Gå til innhold

Sommerdekk D3 255/55-19


Anbefalte innlegg

Tidlig ute med et sesongbetont tema, hvilke sommerdekk? Jeg har søkt og lest både dette forumet og Disco3 forumet i England, bare så det er sagt.

 

Mitt bruksområde er 95% asfaltkjøring. Jeg må ha dekk som også er bra på grusvei og som fungerer dersom jeg blir overrasket av nysnø i elgjakta. Våt gressbakke og sleipe båtramper er også bruksområde. Jeg har både piggfrie vinterdekk som kommer på gjerne i begynnelsen av oktober og sitter på til mai og piggdekk til den værste holka, så jeg er ikke ute etter "helårsdekk". Jeg skal ikke kjøre off road løyper e.l.

 

Jeg har vurdert General AT3, Cooper ATT, Pirelli AT+, Goodyear Wrangler AT Adventure og Goodyear Duratrac.

 

Jeg har Duratrac nå, slitt ned til 4mm og fra 2016. De bråker noe hinsides, men jeg skammer meg ikke for å innrømme at det er nye Duratrac jeg helst vil ha på. Men jeg trenger de ikke, og jeg vet mange har dårlige erfaringer. Så er det andre som har veldig gode erfaringer, mulig at produksjonen er av ujevn kvalitet?

 

Cooper og general har jeg rett og slett ikke lyst på, synes de koster for mye i forhold til hva jeg får, ser ikke så bra ut og googler man lenge nok er det mange som klager på disse dekkene også.

 

Akkurat nå heller jeg til å prøve Goodyear Wrangler Adventure. Grei pris, litt mønster samtidig som det ruller greit. Detre er vel standarddekk på nye Defender om man velger "off orad" pakke e.l. Er det noen som har erfaringer å dele om disse?

 

Noen som fremdeles er fornøyd med Duratrac?

 

Er det andre dekk jeg burde se på, f.eks Pirelli Scorpion all season (gatedekk som har litt mønster og skal tåle litt nysnø) eller lignende dekk som ikke pretenderer å være terrengdekk i det hele tatt?

 

Mvh

Tron

Endret av Elchund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått ned på felgstørrelse og deretter søkt etter dekk i feks 245-bredde. Smale dekk sporer minimalt og gir mindre forbruk og desverre lengre bremsespor.

 

I feks 18" finner du BF AT, slitesterk, godt å kjøre på, og ved pen kjøring kan du komme deg fram på snøføre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg kjørte på Michelin Latitude Cross i 6 år med min D2, kjempedekk! Disse passet mitt bruksområde veldig godt, selv om de kanskje er vel glatte når det er kommet litt snø. Men disse finnes ikke som 19", da må jeg over på 18" som lafterolf tipser om. Det er nok ikke noe dårlig råd det, men jeg hadde sett for meg å beholde de nydelige originale felgene mine.

09 hse .JPG

 

Jeg lurte på om Goodyear Wrangler AT Adventure kanskje har tilsvarende egenskaper som Michelin dekkene, men det virker ikke som mange har erfaring med disse.

 

mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Er dette nylig eller noen år siden? Jeg spør fordi det virker som Goodyear endrer litt på dekk underveis, bl.a. har de endret EU merkingen på disse dekkene de senere årene og jeg har inntrykk av at de endrer gummiblanding av og til også. Litt irriterende at man føler man må velge dekk som landslagsløpere velger ski, og helst ha tilgang til sentrallageret til produsenten.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt GG AT på bilen i snart 7 år. 

Fornøyd m de. 

Ikke prøvd andre. 

 

Bare generell kjøring. Av og til ut i skauen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at jeg må ta en ekstra kikk på General AT3.

 

Rart det der med støy, i teorien skal ikke Duratrac bråke mer enn AT3. Da Duratrac fremdeles hadde EU merking var støynivået målt til 73db. Jeg lurer på om det finnes gode og dårlige serier av akkurat dette dekket?

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den merking av støy må de ha utført selv. 

Duratrac har flere problem enn støy, de trappeslites, som igjen gir vibrasjoner, mønsteret rensker seg ikke, og de slites alt for raskt. Det er rett og slett det værste jeg har kjørt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, lafterolf skrev:

Den merking av støy må de ha utført selv.

 

Ja, jeg tror det er sånn det gjøres. Regner med det er en eller annen prosedyre for å verifisere målingene.

 

Jeg tror definitivt på din opplevelse med Duratrac, og har for så vidt opplevd det selv. Da jeg kjøpte min D3 avslørte prøvekjøringen en støy jeg tenkte enten var utslitte lager  på begge differensialer eller dekkstøy, den sto på 6 år gamle Duratrac med ca. 4,5mm mønster. Jeg sikret meg en ukes returrett, dro hjem med bilen og skiftet til et sett gatehjul uten særlig mønster, bilen ble helt stille. Det rare er jo at både i England og Tyskland er det masse folk som sverger til Duratrac, som opplever de som relativt stille og får over 60 000km ut av de. Derfor lurer jeg på om det finnes dårlige produksjonsserier der ute. Antar at trappeslitasje kanskje kan motvirkes ved å rotere plasseringen av hjulene, slik at de "skifter kjøreretning" med jevne mellomrom? Det er jo veldig tøffe dekk da  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart tøffest i klassen :D

 

Tror den andre utfordringen for D3/D4 er den lave dekkprofilen som kreves for 19" og 20" felger. Lurer på om ikke høyere profil dekk slipper unna med mindre støy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har to utgaver av Duratrac, den med lavere profil har tettere mønster og er ikke forboret for pigger, og mønsteret er ikke dypt.

Den andre utgaven som man får i vanlig profil er boret for pigg, har vesentlig dypere mønster og er mer åpen mellom knastene. 

De som har dette skryter av dekket, det slites heller ikke like raskt, så gummiblandingen er nok ikke lik heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det ble Duratrac :o:D

 

20220426_135911.jpg

 

Ferske og fine, produsert i januar 2022. Mønsterdybde rundt 12,25mm

 

20220426_140012.jpg

 

Jeg målte gummi'en til ca. 60 shore på duromteret, myke dekk mao.

 

20220426_140557.jpg

 

De ser jo tøffe ut da! :wub:

 

20220426_195015.jpg

 

Har så langt bare kjørt noen få mil med de, bl.a. en lite runde på motorvei i 100km/t for å sjekke. De er veldig gode å kjøre på som ferske dekk i fint vær i hvert fall, ingen ubehagelige overraskelser mht. vibrasjoner eller dårlige kjøreegenskaper. Det er klart at slike dekk har mer støy enn mer gateorienterte dekk, men så langt er det ikke ille i det hele tatt. Det blir spennende å se hvordan de oppfører seg når de er litt mer slitt/fått et år eller to på veien.

 

Hjulskift er også tid for å sjekke oppheng o.l. på bilen, fasit: høyre hjullager fremme og spissingstaget venstre bak må byttes.. :( Jaja, mer kvalitetstid i garasjen!

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...