Gå til innhold

Varsellampe for olje, oljetrykk, Katastrofe??!??!!


Kennayeh

Anbefalte innlegg

(kanskje jeg bare skal justere opp tomgangen bittelitt??  ph34r.gif )

 

Har du sjekket at tomgangen faktisk er det den skal være?

 

Ut fra de opplysningene du gir, så ville jeg ikke bekymret meg. Å fylle xx/50 olje neste gang kan jo være greit bare for å ha prøvd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Prøv 5-50 og se om det hjelper (feks fra Biltema) - samme pris som for 5-40, men holder seg altså tjukk lengre/varmere.

96871[/snapback]

 

Sjekket i katalogen. 5-50 finnes bare som syntetisk? eller står ikke alt i katalogen?

 

Er det ok og bruke syntetisk? (Det er jo dyrt da...)(i forhold til mineralsk)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket i katalogen. 5-50 finnes bare som syntetisk? eller står ikke alt i katalogen?

 

Er det ok og bruke syntetisk? (Det er jo dyrt da...)(i forhold til mineralsk)

97218[/snapback]

 

Nå som det er sommer (skal lissom være det når en leser på kalenderen tongue.gif ) så kan du sikkert fylle på 20-50 som er mineral,bare vær ops på at den er tykkere når den er kald så når det er kaldt tar det lenger tid før olja når toppen av motoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Statoil Lazerline 5-50 (oxo kalt Biltema) i flere år. Perosnlig foretrekker jeg syntet framfor dino.

97229[/snapback]

 

Forskjellen er vel at hvis det står Statoil Lazerline på flaska koster den 150kr literen, hvis det står biltema koster den 49,50....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltemas 5-50 er jo som dere påpeker også "nesten" kjent under et annet navn,og er helt prima.Ellers har jo Castrol en finfin 10-60...om enn noe dyr uten spons...

"Bilis" 5-50,og bytt ofte,det har en råd til....selv om det strengt tatt ikke behøves..

Husk at vi som kjører racing alltid setter inn "baffles" eller sluser i våtsumpsmotorer....i svinger med litt G-belastning stikker gjerne oljen langt opp på innsiden av blokken,og oljepumpen kaviterer et lite sekund.

Det er også vanlig å ha en ekstra fødekanal inn til impelleren....

 

rolleyes.gif Kanskje ikke helt vanlig med store G-belastninger i svingene med Disco?.....Kjører du på R-dekk eller slicks? blink.gifcool.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist, Kenneth! Trivelig å møtes på treff og ikke bare på nett!

 

Jeg kom til å tenke på som kanskje skremmer deg litt: Når oppstod problemet? Var det før du tunet motoren til 150bhp, eller kom det senere?

 

Egentlig bør man vel installere en eksostemp-måler når man tuner motoren såpass kraftig som dette - tempen kan bli høy i lange oppoverbakker der man henter mye effekt ut av motoren... Kanskje en ide å sjekke om tuneren har vært litt vel optimistisk og grådig på hestekrefter? Viss du godsnakker med Steinar Solstad, skaffer han deg kanskje EGT-måler til deg til en dyr penge... ph34r.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist, Kenneth! Trivelig å møtes på treff og ikke bare på nett!

97879[/snapback]

Takk det samme, jeg hadde det kjempeartig.. biggrin.gif

 

Jeg kom til å tenke på som kanskje skremmer deg litt: Når oppstod problemet? Var det før du tunet motoren til  150bhp, eller kom det senere?

97879[/snapback]

 

Ja.... Nå klarte du å skremme meg ja... sad.gif

Etter mye tenking og fundering har jeg kommet fram til at det har skjedd en gang før jeg dro til england. Men da var oljenivået bare rett i overkant av minimum, så jeg regnet med at det var det som var problemet. Etter det har jeg hele tiden passet på å ha det noenlunde fullt. Men etter intercooler-installeringa så kom det første gang i england en eller to dager etter monteringa. Olja var ca på halv, og jeg fyllte opp og det hjalp. (dette var etter en laaaang motorveietappe i 130km/t)

Neste gang jeg oppdaget det var på turen fra bergen til Oslo. Jeg kjørte over fjellet og i oppoverbakkene kom det igjen.. Da var oljenivå rett under max.. Etter det har det kommet med ujevne mellomrom. Konklusjonen min blir derfor: Ja, det har kommet etter intercooler installeringa, det har iallfall blitt værre. sad.gifsad.gif

 

Egentlig bør man vel installere en eksostemp-måler når man tuner motoren såpass kraftig som dette - tempen kan bli høy i lange oppoverbakker der man henter mye effekt ut av motoren... Kanskje en ide å sjekke om tuneren har vært litt vel optimistisk og grådig på hestekrefter? Viss du godsnakker med Steinar Solstad, skaffer han deg kanskje EGT-måler til deg til en dyr penge...  ph34r.gif

97879[/snapback]

 

I steden for en eksostemp-måler, bør man vel ha en eksostemp-kjøler???

Hva bør jeg gjøre med det?

 

Jeg merker ingen forskjell på vanntempraturen i forhold til det den var før.

Er det da noen vits å prøve "tykkere" olje? Bør jeg tune ned motoren igjen?

 

Edit:

Har kontaktet Allisport, de skulle fundere litt, så skulle de kontakte meg igjen..

Endret av Kennayeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg pratet nesten en halvtime med Andrew på Allisport.

 

Dette var en "liten" trimming, så han var 110% sikker på at det ikke var eksostempen som gjorde det. Hvis jeg hadde høyere eksostemp, så ville det ha gitt utslag på vanntempen med en gang.

Intercooleren og oppsettet var så "trygt" at jeg kunne skru så mye jeg ville på fuelskruen uten at det ville være skadelig for motoren. Det stoppet seg selv ved at jeg ble flau når svartrøyken kom..

Han anbefalte riktignok at jeg ikke skrudde den inn mer enn en 1/2 omdreining, for etter det ble forholdet hester-røyk så stort (i røykens favør) at det var liten vits.

 

Han hadde vert borti feilen ved oljelampen tidligere, da var det tomgangsturtallet som var så lavt at den dippet rett under minimum slik at oljelampen lyste litt. Han anbefalte å prøve å skru opp tomgangen 50-150 omdreininger for å se om det hjalp. Det skulle ikke så mye til.

 

Jeg får prøve det først, så prøver jeg 5-50 olje. Hvis inngen av delene gjør det bedre, legger jeg meg ned å griner, for da er det sikkert noe dyrt...... huh.gif

 

Men Allisport hadde de aldri vært borti oljelampefeil i forbindelse med det oppsettet jeg hadde på bilen nå... (p.g.a. trimming)

 

 

 

Endret av Kennayeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da er det på tide å legge seg ned å grine..

 

5-50 hjalp mye, men det er ikke helt bra.

Nå blinker det etter lange oppoverbakker med bånn gass, og etter lange strekk med høy fart å bånn gass... Men ikke hver gang. Mye skjeldnere enn før.

 

Fellesnevner: Turboen jobber hardt...

 

Finnes det noen oljeaddetiver som gir bedre kjøling?

Vil det bli varmere hvis turboen jobber mere enn mengden diesel bilen får? (hjelper det å gi den litt mere diesel?)

 

Andre tips?

 

For sikkerhetsskyld skal jeg bytte kjøleveske, termostat og oljetrykkbryter, det koster jo ikke så mye.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sikkerhetsskyld skal jeg bytte kjøleveske, termostat og oljetrykkbryter, det koster jo ikke så mye.

100551[/snapback]

 

Har flere ganger opplevd at det er giveren som er synderen når oljelampa blinker.

 

Ekstra oljekjøler.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere ganger opplevd at det er giveren som er synderen når oljelampa blinker.

 

Ekstra oljekjøler.....

100557[/snapback]

 

Da snakker vi... biggrin.gif

 

Har målt trykket, og det får en dipp akkuratt i det motoren detter ned til tomgang, så går den litt opp igjen.

 

Men det med ekstra oljekjøler likte jeg... Hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et adapter med 2 rør stusser, som monteres mellom oljefilter og oljehuset. Selve kjøleren, ser ut som en liten radiator, monteres foran radiator eller et annet sted hvor den får kald luft. Kan også monteres en termostat på kjøleren.

 

Jeg har montert det på V8eren. Regner med det er samme prinsipp for dieselen.

 

Jeg kjøpte min her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da allerede oljekjøler på en 200/300tdi. Kan da ikke være nødvendig med enda en??

 

Edit: og hvis du sliter med dårlig oljetrykk tror jeg neppe enda en unit i kretsen vil hjelpe på det blink.gif

Endret av tdiThomas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ha sjekket trykkregulatoren som noen nevnte tidligere, evt. pumpa. og oljekjøler. Har hørt om folk som har oppdaget nesten tette oljekjølere.

Evt. Kjøpe større oljekjøler (må være enklere/bedre enn å ha to).

Det andre (tykkere olje osv.) er jo bare fiksing på symtomene, ikke på hovedårsaken.

 

Vet ikke, men kan tenke meg at hvis trykkregulatoren er litt "treig" med å reagere (hvis det er mulig) så vil man få en sånn dip som du snakker om når motoren slakker fra høyt til lavt.

 

Du har ikke målt oljetemp?

 

Edit: Mener at turboen din vil være med på å varme olja betraktelig. Mye større behov for riktig dimensjonert og fungerende oljekjøler med turbo enn uten.

 

På min RR har jeg en tendens til lavt oljetrykk etter litt skikkelig belastning. Egentlig akkurat slik du beskriver det, men jeg har jo ikke turbodiesel, så jeg bekymrer meg ikke så mye.

Motoren blir god og varm, men ikke ekstremt. Jeg er temmelig sikker på at dette er fordi jeg ikke har fått montert oljekjøler enda.

 

Paul

Endret av PaulWiik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis termostaten har hengt seg opp i lukket stilling, er der ikke mye hjelp i oljekjøleren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis termostaten har hengt seg opp i lukket stilling, er der ikke mye hjelp i oljekjøleren...

100661[/snapback]

 

Vann-termostaten, eller olje-termostaten, eller er det et så dumt spørsmål at jeg bør gå å gjemme meg? blush.gif

 

 

PaulWiik: Jeg har fått målt trykket på et verksted, og det var en tydelig dipp når jeg slapp gassen. Men det er jo mulig at dippen er innenfor marginene som trykkbryteren burde ha "latt gå"

 

Jeg har planer om å bytte termostat og oljetrykkbryter, dette koster jo nesten ingen ting... Så det er greit å få gjort det..

 

Hvordan finner jeg ut om oljekjøleren er tett? skru ut de to slangene og kjøre trykkluft igjennom? kommer luften ut er det ok? eller er det andre mer "korrekte" måter å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå olje-termostaten jeg tenkte på... Hadde vann-termostaten vært permanent lukket bude du sett at kjølevæsken ble (for) varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nå olje-termostaten jeg tenkte på... Hadde vann-termostaten vært permanent lukket bude du sett at kjølevæsken ble (for) varm.

100684[/snapback]

 

Sitter den i nærheten av oljefiltret??

Hva heter den hvis jeg skal bestille den hos f.eks paddocks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljetermostaten er nr 3 på denne tegningen :

user posted image

 

I Land Rovers egen litteratur kalles den "thermostat", "thermostat bulb", "oil temperature control valve", etc - kjært barn har mange navn biggrin.gif Hva Paddocks har kalt den i sine lister må du nesten spørre dem om wink.gif

 

I mine lister heter den ERC5923, og jeg har den på lager ph34r.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ganske grei måte å sjekke om : termostaten er låst / oljekjøler tett, og evt. om oljekjøler er underdimensjonert på vil jeg anta er å kjøre til bilen blir så varm at oljelampa blinker. Stoppe, og sjekke temperaturen på oljekjøler-registeret.

Hvis registeret er kaldt, er det tett på noe slags vis.

 

Hvis registeret er temmelig varmt, prøv å få målt temp / sammenliknet med tilsvarende bil. Jeg har ikke peiling på hvilken temperatur registeret vil ha. Om det vil være mye kaldere enn motor/olje (les lunkent), eller kanskje nesten like varmt.

 

Dette koster ikke noe i utgangspunktet i alle fall, og vil kunne gi deg svar på om det er tett ut til oljekjøler.

 

Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ganske grei måte å sjekke om : termostaten er låst / oljekjøler tett, og evt. om oljekjøler er underdimensjonert på vil jeg anta er å kjøre til bilen blir så varm at oljelampa blinker. Stoppe, og sjekke temperaturen på oljekjøler-registeret.

Hvis registeret er kaldt, er det tett på noe slags vis.

 

Hvis registeret er temmelig varmt, prøv å få målt temp / sammenliknet med tilsvarende bil. Jeg har ikke peiling på hvilken temperatur registeret vil ha. Om det vil være mye kaldere enn motor/olje (les lunkent), eller kanskje nesten like varmt.

 

Dette koster ikke noe i utgangspunktet i alle fall, og vil kunne gi deg svar på om det er tett ut til oljekjøler.

 

Paul

100765[/snapback]

 

 

Det kan jeg prøve.. takk for tipset.

 

Den sitter i samme enhet som radiatoren, så jeg vet ikke hvor mye temperaturen "smitter" over, men det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ny olje termostat og skal bytte den for sikkerhetsskyld.

 

Hvor viktig er det å bytte oringen på dekslet samtidig? I boka står det at det er ganske viktig, men er det?? huh.gif

 

KAn jeg bruke pakning på tube?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig er det å bytte oringen på dekslet samtidig? I boka står det at det er ganske viktig, men er det??  huh.gif

KAn jeg bruke pakning på tube?

Pakning på tube til erstatning for O-ring går neppe bra. Er den gamle O-ringen hel, så er det håp om at den gjør jobben videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...