Gå til innhold

RRC ramme-donorramme


MariusMorch

Anbefalte innlegg

På 6.4.2022 den 9.08, Elvehundre skrev:

Mulig jeg har rammedeler (bra biter fra brukte rammer) liggende. Hvilke områder av ramma trenger du deler fra.

 

Og denne tråden skulle vel ligge under «Kjøpes»?

 

Ønsker alle en fin dag

hilsen

Henry Arnfinn :)

Det har du helt rett i, var litt i svime da jeg la dette inn. Admin må gjerne flytte tråden. 

 

Trenger særlig venstre side bak mot tanken fra tverrbjelke og bakover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen N skrev:

Jeg har ikke brukt disse selv, bare hørt dem anbefalt på churchhouse classics på jutub. 

 

https://froggatts.co.uk/product/chassis-repair-kit-discovery-1-2-and-classic/

Det der er jo bare tøys, for dette lager man på 10 minutter selv, med en stålplate fra biltema, litt papp, etpar tynne tusjer og en stikksag med stålsagblader.

Skal biter til utbedring ha noen mening, må de jo komme med knekte og bøyde hjørner, som etterligner de orginale profilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja jeg trodde de hadde flere alternativer på hjemmesida. Det der ser jo ut til å være bare skjærte plater. 

 

Men klart, til den prisen kan det jo lønne seg om en bruker *litt* mer enn ti minutter på å gjøre tilsvarende selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Espen N skrev:

Hm, ja jeg trodde de hadde flere alternativer på hjemmesida. Det der ser jo ut til å være bare skjærte plater. 

 

Men klart, til den prisen kan det jo lønne seg om en bruker *litt* mer enn ti minutter på å gjøre tilsvarende selv. 

Jeg ville fortsatt brukt den timen på å lære å gjøre det på ti minutter. Har man gammel bil, kommer som regel den kunnskapen til nytte før eller siden uansett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du føler deg kompitabel til å bruke fra plater England for å sveise ramme, tror jeg det å lage pappmaler og skjære ut plater er det minste problemet. Samtidig forstår jeg at du vil ha biter fra donorramme, det ser ofte litt bedre ut til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Vidar S skrev:

Hvis du føler deg kompitabel til å bruke fra plater England for å sveise ramme, tror jeg det å lage pappmaler og skjære ut plater er det minste problemet. Samtidig forstår jeg at du vil ha biter fra donorramme, det ser ofte litt bedre ut til slutt. 

Kutte vekk litt rust idag og det er bedre enn fryktet, så da kan det være jeg slipper unna donorramme. Frykten var at det jeg så var toppen av isfjellet, men det ser ut til å være isbiter istedenfor ;)

YRM så vel og merke spennende ut! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2022 den 12.08, JanF skrev:

De der "sveis over" seksjonene er iaf beste måten å annonsere HAR BLITT REPARERT AV AMATØR på.
Første punkt i en rammereprasjon, er jo at plater må felles inn, ikke legges oppå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I england er det vanlig å legge utenpå ramma, en engelskmann her i bygda mente de ikke hadde lov til å fjerne noe fra orginalramme, bare forsterke utenpå.

 

Kan tro det, har hatt noen bruktbiler derfra, og de hadde alle stygge kladuser utenpå, og sveisene så ut som hønseskit.

 

 

Ps. 2,5mm er passe tykkelse i ramme. 

Kjøp passe plate fra en mekanisk bedrift og lag biter selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2022 den 19.07, lafterolf skrev:

I england er det vanlig å legge utenpå ramma, en engelskmann her i bygda mente de ikke hadde lov til å fjerne noe fra orginalramme, bare forsterke utenpå.

 

Kan tro det, har hatt noen bruktbiler derfra, og de hadde alle stygge kladuser utenpå, og sveisene så ut som hønseskit.

 

 

Ps. 2,5mm er passe tykkelse i ramme. 

Kjøp passe plate fra en mekanisk bedrift og lag biter selv.


Noen tips til "must have" av verktøy for å lage gode biter sjæl? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt en bit i gangen. Sveis korte stykker og avkjøl med trykkluft. Sveiser du på en side er det greit å sveise på motsatt side av rammen, for det krymper fælt når sveisen avkjøles, og ved å sveise på motsatt side krymper det litt mer likt. 

For god sveis kan en liten åpning mellom stykkene gi veldig god innsveising. Da snakker vi om en mm. 

 

Jeg punkter platen jeg har laget og kutter med den tynneste skiva på 5" vinkelsliper. Dvs kutter gjennom ny plate og ramme, da blir åpningen perfekt. Fjern plata og rengjør inni før påsveising. Det du kutter ramler inni, og ruster raskt. 

 

Det finnes zinkspray som kan sveises på, den bruker jeg inni ramma og på baksiden av sveisestykker før jeg lukker ramma.

 

Har du vinkelsliper kommer du langt. Bajonettsag er også kjekt å ha, særlig der vinkelsliperen ikke kommer til. 

Jeg har plasmaskjærer, men den brukes ikke ofte for det blir ganske grovt etter kutting. Må innrømme at jeg skjelver for mye på hendene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, MariusMorch skrev:

Noen tanker rundt apparat? Kan jeg kjøre et MIG-apparat fra Biltema, eller må jeg ut med 10k for et proffere apparat med en gang? Med gass? hvor får jeg gass fra? Hvor mye gass trenger jeg? 

Ser jeg kan leie apparat og på Hygglo, det er kanskje ikke så dumt for å teste om dette er noe for meg? https://www.hygglo.no/c18-esab-caddy-mig-c200i

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De mig/mag-apparatene de har nå kan sikkert gjøre jobben. Spander på deg det største, 160Amp. 

 

De gamle hadde bare noen få innstillinger for varme, og da får man aldri justert riktig.

 

Selv har jeg Kemppi minarcmig, 200. 

Den justerer trådmengden selv, og man justerer bare på en vriknott, og da kommer ståltykkelsen fram, enklere kan det ikke bli.

 

Kostbare sveiseapparat gjør bedre jobb etter mitt skjønn. 

 

Og rørtråd glemmer du. Bruk dekkgass, og 0,8mm trådtykkelse på ramme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...