Gå til innhold

Bytte kontakt på bil eller henger?


BBernt

Anbefalte innlegg

2 timer siden, kjartanb skrev:

Hei hvor ligger denne plug på Def 130?

Har brukt 7til13 adaptor i mitt 7 polede trailer stik på 2006 td5 130 defender. Har 13 polet på camper og mangler derfor bla ryggelys og 12v til kjøleskap. Hadde tenkt meg at fikse ryggelys med separat kontakt idet jeg har ikke bruk for de 12v til kjøleskap ( den kjører på solpanel). Har problem med at venstre park/bak lyssikring (inkl instrumentpanel lys) ryker umiddelbart ( dog ikke altid, kan fungere i kort tid og ryke med smell når jeg starter bil anden gang). 

No 7 på 7 polet og no 7 på 13 polet er begge venstre baklys ( lys på bil for og bak og kamper er Led, nummerskilt lys på kamper er og Led, nummer skilt på bil er ikke forbundet).  2x led baklys, 1 led parklys og led nummerskiltlys + instrumentpanel lys burde ikke smelte en 15amp sikkring. 

Jeg vil tro kontakten ligger bak høyre bakhjul, samme sted som 110". 

Bestiller du kontakt med ledning og hengerkontakt fra D2 får du 13-polskontakt.

Enkelt og greit. Bare å plugge i.

 

Ps. Ofte finner du feilen i selve hengerkontakten. Her er det plass til mye veidritt som kortslutter og sørger for rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spray plasti dip innvendig i kontaktene etter at de er ferdig koblet.... 3-4 "lag.... 

Har spart meg for mye fukt problemer. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd Olav, lafterold og oggioffshore. Må ta frem multimeteren og avmontere camperen til at komme til evt kontakt. Det vi unektelig simplifisere hvis 13polet kan koples på eksisterende kontakt. Ikke så dumt med plastidipp, men et lag av tykkflyttende FluidFilm burde også hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et råd en gang for mange år siden om å fylle tilhenger kontakter med vaselin. Siden jeg og hadde en stor boks stående har jeg gjort dette en del ganger og ikke hatt problemer med korrosjon i de tilhenger kontakter og støpsler der dette er gjort etterpå. Problemet er at dette ikke blir gjort før man har et problem og jeg har opplevd at 20 cm kobber ledning har måttet bytes ut før jeg har funnet friskt kobber i noen av ledningene på tilhengerkontakter jeg har byttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, kjartanb skrev:

Takk for gode råd Olav, lafterold og oggioffshore. Må ta frem multimeteren og avmontere camperen til at komme til evt kontakt. Det vi unektelig simplifisere hvis 13polet kan koples på eksisterende kontakt. Ikke så dumt med plastidipp, men et lag av tykkflyttende FluidFilm burde også hjelpe :)

Alt hjelper sålenge det holder fukt, salt etc unna metall, spennings førende deler B)

 

 

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt mange år her... Må kjøre på m noen lag. 

Beste er boks og pensle på. 

 

Har brukt det på 400 volt utv støpsel, som hadde utfordringer m fukt... Og tok sikringer. 

Holdt i snart 5 år uten problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2022 den 16.20, lafterolf skrev:

Hvorfor må camperen av? Kontakten finner du bak høyre hjul, og det burde bli god adkomst om du kryper innunder?

Fordi den sitter bak, baklysene. Der er ikke plass til at komme til baklys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...