Gå til innhold

Spleis for droner til Ukraina


Jan R.

Anbefalte innlegg

Hei,
vi har opprettet en spleis aksjon for å kjøpe droner som skal sendes til Ukraina. Hvis noen har Kr 10, 20, 50 eller 100 til overs i disse avgiftsdager, så er det nok noen i Ukraina som har veldig bruk for dette. Det blir samlet inn med spleis, kjøpt inn av meg på Elkjøp, og sendt via frivillighetssentralen til Lviv, Ukraina. Målet er på  Kr 77 637, men modellflyklubben jeg er medlem av vi har bestemt oss for å betale Kr 27637 skulle vi nå 50k.

 

https://www.spleis.no/project/217910/description
 

Spleis.png

Endret av Jan R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er god og jeg ser at droner kan ha sin nytteverdi for de som det er tiltenkt.

Dog tenker jeg at de dronene er jo produsert i Kina, og formidlet til forhandlere i hele EU, UK og USA osv. Hvis kontaktnettet er tilstede for å få disse frem til fronten i Kiev, hvorfor ikke bare kjøpe de mye rimeligere i Tsjekkia eller Ungarn som også har forhandlere av disse og som jo ligger tett opp til Ukraina. Istedenfor å kjøpe de på Elkjøp i Norge.

 

Så er det nå litt rart at initiativtaker skal beholde 1 stk drone selv som da utgjør 10% av den tenkte massen, som DJI utvikler for autonomous flights må de nå ha tilgang til masse DJI mini 2 droner tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Brage skrev:

Tanken er god og jeg ser at droner kan ha sin nytteverdi for de som det er tiltenkt.

Dog tenker jeg at de dronene er jo produsert i Kina, og formidlet til forhandlere i hele EU, UK og USA osv. Hvis kontaktnettet er tilstede for å få disse frem til fronten i Kiev, hvorfor ikke bare kjøpe de mye rimeligere i Tsjekkia eller Ungarn som også har forhandlere av disse og som jo ligger tett opp til Ukraina. Istedenfor å kjøpe de på Elkjøp i Norge.

 

Så er det nå litt rart at initiativtaker skal beholde 1 stk drone selv som da utgjør 10% av den tenkte massen, som DJI utvikler for autonomous flights må de nå ha tilgang til masse DJI mini 2 droner tenker jeg. 


Forstår hva du mener og skriver her. Tanken her var hvordan vi kunne hjelpe med noe vi vet de trenger. Er det en ting jeg kan mer om enn de fleste andre, så er det droner/fly og hvordan de fungerer. I løpet av livet har jeg hatt type 100-200 forskjellige typer alt fra helt normale radiostyrte fly til autonome droner/fly som har rekkevidde på opptil 50km. Jeg har vært DJI apputvikler siden jeg kjøpte min første DJI drone til 39000,- (Se bilder under av den) når DJI Inspire 1 kom ut. Når det kommer til DJI droner så kan jeg lage software som planlegger noe som blir kalt missions der droner flyr helt autonomt, og styringen av dette er super enkelt med et nettbrett eller telefon. Jeg kan "fort" fikse at 1 nettbrett kan styre flere droner på samme kart og planlegging av hvordan alle skal fly. Samtidig mange fordeler med at man kan streame video videre noe som man ikke kan i original app osv. Jeg har ikke DJI droner lengre pga. jeg kjører en egenutviklet versjon av ArduPlane på flyene mine, og ArduCopter på droner. Så derfor må jeg beholde en selv, frem til denne også blir sendt nedover. Vi samler også inn droner med børsteløse motorer, lithium batterier fra gamle bærbare pcer og gamle driller, GoPro 3 og opp kameraer som de selv bygger opp fungerende droner av. 

 

Jeg har allerede sendt avgårde denne, deler, og 4 hele andre droner til Ukraina:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=242175985 

 

985_430827912.jpg

 

Så ligger mer penger inn i det her til Ukraina fra meg, enn den ene dronen for å si det sånn. Forstår skepsisen din iom. at du ikke kjenner meg og min bakgrunn. Planen var jo å legge ut blant vennene mine på Facebook der alle kjenner meg. Ser at det kanskje blir litt annerledes her. 

 

20170416_125524.jpg

20170416_125617.jpg 

 

20170416_125131.jpg

20170416_125258.jpg

Endret av Jan R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Espen N skrev:

Sikkert lurt å oppdatere tekst på spleis, det kan jo vrangleses. 

 

Jeg har sendt 1000kr, og sendt link videre til folk jeg kjenner. 

 

Stå på! 


Supert! Takk. Skal få sett på teksten, hadde det nok litt travelt når jeg skrev den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler ikke på din kompetanse innom dette feltet, men forstår ikke helt at en pappeske med 9 droner kjøpt på elkjøp i Norge utgjør den store forskjellen nedi der.

Hadde det det handlet om en avtale på 1000 droner så ja kanskje det kunne utgjort noe. Vet at f.eks en Javelin anti tank missile koster ca 80 000 dollar, så når det kommer til direkte, kamp utstyr så er dette en meget marginal spleis.

Så er det også slik at alle bidrag bidrar, og vi er på den "rette" siden sett med europeiske øyne. så man må jo bare verdt sette ditt forslag.

Applauderer din ide og man kan håpe det redder noen sjeler på den ene eller andre siden.

 

 

Samtidig tenker jeg at forumet ikke er rette stedet for krigspolitikk, men heller ett fristed fra slikt, hmm..

 

Lykke til.

Mvh Brage  

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...