Gå til innhold

Bytte kontakt på bil eller henger?


BBernt

Anbefalte innlegg

3 tonns tipphenger er nå kjøpt inn for ukesoppdrag. Min 05 Defender er satt opp med 7 polet kontakt mens min Humbaur har 13. Ønsker å lade opp batteriet på henger mens jeg kjører, hva er beste løsning?
Skjønner det er noen fallgruber med enkle løsninger, samtidig er enkle løsninger noen ganger det beste. Greier ledig pol på 7eren å lade opp batteriet på hengeren eller skal man montere 13 kontakt ved siden av som Ranger har gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte kontakt med ledning fra D2. Det er 13-pin.Den er bare å plugge rett inn. Kontaktpluggen på D2 ligger under høyre baklykt, og det er samme plugg som Defender bruker, som ligger bak høyre bakhjul. Plug and play, som de sier her inne.

Om den lader aner jeg ikke. Uansett vil det være greit å lade opp hengerbatteri med ordinær lader når man er ferdig med et oppdrag, for å spare bilens dynamo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å legge opp komplett 13pins. 

Lafterolf sitt forslag er nok en enkel måte å få det meste på plass. 

Kanskje strøm fra tenning og konstant +12V må legges opp, men det er ikke mulig

 

13 pol er mye bedre enn 7 på det meste 

 

 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, oggioffshore skrev:

Denne omformerern, i dette tilfellet 12V - 12V, er det en forsikring mot at f.eks. batteriet på hengeren ikke skal tappe bilbatteriet?

1 time siden, oggioffshore skrev:

DC - Μετατροπέας DC για φόρτιση μέσω σύνδεσης ρυμουλκούμενου.

Slik leste jeg det, direkte oversatt til Gresk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eventuell DC/DC lader monteres bak ved batteriet på hengeren for best resultat

 

 

Om den sperrer mot utladning eller ikke kommer an på hvilket produkt du velger. 

 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Είναι ο μετατροπέας DC - DC ο ίδιος με τον φορτιστή DC/DC;

 

(Er DC - DC omformer det samme som DC/DC lader?) 

Endret av BBernt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. En DC-DC omformer gjør ikke noe annet spennende enn å konvertere spenningen fra og til. En DC-DC lader er på en måte en "Smart" lader som gjør forskjellige ting med spenningen/strømstyrken etter hva batteriet trenger. 

En DC-DC lader er vel det du aller helst vil bruke av de to. En annen løsning er et "split charge" system. Dvs. at når hovedbatteriet er fullt så begynner den å lade batteri 2. Ulempen med splitcharge gjennom 13pin kontakt er begrensningen på 27A(2.5mm2).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å lade direkte gjennom ledningsnettet i bilen blir ladingen så som så fordi jo mer strøm batteriet i hengeren vil ha, jo større spenningsfall blir det i ledningsnettet som igjen gir mindre lading... og du har ikke mer spenning en du MÅ ha fra dynamoen i andre enden av kjøredoningen...

 

Med en DCDC lader i hengeren ordner det seg fordi DCDC laderen tar en hvilken som helst spenning inn (innenfor rimelighetens grenser) og omformer til et standard ladeprogram for den batteritypen DCDC laderen er innstilt for. Du kan mao. få ladespenning på f.eks. 14.4V på hengerbatteriet selv om du bare får 12.0V ut av hengerkontakten. Bare pass på at DCDC laderen ikke er så stor at du svir ledningsnettet eller sprenger sikring... En 18A DCDC lader av kurant merke som Votronic eller Victron koster noe i overkant av kr 2000.-

 

De som trenger mye strøm i hengeren legger gjerne opp egen ladekontakt og ledninger til en større DCDC lader:

bilde.png

Endret av SveinHa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er nå blitt mere forståelig for meg, DCDC lader på egen ladekontakt høres forlokkende ut siden mulighetene ligger også til rette for event. camper og kjøler med agregat m.m. 
Tipphengeren har ctec lader og Humbaur kontakt AC/DC montert av tidligere eier, mem det baler på seg med arbeid siden ryggekamera og ekstra lys også står på lista. Må vel ta et greskkurs for å få dette til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DC DC begrenser lade strømmen slik at ledning nett overlever. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, oggioffshore skrev:

DC DC begrenser lade strømmen slik at ledning nett overlever. 

Ja, men bare om DCDC er dimensjonert for ledningsnettet. Om jeg tar min 50A DCDC fra bobilen og kobler i hengerstikket så går ikke det godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne jo ha hvert interessant å vite hvor mye strøm du trenger på hengeren. Regner med at det er en hydraulikkpumpe som skal kjøres med jevne mellomrom for å tippe hengeren. Et bilde av merkeskilt på motor, og en estimering på hvor ofte du trenger å tippe vs kjøretid med lading, og batterikapasitet kan jo si noe om hva du trenger her. 

Endret av Jan R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan R, må få lov til å komme tilbake til deg om litt. Prøver å selge gammelhengeren, imens står den nye på jobb der det er bedre plass. Over helga tenker jeg den blir hentet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SveinHa skrev:

Ja, men bare om DCDC er dimensjonert for ledningsnettet. Om jeg tar min 50A DCDC fra bobilen og kobler i hengerstikket så går ikke det godt...

Man må jo seff velge en DC DC som trekker max 10-15 amp. 

Har liggende en på 10 amp selv... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, oggioffshore skrev:

Man må jo seff velge en DC DC som trekker max 10-15 amp. 

Har liggende en på 10 amp selv... 

 

Hvis hydraulikkpumpa er på 1500W og brukes i 10min, så kommer det til å ta ca. 1 time å lade opp batteriet med en 10A lader grovt beregnet. Så ville nok ha gått for noe litt større enn det. Usikker på hva sikringsstørrelsen/kabeltverrsnitt på hengerfeste er, men 20-25A burde vel være et godt alternativ føler jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2022 den 23.31, Jan R. skrev:

 

Hvis hydraulikkpumpa er på 1500W og brukes i 10min, så kommer det til å ta ca. 1 time å lade opp batteriet med en 10A lader grovt beregnet. Så ville nok ha gått for noe litt større enn det. Usikker på hva sikringsstørrelsen/kabeltverrsnitt på hengerfeste er, men 20-25A burde vel være et godt alternativ føler jeg. 

10 amp er med utgangspunkt i kvadrat på kabel igjennom 13 pins kontakt. 

Max 2,5 mm2... På noen av ledningene. 

 

Skal man opp i så høyt strøm trekk er det bare legge opp egen kontakt med engang. 

Man må ta meg i beregningen hvor mye blir pumpen kjørt i forhold til batt kapasitet. Og hvor mye får du egentlig ladet fra bilen, ved vanlig dags bruk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å montere to batterier i setekassen, legg opp pluss og minus, gjerne så tykk som mulig, og bruke andersenkontakt på baktraversen. Da har du strøm til vinsj om det skulle bli aktuelt også, og bilen lader batteriene som igjen sørger for mer enn nok startstrøm på kalde vinterdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei hvor ligger denne plug på Def 130?

Har brukt 7til13 adaptor i mitt 7 polede trailer stik på 2006 td5 130 defender. Har 13 polet på camper og mangler derfor bla ryggelys og 12v til kjøleskap. Hadde tenkt meg at fikse ryggelys med separat kontakt idet jeg har ikke bruk for de 12v til kjøleskap ( den kjører på solpanel). Har problem med at venstre park/bak lyssikring (inkl instrumentpanel lys) ryker umiddelbart ( dog ikke altid, kan fungere i kort tid og ryke med smell når jeg starter bil anden gang). 

No 7 på 7 polet og no 7 på 13 polet er begge venstre baklys ( lys på bil for og bak og kamper er Led, nummerskilt lys på kamper er og Led, nummer skilt på bil er ikke forbundet).  2x led baklys, 1 led parklys og led nummerskiltlys + instrumentpanel lys burde ikke smelte en 15amp sikkring. 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kjartanb skrev:

,,,,, burde ikke smelte en 15amp sikkring. 

 

Nei, så da tyder det på at du har kortslutning til jord ett eller annet sted i ledningsnettet til disse strømbrukerne .  Det kan også være i forbindelse med tilhengerkontakten (eller i tilhengeren hvis det er når du kjører med tilhenger at sikringen ryker), men at det noen ganger tar litt tid før sikringen ryker, kan tyde på at det er gnaget hull på isolasjonen på en ledning et sted, og at denne ikke alltid ligger slik at den er i kontakt med jord.

 

Mål motstand mellom jord og de forskjellige tilførselsledningene (på "plussiden av strømbrukeren) for eksempel med et multimeter. Får du null motstand et sted, er du på sporet av feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...