oggioffshore Skrevet 27. mars 2022 Del Skrevet 27. mars 2022 Hjulpet en kompis m å feil søke litt. Nødblink /sentrallås kommer på u kjøring, innimellom vil ikke bil starte. Vært byttet motor nylig. Om det er relatert vites ikke. Sjekket alle kabling og kontakter i forbindelse m karosseriet som var av. Programert ny nøkkel. Prøvd m annen spole i tenning lås. Målt motstand can bus i obd kontakt. Pinne 5-6 & 5-14. Usikker om det er rette pinner, metode. Viste 13 ohm Frustrasjon er høy, så alle tips er bedre enn ingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 28. mars 2022 Del Skrevet 28. mars 2022 Mente det skal være ca 60 Ohm på Can linjer og her er mye svar etter et kjapt søk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dan77 Skrevet 11. april 2022 Del Skrevet 11. april 2022 På 27.3.2022 den 14.06, oggioffshore skrev: Hjulpet en kompis m å feil søke litt. Nødblink /sentrallås kommer på u kjøring, innimellom vil ikke bil starte. Vært byttet motor nylig. Om det er relatert vites ikke. Sjekket alle kabling og kontakter i forbindelse m karosseriet som var av. Programert ny nøkkel. Prøvd m annen spole i tenning lås. Målt motstand can bus i obd kontakt. Pinne 5-6 & 5-14. Usikker om det er rette pinner, metode. Viste 13 ohm Frustrasjon er høy, så alle tips er bedre enn ingen. Samme "sykdom" som min. Hvis du stopper bilen mens denne "modusen" pågår så får du ikke startet igjen. Du kan kjøre så lenge du ikke stopper den, men det blinker jo som ett juletre da. Jeg mistenker instrumentet til å være synderen, har googlet mye på utenlandske sider, og mange har hatt hell med fiks eller bytte av instrument. Hvis noen andre har snublet over andre gode løsninger så er jeg veldig klar for det! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan R. Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 (endret) 5 timer siden, Dan77 skrev: Samme "sykdom" som min. Hvis du stopper bilen mens denne "modusen" pågår så får du ikke startet igjen. Du kan kjøre så lenge du ikke stopper den, men det blinker jo som ett juletre da. Jeg mistenker instrumentet til å være synderen, har googlet mye på utenlandske sider, og mange har hatt hell med fiks eller bytte av instrument. Hvis noen andre har snublet over andre gode løsninger så er jeg veldig klar for det! Ja var denne jeg mente når jeg tenkte på når bilen din dukket opp her på forumet. På 27.3.2022 den 14.06, oggioffshore skrev: Målt motstand can bus i obd kontakt. Pinne 5-6 & 5-14. Usikker om det er rette pinner, metode. Viste 13 ohm 3 - MS CAN High 11 - MS CAN Low 6 - HS CAN High 14 - HS CAN Low Pin 3 og 11 er MS CAN = Medium speed CAN (125 kbit/s). Pin 6 og 14 er HS CAN = High speed CAN (500 kbit/s). Så skal du ha 60Ω motstand når du måler mellom pin 3 & 11 (MSCAN), og mellom pin 6 & 14 (HSCAN). Stemmer dette, så er det ikke noe galt med termineringen av bussen. Nevnte det for Dan77 at problemet med nødblink og sentrallås potensielt høres ut som det er noe galt med BCU (Body controle module). Så her ville jeg ha startet å sjekke. I det øyeblikket BCU mister kontakt med andre komponenter på bussen, så går nødblink automatisk på, og dørene låser seg. Har funnet BCM med vannskader tidligere som har oppført seg på akkurat samme måte. Enkleste måten å finne ut av hva som foregår her er med en CANBUS logger. Da ser man hva som skjer når problemet slår inn. Endret 12. april 2022 av Jan R. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan R. Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dan77 Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 9 timer siden, Jan R. skrev: Ja var denne jeg mente når jeg tenkte på når bilen din dukket opp her på forumet. 3 - MS CAN High 11 - MS CAN Low 6 - HS CAN High 14 - HS CAN Low Pin 3 og 11 er MS CAN = Medium speed CAN (125 kbit/s). Pin 6 og 14 er HS CAN = High speed CAN (500 kbit/s). Så skal du ha 60Ω motstand når du måler mellom pin 3 & 11 (MSCAN), og mellom pin 6 & 14 (HSCAN). Stemmer dette, så er det ikke noe galt med termineringen av bussen. Nevnte det for Dan77 at problemet med nødblink og sentrallås potensielt høres ut som det er noe galt med BCU (Body controle module). Så her ville jeg ha startet å sjekke. I det øyeblikket BCU mister kontakt med andre komponenter på bussen, så går nødblink automatisk på, og dørene låser seg. Har funnet BCM med vannskader tidligere som har oppført seg på akkurat samme måte. Enkleste måten å finne ut av hva som foregår her er med en CANBUS logger. Da ser man hva som skjer når problemet slår inn. Var rimelig likt her ja. Hvor sitter BCU montert på disse? Jeg for min del får "kortslutning", null ohm på begge bussene! Noen som har erfaring med feilsøking, plugge ut en hjerne av gangen å se når det endrer seg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dan77 Skrevet 12. april 2022 Del Skrevet 12. april 2022 44 minutter siden, Dan77 skrev: Var rimelig likt her ja. Hvor sitter BCU montert på disse? Jeg for min del får "kortslutning", null ohm på begge bussene! Noen som har erfaring med feilsøking, plugge ut en hjerne av gangen å se når det endrer seg? Når alle enheter har gått i hvilemodus så fikk jeg 60 ohm på begge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan R. Skrevet 13. april 2022 Del Skrevet 13. april 2022 (endret) BCU sitter på firewall bak dash. De er heller ikke rett frem å bytte, men kan være greit å sjekke for ledningsbrudd. Her er nøkler osv. lagret. Ja, man burde helst kutte strømmen før man måler Endret 13. april 2022 av Jan R. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.