Gå til innhold

D3: Måle motstand Hi /Lo can


oggioffshore

Anbefalte innlegg

Hjulpet en kompis m å feil søke litt. 

Nødblink /sentrallås kommer på u kjøring, innimellom vil ikke bil starte. 

 

Vært byttet motor nylig. Om det er relatert vites ikke. Sjekket alle kabling og kontakter i forbindelse m karosseriet som var av. 

 

Programert ny nøkkel.

Prøvd m annen spole i tenning lås. 

 

Målt motstand can bus i obd kontakt. 

Pinne 5-6 & 5-14. Usikker om det er rette pinner, metode. Viste 13 ohm 

 

Frustrasjon er høy, så alle tips er bedre enn ingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 27.3.2022 den 14.06, oggioffshore skrev:

Hjulpet en kompis m å feil søke litt. 

Nødblink /sentrallås kommer på u kjøring, innimellom vil ikke bil starte. 

 

Vært byttet motor nylig. Om det er relatert vites ikke. Sjekket alle kabling og kontakter i forbindelse m karosseriet som var av. 

 

Programert ny nøkkel.

Prøvd m annen spole i tenning lås. 

 

Målt motstand can bus i obd kontakt. 

Pinne 5-6 & 5-14. Usikker om det er rette pinner, metode. Viste 13 ohm 

 

Frustrasjon er høy, så alle tips er bedre enn ingen. 

Samme "sykdom" som min. Hvis du stopper bilen mens denne "modusen" pågår så får du ikke startet igjen. Du kan kjøre så lenge du ikke stopper den, men det blinker jo som ett juletre da. :angry: Jeg mistenker instrumentet til å være synderen, har googlet mye på utenlandske sider, og mange har hatt hell med fiks eller bytte av instrument.  Hvis noen andre har snublet over andre gode løsninger så er jeg veldig klar for det! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Dan77 skrev:

Samme "sykdom" som min. Hvis du stopper bilen mens denne "modusen" pågår så får du ikke startet igjen. Du kan kjøre så lenge du ikke stopper den, men det blinker jo som ett juletre da. :angry: Jeg mistenker instrumentet til å være synderen, har googlet mye på utenlandske sider, og mange har hatt hell med fiks eller bytte av instrument.  Hvis noen andre har snublet over andre gode løsninger så er jeg veldig klar for det! :D


Ja var denne jeg mente når jeg tenkte på når bilen din dukket opp her på forumet. 

 

 

På 27.3.2022 den 14.06, oggioffshore skrev:

Målt motstand can bus i obd kontakt. 

Pinne 5-6 & 5-14. Usikker om det er rette pinner, metode. Viste 13 ohm 

 

 

 3 - MS CAN High

11 - MS CAN Low


  6 - HS CAN High

14 - HS CAN Low

Pin 3 og 11 er MS CAN = Medium speed CAN (125 kbit/s).

Pin 6 og 14 er HS CAN = High speed CAN (500 kbit/s).

Så skal du ha 60Ω motstand når du måler mellom pin 3 & 11 (MSCAN), og mellom pin 6 & 14 (HSCAN). Stemmer dette, så er det ikke noe galt med termineringen av bussen. 

Nevnte det for Dan77 at problemet med nødblink og sentrallås potensielt høres ut som det er noe galt med BCU (Body controle module). Så her ville jeg ha startet å sjekke. I det øyeblikket BCU mister kontakt med andre komponenter på bussen, så går nødblink automatisk på, og dørene låser seg. Har funnet BCM med vannskader tidligere som har oppført seg på akkurat samme måte. 

Enkleste måten å finne ut av hva som foregår her er med en CANBUS logger. Da ser man hva som skjer når problemet slår inn. 

Endret av Jan R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Jan R. skrev:


Ja var denne jeg mente når jeg tenkte på når bilen din dukket opp her på forumet. 

 

 

 

 

 3 - MS CAN High

11 - MS CAN Low


  6 - HS CAN High

14 - HS CAN Low

Pin 3 og 11 er MS CAN = Medium speed CAN (125 kbit/s).

Pin 6 og 14 er HS CAN = High speed CAN (500 kbit/s).

Så skal du ha 60Ω motstand når du måler mellom pin 3 & 11 (MSCAN), og mellom pin 6 & 14 (HSCAN). Stemmer dette, så er det ikke noe galt med termineringen av bussen. 

Nevnte det for Dan77 at problemet med nødblink og sentrallås potensielt høres ut som det er noe galt med BCU (Body controle module). Så her ville jeg ha startet å sjekke. I det øyeblikket BCU mister kontakt med andre komponenter på bussen, så går nødblink automatisk på, og dørene låser seg. Har funnet BCM med vannskader tidligere som har oppført seg på akkurat samme måte. 

Enkleste måten å finne ut av hva som foregår her er med en CANBUS logger. Da ser man hva som skjer når problemet slår inn.

Var rimelig likt her ja. Hvor sitter BCU montert på disse?

Jeg for min del får "kortslutning", null ohm på begge bussene! Noen som har erfaring med feilsøking, plugge ut en hjerne av gangen å se når det endrer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Dan77 skrev:

Var rimelig likt her ja. Hvor sitter BCU montert på disse?

Jeg for min del får "kortslutning", null ohm på begge bussene! Noen som har erfaring med feilsøking, plugge ut en hjerne av gangen å se når det endrer seg?

Når alle enheter har gått i hvilemodus så fikk jeg 60 ohm på begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BCU sitter på firewall bak dash. De er heller ikke rett frem å bytte, men kan være greit å sjekke for ledningsbrudd. Her er nøkler osv. lagret. Ja, man burde helst kutte strømmen før man måler :lol:

Endret av Jan R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...