Gå til innhold

Land Rover Disovery 2 - TD5 - spørsmål


Ejahre

Anbefalte innlegg

God dag,

Jeg og min samboer har nylig kjøpt en Disovery 2, TD5, 2002. 
Har aldri eid en Land Rover før og er ikke veldig flink på det biltekniske. (Har derimot en venn som skal hjelpe meg med å reparere/fikse).
Er fullt klar over at det er et "elsk, hat" forhold, i hvert fall er det hva jeg har hørt :)

Det er noen ting jeg må gjøre i stand før EU kontroll. Ikke minst gi den litt kjærlighet i form av etterfylling av olje, væske og lignende. Har derfor noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med.

1) Har hørt det er både forhandlere i Norge og England som selger deler og annet utstyr. Har dere noen linker å dele? 

2) Jeg har kun 1 nøkkel til bilen, men fikk med en identisk nøkkel til en annen Land Rover som er vraket. Tips til hvor jeg kan få kopiert en slik nøkkel? 

3) Spylervæske: Det står i instruksjonmanualen (på dansk) -> "Efterfyld med en blanding af vand og Land Rover ruderens, reservedels nummer STC 8249". Er det slik at jeg ikke kan kjøpe en helt ordinær spylervæske på butikken og bruke den? 

4) Jeg må fylle på servosyringsvæske og væske for aktiv undervogn (ACE). Har hørt at dette må bestilles fra utlandet. Har dere en nettside å dele? 

5) Verken det elektriske vinduet på venstre fram og bakside fungerer. Fikk høre fra selgeren at dette skyldtes ødelagt vindusmotor/heis, men var en kostnad på 500-1000 kr pr vindu. Er dette en stor jobb å fikse, og igjen, tips til nettside for å finne riktig motor/heis? Jeg setter så klart enormt med pris på om dere har noe eksakt "data" på hvilken type jeg skal lete etter. 

6) Har dere noen genrelle tips til hva vi skal være oppmerksomme på under kjøring, bortsett fra det mest åpenbare med varsellamper som skulle begynt å blinke? Er det noe spesielt vedlikehold som er viktig, annet enn å passe på at det alltid er nok av væske og olje på bilen? :)

Har hørt at Land Rover Norge er et unikt og bra samfunn. Vi gleder oss til dette eventyret!

Takk på forhånd!

20220325_175743[5520].jpg

20220327_142217.jpg

20220327_142225.jpg

20220327_142339.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fantastisk bil! Selv om jeg alltid blir litt bekymret når jeg hører om LR eiere som kanskje ikke er så "inne" i det tekniske... Det er veldig dyrt å sette disse på verksted, og de trenger erfaringsmessig relativt ofte mindre reparasjoner. Når det er sagt, Discovery 2 er ikke en veldig vanskelig bil å fikse selv. 

 

Det du først og fremst skal passe på med din bil er rust, da særlig i rammen. Bakre del av rammen ruster lett, og det er ikke enkelt/rimelig å reparere det. En grundig sjekk og så rustbehandling er lurt. Videre ville jeg skiftet ut belgene til luftfjæringen bak med nye belger dersom du ikke er sikker på når disse ble byttet sist. Det er rimelig og du sparer mye frustrasjon over fjæring som ikke virker.

 

Du kan selvsagt bruke helt vanlig spylevæske på bilen, men du må IKKE fylle spylevæske på radiatortanken, som du har vedlagt bilde av. Spylervæsken skal ned i røret med blå kork, til venstre for radiatoren (til høyre når du står foran bilen med ansiktet ned i motorrommet.)

 

Servo/ACE olje er en egen "cold climate" olje, du får kjøpt originalolje fra alle som selger deler til LR.

 

Når det gjelder vinduene må du nesten selv finne ut hva som er galt. Hvis du hører motoren i døra går, men vinduet ikke flytter på seg så er det regulatoren  https://www.island-4x4.co.uk/window-regulator-front-ma137190-britpart-cuh102300-lr006373-p-136.html

Hvis det ikke kommer noen lyd når du trykker på knappen, og alle sikringene er hele, så er det sikker motoren

https://www.island-4x4.co.uk/window-regulator-motor-britpart-cur100450-p-2594.html

Men det kan jo gså være et ledningsbrudd. Let og finn.

 

Når det gjelder deler så kjøper jeg personlig mye deler fra England, særlig fra https://www.island-4x4.co.uk og https://www.advancedfactors.co.uk/.

I Norge er det særlig https://www.wint-imp.no

fester lit til, men du kan finne slitedeler hos de vanlige nettbutikkene som skruvat, autodoc, thansen etc.

 

Ellers er det mye hjelp å få her på forumet.

 

Mvh

Tron

Endret av Elchund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hel delebil stående om brukte deler er av interesse.

Du vil finne mye gode tips her på forumet.

 

Som oftest bruker jeg Erik Winther-Sørensen på Lierskogen til nye deler.

Greit med norsk garanti og han vet hva du skal ha og ikke ha.

Enmannsfirma så til tider kontaktvansker. 32850540  14-1700 ma-fre,14-20 tors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med fantastisk flott bil!

 

Ramme er forhåpentligvis i ålreit stand - sørg for at den forblir slik med Fluid Film-behandling med 1-2 års intervaller.

I tillegg til forumet er det greit å ha en Haynes manual når du skal bedrive vedlikehold og reparasjoner.

 

Det meste om D2 er allerede beskrevet i detalj i utallige tråder her på forumet, så her har du mange, mange timer med lærerik lesing.

Diagnoseutstyr (Nanocom f.eks.) er lønnsomt utstyr å ha liggende i bilen. Gjør det mye lettere å få fjernhjelp dersom du skulle få noen problemer.

 

Har hatt min i 15 år med minimalt med problemer. Kun satt på verksted 2 ganger i løpet av disse årene grunnet behov for spesialverktøy og bukk for å ordne noe småtteri preventivt. Lettskrudd bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Elchund said:

Gratulerer med fantastisk bil! Selv om jeg alltid blir litt bekymret når jeg hører om LR eiere som kanskje ikke er så "inne" i det tekniske... Det er veldig dyrt å sette disse på verksted, og de trenger erfaringsmessig relativt ofte mindre reparasjoner. Når det er sagt, Discovery 2 er ikke en veldig vanskelig bil å fikse selv. 

 

Det du først og fremst skal passe på med din bil er rust, da særlig i rammen. Bakre del av rammen ruster lett, og det er ikke enkelt/rimelig å reparere det. En grundig sjekk og så rustbehandling er lurt. Videre ville jeg skiftet ut belgene til luftfjæringen bak med nye belger dersom du ikke er sikker på når disse ble byttet sist. Det er rimelig og du sparer mye frustrasjon over fjæring som ikke virker.

 

Du kan selvsagt bruke helt vanlig spylevæske på bilen, men du må IKKE fylle spylevæske på radiatortanken, som du har vedlagt bilde av. Spylervæsken skal ned i røret med blå kork, til venstre for radiatoren (til høyre når du står foran bilen med ansiktet ned i motorrommet.)

 

Servo/ACE olje er en egen "cold climate" olje, du får kjøpt originalolje fra alle som selger deler til LR.

 

Når det gjelder vinduene må du nesten selv finne ut hva som er galt. Hvis du hører motoren i døra går, men vinduet ikke flytter på seg så er det regulatoren  https://www.island-4x4.co.uk/window-regulator-front-ma137190-britpart-cuh102300-lr006373-p-136.html

Hvis det ikke kommer noen lyd når du trykker på knappen, og alle sikringene er hele, så er det sikker motoren

https://www.island-4x4.co.uk/window-regulator-motor-britpart-cur100450-p-2594.html

Men det kan jo gså være et ledningsbrudd. Let og finn.

 

Når det gjelder deler så kjøper jeg personlig mye deler fra England, særlig fra https://www.island-4x4.co.uk og https://www.advancedfactors.co.uk/.

I Norge er det særlig https://www.wint-imp.no

fester lit til, men du kan finne slitedeler hos de vanlige nettbutikkene som skruvat, autodoc, thansen etc.

 

Ellers er det mye hjelp å få her på forumet.

 

Mvh

Tron


Tusen takk for det :)
Det er forståelig at det kommer litt bekymring når jeg ikke er så inne i det tekniske. Har heldigvis en god venn som har verksted/garasje og som kan skru på bil. Jeg håper at jeg kan lære litt av dette, da jeg er forberedt på å måtte skru en del. Forhåpentligvis små reparasjoner, hehe! 

Rust er det allerede, og akkurat som du sier, på bakre ramme. Min venn og jeg skal allerede på torsdag sette i gang med å fjerne rust og behandle det. Så tror dette kommer til å bli bra.
Belgene til luftfjæringen bak? Okei, takk. Det skal jeg ta en sjekk på! 

Okei, vanlig spylervæske? Supert. Da skal jeg få etterfylt, for den var tom når jeg tok over bilen. 
Det ble lastet opp feil bilde, så skal ikke fylle det på radiatortanken. Men takk for at du passer på! Vet jo aldri! ;-) 

Jeg hører lyden av motoren som går når jeg trykker på knappen, så da er det kanskje regulatoren som du sier. 

Tusen takk for alle tips og råd! Det er nok ikke min siste post :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, gautes said:

Jeg har en hel delebil stående om brukte deler er av interesse.

Du vil finne mye gode tips her på forumet.

 

Som oftest bruker jeg Erik Winther-Sørensen på Lierskogen til nye deler.

Greit med norsk garanti og han vet hva du skal ha og ikke ha.

Enmannsfirma så til tider kontaktvansker. 32850540  14-1700 ma-fre,14-20 tors.

Tusen takk for det! Kan nok hende du hører fra meg :-) 
Skal også sjekke ut Sørensen som du nevnte.

Jeg kan jo spørre allerede nå, har du tilfeldigvis deksler til lampene i taket? Mangler nemlig på de to bakerste. 

277295738_497585201870952_6692956456166967122_n.jpg

277416701_660686791672506_881990646190762638_n.jpg

3 minutes ago, hahaug said:

Belgene bak er bra på bilen,kontaktproblem til vindusheisen førerdør og tror spylertanken mangler.Kjenner endel til bilen ,fra Bergen


Takk for tilbakemelding. Spylertanken mangler? Det fikk jeg ikke noe beskjed om av selger..
Skal få sjekket opp i det. Takk igjen! 

 

1 hour ago, Ahok said:

Gratulerer med fantastisk flott bil!

 

Ramme er forhåpentligvis i ålreit stand - sørg for at den forblir slik med Fluid Film-behandling med 1-2 års intervaller.

I tillegg til forumet er det greit å ha en Haynes manual når du skal bedrive vedlikehold og reparasjoner.

 

Det meste om D2 er allerede beskrevet i detalj i utallige tråder her på forumet, så her har du mange, mange timer med lærerik lesing.

Diagnoseutstyr (Nanocom f.eks.) er lønnsomt utstyr å ha liggende i bilen. Gjør det mye lettere å få fjernhjelp dersom du skulle få noen problemer.

 

Har hatt min i 15 år med minimalt med problemer. Kun satt på verksted 2 ganger i løpet av disse årene grunnet behov for spesialverktøy og bukk for å ordne noe småtteri preventivt. Lettskrudd bil.


Tusen takk :) 

Skal passe på å behandle den med 1-2 års intervaller som du sier, bra tips!

Ja, har skjønt det er mye bra info på dette forumet. Skal bruke mye tid på å lese meg opp.
Det er godt å høre du har hatt bilen din i så lang tid uten store problemer! Har vel en god del med eieren å gjøre også tenker jeg :)

Skal prøve å få skaffet slikt diagnoutstyr som du nevner. Takker og bukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, gautes said:

Har de store lampene komplette.

Mangler glass til den midtre.

Okei, da er jeg interessert i lampen til bakre parti. Men skal ta en skikkelig sjekk/kontroll av bilen i morgen, så sender deg nok en PM om det er flere mangler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkel kan bestilles herfra: https://remotekey.co.uk/land-rover-keys-remotes-alarms-immobiliser/land-rover-discovery-2-discovery-series-2-year-1999-to-2006/

Har gjort det selv, og fungerte utmerket.

 

Servoolje/ACE-olje får du kjøpt på Biltema, Bilxtra o.l.  Biltema har en olje som heter CHF. Den skal jeg bruke selv nå etter å ha hatt lekkasje i et ACE-rør.

Pass på at ACE-beholderen aldri går tom, for ACE-pumpa ryker hvis den går tom for olje.

 

Jeg handler deler i hovedsak fra https://www.paddockspares.com/ . Det finnes flere gode nettbutikker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, ranger97 said:

Grattis med godbilen!

Denne karen har litt tips på sden sin :http://www.discovery2.co.uk/

Tusen takk :)

8 hours ago, Stig said:

Nøkkel kan bestilles herfra: https://remotekey.co.uk/land-rover-keys-remotes-alarms-immobiliser/land-rover-discovery-2-discovery-series-2-year-1999-to-2006/

Har gjort det selv, og fungerte utmerket.

 

Servoolje/ACE-olje får du kjøpt på Biltema, Bilxtra o.l.  Biltema har en olje som heter CHF. Den skal jeg bruke selv nå etter å ha hatt lekkasje i et ACE-rør.

Pass på at ACE-beholderen aldri går tom, for ACE-pumpa ryker hvis den går tom for olje.

 

Jeg handler deler i hovedsak fra https://www.paddockspares.com/ . Det finnes flere gode nettbutikker.

 

 


Tusen takk for link til reservenøkkel! :)

Okei, så man kan kjøpe olje fra biltema? Trudde det var "påkrevd" å bruke en "cold climate" olje fra LR forhandlere. Da skal jeg ta turen til biltema! Tipp topp! 

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CHF er ikke det samme som LR/Texaco cold climate fluid. Sikkert bra olje og relativt lik, men ikke den samme. Personlig ville jeg ikke blandet disse oljene, dvs. "toppet opp" med CHF. Jeg vet at bl.a. Fuchs anbefaler at man ikke blander CHF med andre væsker. Det er mange rundt i verden som bruker CHF og til og med ATF, men det er også mange som sutrer i etterkant over ødelagte pumper og styring som lekker. CHF er vel ikke noe vesentlige billigere heller, bare enklere å få tak i.

 

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med deg, uten at jeg vil prøve å starte noen krangel altså :)

 

Jeg er ikke ekspert på olje, men hvis du følger linken din til island4x4 kommer du til produktet Ravenol SSF, den er kompatibel med Land Rovers (Texacos) cold climate fluid OG CHF.  Men Ravenol SSF er ikke CHF olje, den er derimot kompatibel med CHF. Det vil si, slik jeg forstår det, at Ravenol SSF kan brukes istedet for LR cold climate og istedet for CHF. Jeg ser ingen steder at CHF er kompatibel med (fyller spesifikasjonene til) LR cold climate fluid. 

 

https://www.ravenol.de/en/product/hydraulikoel/pkw-hydraulikoel/ravenol-ssf-spec-servolenkung-fluid

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema anbefaler sin CHF til "Discovery", det står ingenting om hvilken "Discovery". Discovery 1, 3 og 4 har f.eks. ikke ACE og kan kanskje bruke olje med annen spesifikasjon. Likevel anbefaler LR samme olje til D3 som til D2, Texaco 14315. Biltemas olje møter ikke denne spesifikasjonen. Linken din til advancedfactors viser til en olje som heller ikke møter originalspesifikasjonene, det står jo på siden, den mangler kompatibilitet med LR/Texaco 14315.

 

Jeg tenker at en hver skal få bruke hva de vil av olje for min del. Mitt valg da jeg hadde D2 var å bruke originalolje eller olje med samme spesifikasjon. Andre får gjøre seg opp sin egen mening. Det er også meget mulig at jeg tar feil, og at CHF fungerer utmerket på både kort og lang sikt selv om LR aldri har anbefalt å bruke CHF.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt hydraulikolje i femten år uten problemer. Har aldri sett noe som skjer om feil olje blir fyllt. Til og med motorolje brukes i hydrauliske systemer, så at dette systemet, som består av en helt vanlig hydraulikpumpe med en sentral, skal behøve en helt spesiell olje er utenfor min forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt biler med felles hydraulikksystem for brems, styring og fjæring i i over 20 år, bruker du feil olje (slik som motorolje) på disse kan de virke helt normalt over lang tid, så oppdager man slitasje, pakninger som lekker, pumper som mister effekt etc. Jeg skal ikke kjekle noe mer om denne oljen, men bare påpeke at LR vel ikke har noen grunn til å anbefalle en helt spesifikk olje hvis man egentlig kan bruke hva som helst.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Land Rover får utviklet sin egen olje til et spesielt behov, er usannsynlig, men ikke umulig

At Land Rover får utviklet sine egne komponenter med spesielle materialer osv som ikke er kompatibelt med industristandard smøremidler, er usannsynlig, men ikke umulig

At Land Rover produserer olje og tettematerialer  selv, er helt, totalt usannsynlig.

At jeg ville tenkt over problemer som kanskje kan oppstå om 20 år, er helt utenkelig

 

Kjøp en flaske CHF på biltema, og lev lykkelig alle dine dager. Sannsynligheten for at det går bra, er i området 99,95% eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny hobby ;) Det kan kanskje virke litt overveldende med all informasjonen her men D2 er som nevnt enkel og skru på og om litt har du full kontroll over vedlikehold og de småtingene som må følges opp.

 

Selv brukte jeg lrdirect.com mye når jeg skulle ha deler, de hadde nesten alt til D2 og ofte i flere merker.

 

Du finner også delekatalogen på new dot lrcat dot com. Har du nettleser som oversetter til engelsk så finner du alt av delenummer du måtte trenge.

 

Jeg kjøpte alt av oljer på biltema med unntak av cold climate oljen som brukes på ace og servo. Hender gamle pumper misliker å plutselig få ny olje, min servo begynte i hvert fall å lage lyd til jeg byttet tilbake :)

 

Lykke til med flott valg av bil :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/1/2022 at 7:46 AM, motom said:

Grattis med ny hobby ;) Det kan kanskje virke litt overveldende med all informasjonen her men D2 er som nevnt enkel og skru på og om litt har du full kontroll over vedlikehold og de småtingene som må følges opp.

 

Selv brukte jeg lrdirect.com mye når jeg skulle ha deler, de hadde nesten alt til D2 og ofte i flere merker.

 

Du finner også delekatalogen på new dot lrcat dot com. Har du nettleser som oversetter til engelsk så finner du alt av delenummer du måtte trenge.

 

Jeg kjøpte alt av oljer på biltema med unntak av cold climate oljen som brukes på ace og servo. Hender gamle pumper misliker å plutselig få ny olje, min servo begynte i hvert fall å lage lyd til jeg byttet tilbake :)

 

Lykke til med flott valg av bil :)

 


Tusen takk for det :) Hehe ja, det er jo en del å sette seg inn i. Samtidig er det moro å bli kjent med bilen, som du sier så får man jo full kontroll over vedlikehold etter hvert. 

Takk for gode tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...