrument. Noen i østlandsområdet som har mulighet til å hjelpe? Ser det er muligheter for å bestille kabel og programvare på nett, men skulle gjerne ha fikset det litt kjappere enn som så. Bilen går i full shut down modus, med dertil hørende varselblink og annet under kjøring. Håper dette kan være rett sted og forhøre seg. :-) Edited April 5 by Dan77 Quote Link to post Share on other sites
Jan R. Posted April 5 Share Posted April 5 Høres litt ut som en bil som allerede har blitt diskutert på forumet her. Har det skjedd noe som tilsier at det er instrumentpanelet som må byttes? Har aldri byttet på en D3, men som regel så må du ha et nytt(virgin) instrumentpanel for å programmere et nytt BOSCH cluster. Eventuelt kan man bytte EEPROM fra gamle til "brukt/ny" cluster, men da har du problemet med at du har et cluster som er tuklet med. Noe som kan ha noe å si når du selger bilen. Får du feilmelding i displayet når bilen går i nødmodus? Kan høres ut som et BCM(Body control module) problem... Quote Link to post Share on other sites
Dan77 Posted April 5 Author Share Posted April 5 Har testkjørt mye med diagnose og "logget" feilene. Det første som skjer er at canbus kommunikasjon faller ut på instrument, og da ramler etterhvert hele systemet ut. Var i kontakt med Norsk Speedometerservice idag og de hadde sett på ett par slike med samme feil, men uten å finne problemet, så de kunne ikke hjelpe. Nå er det jo sånn at sikker kan man aldri være, men har ihvertfall forsket mye på det. Hadde hjulpet meg mye å vite hvilken chip som må flyttes på, for å gjøre det du sier? Hva gjelder koding av ett brukt instrument, har jeg fått omtrent like mange forskjellige svar som antall jeg har spurt. Takk for svar..... Quote Link to post Share on other sites
Olav Haavardsholm Posted April 6 Share Posted April 6 Det vil ikke hjelpe "bare" å få loddet opp instrumentpanelet da? Vi hadde diverse avvik som at instrumentpanelet "døde" under kjøring, og at ingenting skjedde når vi skulle starte. Som regel gikk det seg til etter at par forsøk - inntil det var full stopp. Strømmen Bil sendte inn instrumentpanelet til lodding, og siden har vi ikke hatt noen slike problemer. Hvem som sto for loddingen vet jeg ikke, og hvis Norsk Speedometerservice har sett på det, skulle man jo tro at det ikke var så enkelt, men det er jo også mulig at de ikke vet om denne svakheten. Insignia, som er merkeverksted, kjenner i hvert fall ikke til denne løsningen... Quote Link to post Share on other sites
Dan77 Posted April 6 Author Share Posted April 6 Driver og ser etter noen som kan ta en runde på loddingene ja. Håper at det kan løse problemet, syntes noen av loddingene ser litt "shady" ut, også mulig noen har vært der før. :-/ Hadde vært gode nyheter hvis det hadde fungert. Quote Link to post Share on other sites
Jan R. Posted April 6 Share Posted April 6 14 timer siden, Dan77 skrev: Har testkjørt mye med diagnose og "logget" feilene. Det første som skjer er at canbus kommunikasjon faller ut på instrument, og da ramler etterhvert hele systemet ut. Var i kontakt med Norsk Speedometerservice idag og de hadde sett på ett par slike med samme feil, men uten å finne problemet, så de kunne ikke hjelpe. Nå er det jo sånn at sikker kan man aldri være, men har ihvertfall forsket mye på det. Hadde hjulpet meg mye å vite hvilken chip som må flyttes på, for å gjøre det du sier? Hva gjelder koding av ett brukt instrument, har jeg fått omtrent like mange forskjellige svar som antall jeg har spurt. Takk for svar..... Beste måten å finne ut av hva som skjer er vel å ha en CANBUS logger tilkoblet til problemet oppstår. CAN 2.0B har drøssevis med feilkoder, og er relativt greit å se hvilken komponent som har et problem hvis man kjenner til hvordan CAN fungerer. Jeg må nesten se kretskortet for å identifisere EEPROM'en for deg. Er som regel i SOIC8 chip (se vedlegg) variant i de fleste BOSCH instrumentpanel jeg har jobbet med. Quote Link to post Share on other sites
Dan77 Posted April 6 Author Share Posted April 6 54 minutter siden, Jan R. skrev: Beste måten å finne ut av hva som skjer er vel å ha en CANBUS logger tilkoblet til problemet oppstår. CAN 2.0B har drøssevis med feilkoder, og er relativt greit å se hvilken komponent som har et problem hvis man kjenner til hvordan CAN fungerer. Jeg må nesten se kretskortet for å identifisere EEPROM'en for deg. Er som regel i SOIC8 chip (se vedlegg) variant i de fleste BOSCH instrumentpanel jeg har jobbet med. Høres fornuftig ut. Må se etter noe sånt utstyr til senere, pusler en del med bil og da er nok det kjekt å ha. Leser meg litt opp på Canbus nå om dagen. Legger ved noen bilder, for å se om du kan tipse meg. Hvis du trenger enda nærmere så si ifra Ble tydeligvis opp ned når jeg la de inn her. Quote Link to post Share on other sites
Jan R. Posted April 6 Share Posted April 6 Får du tatt et litt skarpere bilde av IC11(ved siden av buzzeren) på siste bildet? Sitter også en mellom steppermotorene på bilde 1. Quote Link to post Share on other sites
Dan77 Posted April 6 Author Share Posted April 6 59 minutter siden, Jan R. skrev: Får du tatt et litt skarpere bilde av IC11(ved siden av buzzeren) på siste bildet? Sitter også en mellom steppermotorene på bilde 1. Bedre? Quote Link to post Share on other sites
Jan R. Posted April 6 Share Posted April 6 (edited) Okei, det var en CAN tranceiver, og en audio amp. Må nesten være en av disse. Får du tatt et nytt bilde? 080D0WQ? Edited April 6 by Jan R. Quote Link to post Share on other sites
Dan77 Posted April 6 Author Share Posted April 6 6 minutter siden, Jan R. skrev: Okei, det var en CAN tranceiver, og en audio amp. Må nesten være en av disse. Får du tatt et nytt bilde? 080D0WQ? To nye bilder Quote Link to post Share on other sites
Jan R. Posted April 6 Share Posted April 6 Er den på nederste bilde merket IC9. Har du et ekstra instrumentpanel? Er fullt mulig å hente ut data "in situ" med en eeprom programmerer uten å bytte over bare så du er klar over det. Skal sies at jeg ikke er helt overbevisst om at problemet ligger i instrumentpanelet. Noe sier meg at det er BCM som surrer her... Quote Link to post Share on other sites
oggioffshore Posted April 6 Share Posted April 6 Har hørt ang progr av nytt instrument, måtte det nye ha lavere km stand, enn originalt. Antagelig for å kunne beholde org km... Utfra det eg ser på bildene, er det ihvertfall noen punkter eg ville lagt på litt mere tinn. Quote Link to post Share on other sites
Dan77 Posted April 6 Author Share Posted April 6 Akkurat nå, oggioffshore skrev: Har hørt ang progr av nytt instrument, måtte det nye ha lavere km stand, enn originalt. Antagelig for å kunne beholde org km... Utfra det eg ser på bildene, er det ihvertfall noen punkter eg ville lagt på litt mere tinn. Det jeg har fått har lavere km, men de som prøvde fikk det ikke til. Men har fått samme beskjed jeg også. Tror du har rett i det med tinn, klarer å se at litt av det ikke er topp med zoom på tlf. Quote Link to post Share on other sites
Jan R. Posted April 6 Share Posted April 6 1 minutt siden, oggioffshore skrev: Har hørt ang progr av nytt instrument, måtte det nye ha lavere km stand, enn originalt. Antagelig for å kunne beholde org km... Utfra det eg ser på bildene, er det ihvertfall noen punkter eg ville lagt på litt mere tinn. Km stand/VIN nummer ligger lagret på den EEPROM'en vi akkurat fant. Så skal ikke ha noe å si det... Quote Link to post Share on other sites
Dan77 Posted April 6 Author Share Posted April 6 2 minutter siden, Jan R. skrev: Er den på nederste bilde merket IC9. Har du et ekstra instrumentpanel? Er fullt mulig å hente ut data "in situ" med en eeprom programmerer uten å bytte over bare så du er klar over det. Skal sies at jeg ikke er helt overbevisst om at problemet ligger i instrumentpanelet. Noe sier meg at det er BCM som surrer her... Men hvis jeg lodder over IC9 så tar den med seg de data som trengs for å få det til? Jeg har prøvd litt nå og feilen oppstår når jeg beveger på instrumentet, klarer ikke og fastsette akkurat hva som skjer, men får det til å skje fortere med å "herje" litt med det. Quote Link to post Share on other sites
Jan R. Posted April 6 Share Posted April 6 Ja skal holde å lodde over IC9. Ok, skader jo ikke å prøve da... Quote Link to post Share on other sites
Dan77 Posted April 6 Author Share Posted April 6 3 minutter siden, Jan R. skrev: Ja skal holde å lodde over IC9. Ok, skader jo ikke å prøve da... Forstår jeg riktig da at hvis det er riktig chip så er det bare å plugge inn så virker det? Quote Link to post Share on other sites
Jan R. Posted April 6 Share Posted April 6 Ja, ikke noe mer hokus pokus enn det. Quote Link to post Share on other sites
Dan77 Posted April 6 Author Share Posted April 6 Da skal det prøves, tusen takk så langt. Kommer med oppdatering når det er prøvd. Kanskje jeg får brukt den til påske. Quote Link to post Share on other sites
oggioffshore Posted April 6 Share Posted April 6 7 timer siden, Jan R. skrev: Er den på nederste bilde merket IC9. Har du et ekstra instrumentpanel? Er fullt mulig å hente ut data "in situ" med en eeprom programmerer uten å bytte over bare så du er klar over det. Skal sies at jeg ikke er helt overbevisst om at problemet ligger i instrumentpanelet. Noe sier meg at det er BCM som surrer her... Interessant, Så man kan lese ut og lagre data, for så brenne det inn på et tilsvarende instrument? Kunne eg tenkt å testet ut. Har xtra instrument liggende. Leser man ut med ic i panelet da? Hva trengs da? Quote Link to post Share on other sites
Dan77 Posted April 7 Author Share Posted April 7 19 timer siden, Jan R. skrev: Ja, ikke noe mer hokus pokus enn det. Hei Da gjorde vi ett forsøk og later til at denne kun inneholder km. Km endret seg, men lot seg ikke starte. Prøvde da det andre, da startet den, men med annen km stand. Noen flere forslag? Quote Link to post Share on other sites
Jan R. Posted April 7 Share Posted April 7 Ok fant ut nå at du må kopiere gamle CCF-filen for instrumentpanelet og deretter laste den på nye, deretter synkronisere instrumentpanel med BCU-en, og det burde da fungere i følge en venn. Kan evt. prøve å synkronisere instrumentpanelet med BCU først, men ikke sikkert den er lik. Quote Link to post Share on other sites
Dan77 Posted April 7 Author Share Posted April 7 Ok. Antar da at jeg må ha mer spesifikt diagnoseutstyr enn Launch/Delphi? Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.