Gå til innhold

Tokrets bremser på 2A


Johnny Hansen

Anbefalte innlegg

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

12 timer siden, johnnyhansen skrev:

Her ser dere "bilen" min. Er den ikke blitt fin med ny Bengalack men litt Ovatrololje i. Er kustemalt 2-3 tynne lag. Har ikke rettet ut bulker fordi hver bulk har sin spesielle historie!

Har litt slakk i styring, men bremsene har blitt bedre etter bremsetromler var en tur i oppvaskemaskin og båndene ble pusset rene.

IMG_5777.JPG

IMG_5779.JPG

Nå harket også koplet varsellys og testbryter for bremsefeil!

Akkurat nå, Johnny Hansen skrev:

Nå har jeg også koplet varsellys og testbryter for bremsefeil!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå er bremsene bra. Pusset både bånd og tromler. I tillegg fikk alle fire tromler to turer i oppvaskmaskin.

I tillegg er styringen adskillig bedre etter jeg monterte ny styresnekke jeg kjøpte av Gaute. Men resten av slakk ser ut til å komme av hjelpesnekka. Undres på om det finnes reparasjonsett til den, og om slik overhaling er å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nærmere etter og fant at skruen som strammer armen på hjelpesnekka fast på akselen var litt slakk. Strammet til skruen, og nå er slakken borte. Tror nesten jeg må lære meg å kjøre bilen på nytt. Slakken er borte og rattet dreies minimalt for å holde noenlunde rett linje.
Hvis jeg nå får fikset fjærene tror jeg det blir nesten som å kjøre en BIL !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, lafterolf skrev:

Ofte er det slitasje på splines på pitmanarma når den har vært løs en stund. 

Etterstramming i ny og ned blir ofte følgene.

 

En skvett olje i hjelpesnekka gjør godt også, blir ofte glemt.

Boret hull og satte i en smørenippel for over 20 år siden. Har fått årlige pump med grafittgreas. Tenker jeg gjør samme jobben med en reservesnekke og er samtidig på jakt etter ny nedre arn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei

Har fortsatt svake bremser. Virker som det er for lite undertrykk på bremseforsterkeren.

Er det noen som har prøvd med elektrisk vakumpumpe?

Fant denne på nettet. Kan det være aktuelt?

https://www.fruugonorge.com/bil-vakuumpumpe-elektrisk-bremseforsterker-hjelpepumpe-up28-20804130/p-116273629-244208203?language=no&ac=croud&asc=pmax&gclid=CjwKCAjwoIqhBhAGEiwArXT7K2_Z5SJaNTUMw6ItOxDxEe5JTIOEZCMI2qWyjkd8h4dHrE6N1wxc3RoCqEkQAvD_BwE
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, johnnyhansen skrev:

Hei

Har fortsatt svake bremser. Virker som det er for lite undertrykk på bremseforsterkeren.

Er det noen som har prøvd med elektrisk vakumpumpe?

Fant denne på nettet. Kan det være aktuelt?

https://www.fruugonorge.com/bil-vakuumpumpe-elektrisk-bremseforsterker-hjelpepumpe-up28-20804130/p-116273629-244208203?language=no&ac=croud&asc=pmax&gclid=CjwKCAjwoIqhBhAGEiwArXT7K2_Z5SJaNTUMw6ItOxDxEe5JTIOEZCMI2qWyjkd8h4dHrE6N1wxc3RoCqEkQAvD_BwE
 

Har du målt undertrykket?  Jeg har en slik elektrisk vakuum pumpe på Hercules (300Tdi 2.8) - og den sikrer maks vakuum. Er koblet på bremselyset. Har også montert en akkumulator tank + enveisventiler slik at ikke noe vakuum forsvinner feil vei. (alt i tillegg til original pumpen). Er fortsatt ikke fornøyd (med Hercules er jo en 6x6 med betydelig vekt ;-) ) - så blir oppgradering til SJG100240...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Atle G skrev:

Har du målt undertrykket?  Jeg har en slik elektrisk vakuum pumpe på Hercules (300Tdi 2.8) - og den sikrer maks vakuum. Er koblet på bremselyset. Har også montert en akkumulator tank + enveisventiler slik at ikke noe vakuum forsvinner feil vei. (alt i tillegg til original pumpen). Er fortsatt ikke fornøyd (med Hercules er jo en 6x6 med betydelig vekt ;-) ) - så blir oppgradering til SJG100240...

Skal du selge den du har når du oppgraderer? Ville være veldig interessant å prøve den på min serie 2a med bensinmotor. I dag hentes vakum fra innsug mellom sylinder 3 og 4. Har ikke noe å måle vakum med men jeg lan jo  prøve å kjenne med en finger i enden av slangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du starter opp om morgenen med foten på bremsen bygges vakumet opp i servoen.

Da skal pedalen sige litt innover. Gjør den ikke det vet du hvor problemet ligger.

Hvis ok og du synes du har for lav bremsevirkning, gå så over bånd, tromler og sylindere.

Det glemmes fort at det skal rengjøres, pusses over og justeres med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, johnnyhansen skrev:

Skal du selge den du har når du oppgraderer? Ville være veldig interessant å prøve den på min serie 2a med bensinmotor. I dag hentes vakum fra innsug mellom sylinder 3 og 4. Har ikke noe å måle vakum med men jeg lan jo  prøve å kjenne med en finger i enden av slangen.

Biltema no 15-1366, kr 125,- så kan du måle vakuum styrke. Hvis ok - så må du gå gjennom listen til Gaute ;-) . Om jeg skal selge? Tja - kanskje, når det prosjektet kommer videre ... men ikke planlegg med å få fra meg.  (Men kanskje jeg har en ekstra pumpe liggende på en hylle - skal sjekke). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert både elektrisk og reimdrevet pumpe i hopetall på dieselbiler. 

Men bedre enn vakum fra manifold vet jeg ikke om det blir. Mer stabilt kanskje, siden det er mindre følsomt for turtall, lite pådrag på motor osv. En akumulator vil utligne, da har du reservevakum tilgjengelig. 

 

Vet ikke hva du sammenligner med når du sier svake bremser, for smale trommelbremser gir ikke all verdens friksjon. Glasserte bånd, oljesøl, glasserte beinharde tromler, lista er lang, så jeg ville fulgt Gautes tips. 

 

Neste skritt er oppgradering til skivebremser. For mye vakum er nesten farligere enn muskelbremser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje mitt fotavtrykk har blitt enda svakere i år som jeg snart runder 74 år? Pusset brensebånd og tromler i høst og klarte så vidt å låve hjul på asfalt. Siden har bilen stått tørt i garasjen, men nå er det ikke mulig å låse hjulene på asfalt!

Båndene skiftet jeg i fjor sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Atle G skrev:

Biltema no 15-1366, kr 125,- så kan du måle vakuum styrke. Hvis ok - så må du gå gjennom listen til Gaute ;-) . Om jeg skal selge? Tja - kanskje, når det prosjektet kommer videre ... men ikke planlegg med å få fra meg.  (Men kanskje jeg har en ekstra pumpe liggende på en hylle - skal sjekke). 

Takk, skal skaffe meg en slik vakummåler. Setter pris på um du kikker i hylla etter elektrisk vakumpumpe.

Hvor får jeg akkumulator og tilbakeslagsventil? Kan jo bruke et gammelt lite brannslukkingsapparat og bygge om. Men enklere med noe som er ferdig.

Antar at undertrykke blir svakere når jeg slipper spideren og trykker inn clutch for deretter å bremse? Mener bilen stopper fortere om jeg ikke trykker inn clutche, men da stopper også motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, lafterolf skrev:

Dieselbilene har dette orginalt. Jeg skal ha en liggende fra min dieselbil som ble overflødig når jeg monterte reimdrevet pumpe.

Hei

Var de elektrisk drevne pumpa for svak siden du monterte reimdrevet pumpe?

22 minutter siden, lafterolf skrev:

Er det 10" tromler og smale bånd kan bremser fra eksmillitær bil bli oppgradering, men skivebremser blir nok best. 

Er det oppgradering ti skivebremser på alle fire hjul som skal til? Eller vil du anbefale bare på forhjulene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Atle G skrev:

Har du målt undertrykket?  Jeg har en slik elektrisk vakuum pumpe på Hercules (300Tdi 2.8) - og den sikrer maks vakuum. Er koblet på bremselyset. Har også montert en akkumulator tank + enveisventiler slik at ikke noe vakuum forsvinner feil vei. (alt i tillegg til original pumpen). Er fortsatt ikke fornøyd (med Hercules er jo en 6x6 med betydelig vekt ;-) ) - så blir oppgradering til SJG100240...

Fant frem den vacuum pumpen som jeg hadde i en hylle og testet den - skiftet den nok ut fordi den ikke ga lavt nok vacuum...  hvis Laftrerolf har så er det et bedre alternativ. Søk på Frugo etter vacuum reservoir eller tank så finner du runde plast beholdere til +/- 500,- som er med å jevne ut trykket. Men først må du være sikker på at servo klokken din fungerer (ikke lekker) slik som beskrevet av Gaute + sjekke hva du har av vacuum i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, lafterolf skrev:

Du kan ettermontere skiver bak også, men foran vil jeg tro greier seg.

 

Jeg har ingen pumper tilgode,bare akkumulator. Men, den gir ikke bedre bremser, bare sørger å ha vakum tilgode når motor feks går på tomgang etc. 

Hei. Er tanken stor og vanskelig å montere på grunn av plass? Har du også tilbakeslagsventil? Kan jeg få kjøpt den av deg?

Melding kan mottaes på 95976618 eller e-post på Johnny.hansen@vabb.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, lafterolf skrev:

Husker ikke størrelsen. Men den er orginal til seriebil med diesel, så du burde finne plass.

Tilbakeslagsventil burde være unødvendig med mindre du skal bremse i samme sekund som du starter bilen. 

Ok. Kan jeg få kjøpt den av deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...