Gå til innhold

Varsellampe for olje, oljetrykk, Katastrofe??!??!!


Kennayeh

Anbefalte innlegg

Nå i det siste hender det at oljelampen blinker lett etter litt "hardkjøring" hvor motoren har gått på litt høyt turtall, eller blitt god og varm (oppoverbakker med tung last)

 

Den blinker ikke når jeg gir gass, men når jeg holder inn klutsjen og motoren går på tomgang. Den blinker et halvt sekund, så blinker den raskt og veldig svakt. noen ganger (Man må stirre på lampa for å få det med seg)

Så blir alt ok

 

Det hender også at den (varsellampa for olje) gløder, ikke lyser, men bare gløder litt i brå høyresvinger, men ikke bestandig. Kanskje i 5 svinger på 65 mil.....

 

Dette er irriterende, og gjør meg nervøs.... sad.gif

 

Er det oljepumpa som gir tegn til at den snart gir opp?

 

Noen som har noen tips?

 

I det siste har det skjedd oftere og oftere, men det er ikke så veldig ofte, men jeg har klart å sett et mønster når motoren er ekstra varm eller presset..

 

Og ja, det er korrekt mengde olje på motoren. Har prøvd rett over minimum, midt på og helt fullt, det oppfører seg helt likt. Har prøvd med både "kvalitetsolje" og olje fra felleskjøpet... Ingen forskjell da heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Dette høres jo ikke så bra ut sad.gif

 

Symptomene tyder jo på at det enten begynner å bli litt store klaringer ett eller annet sted, eller at oljepumpa ikke er helt frisk lenger..

 

Det kan jo være en bagatell hvis du har litt flaks, og mitt forslag er at du begynner med det billigste først:

Sjekk at oljetrykksbryteren virker ok.

Sjekk at ledningen til oljetrykksbryteren ikke ligger til jord noe sted/ser hel og fin ut.

Heng på et manometer og sjekk hvor mye oljetrykk du faktisk har.

Sjekk overtrykksventilen hvis trykket er for lavt.

 

Hvis du har gjort allt over og du fremdeles/faktisk har lite oljetrykk så begynner det å se skummelt ut for sparekontoen

blink.gifblink.gifblink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags grad olje kjører du på?

96832[/snapback]

 

Nå kjører jeg på felleskjøpets 10-40 mineral.

 

tidligere hadde jeg quakerstate? 15-40 delsynt.

 

 

 

Er det skadelig å helle på litt ekstra olje for å prøve?

 

 

 

Edit:

Det gjelder Discoen....

Endret av Kennayeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv 5-50 og se om det hjelper (feks fra Biltema) - samme pris som for 5-40, men holder seg altså tjukk lengre/varmere.

 

Når motoren blir varm, blir den tynnere, og slitasje i crank og cam gir lavere trykk og blipping på oljelampa.

 

Har du rein radiator og nok kjølevæske? Waterwetter (aner ikke hva det heter på norsk, men har sett det england) vil redusere vanntempen og dermed oljetempen.

 

Har du sirkulasjon til og i oljekjøleren?

 

Olje skal være opp til toppen på merket på målepinnen, og ikke mer. Men jeg har ennå til gode å høre om noen som har fått to identiske målinger etter hverandre..., så det der er ingen exakt vitenskap. Det skal være veeeldig lite olje for at du mister oljetrykk mens motoren går, men det tar lengre tid å få bygd opp trykket når du starter.

 

Som Odd_flock sier: Rens opp i elkoblingene sånn at du veit at det er skikkelig kontakt og ikke kontaktfeil som gir seg utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv 5-50 og se om det hjelper (feks fra Biltema) - samme pris som for 5-40, men holder seg altså tjukk lengre/varmere.

 

Når motoren blir varm, blir den tynnere, og slitasje i crank og cam gir lavere trykk og blipping på oljelampa.

 

Har du rein radiator og nok kjølevæske? Waterwetter (aner ikke hva det heter på norsk, men har sett det england) vil redusere vanntempen og dermed oljetempen.

 

Har du sirkulasjon til og i oljekjøleren?

 

Olje skal være opp til toppen på merket på målepinnen, og ikke mer. Men jeg har ennå til gode å høre om noen som har fått to identiske målinger etter hverandre..., så det der er ingen exakt vitenskap. Det skal være veeeldig lite olje for at du mister oljetrykk mens motoren går, men det tar lengre tid å få bygd opp trykket når du starter.

 

Som Odd_flock sier: Rens opp i elkoblingene sånn at du veit at det er skikkelig kontakt og ikke kontaktfeil som gir seg utslag.

96871[/snapback]

 

Nå har jeg en haug med sjekkpungter.. Skal prøve å få gått over noen av dem i kveld...

 

Har avtalt med et verksted at de skal sjekke oljetrykket i morgen ettermiddag. Hva skal det være på?

Og det er jo vansklig å sjekke det når lampa "blinker" for når jeg prøver å provosere det fram, så skjer det ikke.... Men jeg kan jo få sjekket om oljetrykket er i nærheten av der det skal være hvis noen kan fortelle meg hva det skal være.... biggrin.gif

 

Skal se om jeg kan få tak i 5-50 olje og prøve det også..

 

Når jeg fikk større intercooler i england, tappet han av det som var på radiatoren over på et kar, og helte det tilbake etterpå, det er mulig at det var annen type kjølevæske der fra før, for jeg synes det ble litt annen farge på det etterpå..

 

Hvordan sjekker jeg om jeg har sirk i oljekjøleren?

 

Men hvis det ikke hjelper noen av disse pungtene, hvor må jeg begynne å leite da?

Er det dyrt?? blink.gif Jeg får frysninger på ryggen når jeg leser om "slitasje i crank og cam"...

 

Til sist: Er det skadelig å kjøre? Alt er jo ok når jeg kjører normalt. Det er kun kort tid etter at turtallet har falt ned til tomgang at jeg får utslag. (noen ganger, iallfall ikke når jeg vil, eller skal vise det til noen)

Endret av Kennayeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du byttet oljetrykksbryteren? Hvis ikke, så gjør det først for evt. å eliminere den (billigste) muligheten for 'oljetrykkmangel'... wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du byttet oljetrykksbryteren? Hvis ikke, så gjør det først for evt. å eliminere den (billigste) muligheten for 'oljetrykkmangel'... wink.gif

96888[/snapback]

 

Har ikke byttet den ennå... Men man skal ikke se bort ifra at det må til...

 

Men vil ikke det bli bekreftet/avkreftet ved en oljetrykksmåling?

 

Hvis trykket og oljenivået er OK, så er det en feil med bryteren, hvis trykket er for lavt, blir det første steget å bytte trykkventilen, deretter prøve med tykkere olje, hvis det ikke virker er det vel kanskje pumpa?

 

Eller tenker jeg feil nå?

 

Jeg aner ikke hva en oljetrykksmåling koster, men det er noe jeg kan få sjekket i morgen... Alle deler er det uendelige ventetider på (føles iallfall sånn når du ligger under bilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tilgjengelig manualer her, men det står iallefall i fabrikkmanualen, muligvis oxo i Haynes.

 

Otto hadde oxo samme feil for tre-fire år siden. Ble borte av seg sjøl (hadde det veldig sjelden og bare etter lang/hard kjøring), og siden har jeg bytta til 5-50 olje.

 

Om det er sirk på oljekjøleren? Tjaa...kanskje TT veit noe om dette - det sitter en termostatventil på motoren der røra går til kjøleren. Spørsmålet om temperatur er problemet kan du få en viss feeling på om termostatnåla er høyere enn normalt når du får blipping på oljelampa. Isåfall er det viktig å gå over de to kjølesystemene: vann og olje.

 

Oljepumpa sitter i sumpa, så du må griseskru om det er pumpa som er dårlig (kan feks være pickup'en).

 

Jeg ville ikke vært så veldig bekymra før jeg erfarte at blipping fortsatte også med 50-olje.

 

Pass på å få bli med og se på når de sjekker trykket, så har du noe å videreformidle av kunnskap til oss nolduser!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....., så har du noe å videreformidle av kunnskap til oss nolduser!

- skriver han som har skrevet "en halv bok" om det å eie og vedlikeholde en Discovery! Grov underestimering av egenverdi, kaller jeg slikt! tongue.giflaugh.giflaugh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant (etter veldig mye leting) i Haynes at trykket skulle være en plass mellom 22 og 55 bar. da regner jeg med at de mener rundt 22 på tomgang og maks 55 ved kjøring/rusing..

 

Har ikke merket noe forskjell ved normal-litt over normal motor temp. tempmåleren oppfører seg som den alltid har gjort.

 

Virker som om fellesnevneren er lange strekk med høyt turtall (les: høy fart)

 

SJekket i går oljenivået, og det var litt over midten. Toppet det opp til max.

 

Sjekket også bryteren til varselslyset, det virket som det skulle. ingen dårlig kontakt. Isolasjonen var litt slitt på en plass, men ikke igjennom til lederen. Jeg tapet den for sikkerhetsskyld.

 

Problemet er at jeg må kjøre en 4-5 timer før det kanskje skjer, så det er vanskelig å sjekke om noe hjelper. Derfor vil jeg ta en oljetrykkstest, for da føles det iallfall litt tryggere hvis trykket er ok.

 

Og, Selvfølgelig skal jeg være med. Det skal veldig viktige grunner til for at jeg skal la noen tukle med bilen min uten at jeg passer på... blink.gif

Også er det jo interresant for en noldus som meg, og se hvordan man gjør det, har ikke engang tenkt på oljetrykk før jeg kjøpte meg LR.... laugh.gif

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant (etter veldig mye leting) i Haynes at trykket skulle være en plass mellom 22 og 55 bar.

96960[/snapback]

Det var da fryktelig høyt trykk, da blink.gif Sto der kanskje 22-55psi ? huh.gif (Det tilsvarer ca 1,5-3,8 bar)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da fryktelig høyt trykk, da  blink.gif    Sto der kanskje 22-55psi ?  huh.gif (Det tilsvarer ca 1,5-3,8 bar)

96962[/snapback]

 

Oljetrykks bryterne slår vanligvis ut på mellom 0,5-1,5 bar,hvis problemet ditt oppstår under belastning så tror je nok problemet ligger i oljekjøleren sån at det enten er dårlig sirkulasjon og/eller for dårlig kjøling.Blir olja for varm kan den bli for tynn og i værste fall gi koke tendenser og da vil pumpa transportere olja vesentlig dårligere noe som fører til lavere oljetrykk.

 

Dårlig oljetrykk under belastning er langt i fra sunt,det er under belastning motoren trenger mest smøring,turboen er under stort stress under belastning og denne krever god smøring.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blush.gif var nok psi ja, en liten feilinntasting der....

 

Det er ikke under belastning feilen kommer, det er kun et meget kort øyeblikk når den går på tomgang. (hvis jeg kjører og trykker inn kløtsjen, så er den ok til turtallet har kommet helt ned på tomgang, da kommer det et blink, så lyser den svakt noen ganger i takt med turtallet, så er alt ok)

 

Men jeg får det ikke til når jeg vil det skal skje... mad.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅr olja er varm, er den tynn. Da blir det mindre motstand for oljepumpa til å pumpe olje rundt i motoren, som er det lampa di egentlig måler.

 

Når det er så lite motstand at lampa glødeblinker, indikerer det gjerne slitte lager (olje presses i kanaler som kommer ut midt i lager): motstanden mot å pumpe olja rundt blir mindre pga større slark. Ei tjukkere olje vil da hjelpe ved å gjenopprette trykket.

 

Måling av oljetrykk vil fortelle hva slags trykk den leverer når motoren er normalt varm. Er det slark i lager, vil det være der hele tiden - men oljetrykket vil fremdeles være lavt, men ikke FOR lavt. Målingen som avleses kan sikkert noen kompetente her på forumet klare å tolke, eller du kan kolle med turnerengineering.co.uk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er målingen tatt, og jeg er ikke nødvendigvis en klokere mann, men jeg har mere info..

 

Verkstedet satte inn en adapter i steden for bryteren for varselslampen. Til den adapteren koblet de manometerdevicen. Den gik fra 0 til 15 bar..

 

Selvfølgelig (ikke hadde jeg ventet det heller) klarte jeg ikke å få fram symptomene før testen, men jeg kjørte motoren god og varm..

 

Når bilen gikk på tomgang målte de rundt 0,5 bar. bare jeg kom borti gasspedalen steg trykket til ca 2 bar. Når jeg ruset motoren godt, fikk jeg oppimot 5-6-7 bar. Men den lå mellom 2 og 5 på de fleste turtallene.

 

Men så... Når jeg slapp gassen brått så datt turtallet ned, og bittelitt under tomgangsturtall (Hører det ikke inni bilen, men man kan høre det såvidt når man står med hodet nedi motorommet)

Da falt oljetrykket ned mot 0 og gikk opp til i underkant av 0,5 bar nesten med en gang. (kanskje 1/4 sekund) men det tok et eller to sekunder før det kom opp til 0,5 bar igjen...

 

Jeg spurte om de hadde noen tips, og da sa de 10-50 olje eller tilsvarende tykkere olje...

 

Dette kunne komme av masse forskjellig, alt fra pumpe, til (som frode nevner) lagre og generell slitasje. De driver med alle bilmerker og de sa at dette er en vanlig "feil" på litt eldre biler som har noen mil.. Spes. dieselbiler (selv om 190000 ikke er sååå mye, eller?)

De sa at trykket var ok, og at jeg ikke behøvde å bekymre meg nevneverdig.

 

Jeg stoler jo ikke helt på denne forklaringen, det er jo "go'jenta" det gjelder (håper ikke kona leser dette)

 

Men. Hvis det er slitasje i lagre og generell slitasje som forårsaker det, hvorfor blinker det noen ganger i svinger? Er ikke det et typisk oljepumpesnartdefekt-tegn?

 

Ikke vet jeg, men jeg føler meg bittelitt tryggere, med forbehold. Og jeg skal prøve et oljeskift med 5-50 eller 10-50.

 

Men hvis noen har noe mere info etter at målingene har kommet fram, tar jeg gjerne i mot de...

 

 

Edit:

De sa det kunne skyldes skum i olja også... (men den er jo nesten ny, bare 150 mil)

Finnes det noe antiskum/tykkere olje additiver som jeg kan helle på?

Endret av Kennayeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens at ikke trykkreguleringsventilen i pumpa er helt med. Du har iallefall bra trykk ellers..

97013[/snapback]

 

Er det fort gjort/billig å bytte for å se om det hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bar og kg er det samme og kalkulatoren står meg bi, så er 22psi 1,54 kg eller bar, og dermed har du litt lavt trykk på tomgang med 0,5 bar - gitt at du refererer riktig fra manualen med 2 bar som minimum som jeg fremdeles ikke har tak på i denne delen av verden. og såfremt denne verdien oxo gjelder ved tomgang, noe jeg ikke kan bekrefte på sittende rumpe.

 

Det med skum...hva er det som kan gjøre at olje skummer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bar og kg er det samme

97074[/snapback]

Ikke helt, 1 bar er ca 1.0197162 kg/cm2 wink.gif

 

Sto der kanskje 22-55psi ?  huh.gif (Det tilsvarer ca 1,5-3,8 bar)

96962[/snapback]

 

I verkstedsmanualen for 300Tdi står der at oljetrykket skal være 25-55 psi / 1,76-3,87kg/cm2 - med varm motor og "normal operating speeds". Altså er det OK med litt lavere trykk på tomgang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt, 1 bar er ca 1.0197162 kg/cm2  wink.gif

I verkstedsmanualen for 300Tdi står der at oljetrykket skal være 25-55 psi / 1,76-3,87kg/cm2 - med varm motor og "normal operating speeds".  Altså er det OK med litt lavere trykk på tomgang...

97080[/snapback]

 

Det var det de sa på verkstedet også, og da hadde jeg 2 bar med en gang jeg kom borti gassen, så det var ok..

 

(kanskje jeg bare skal justere opp tomgangen bittelitt?? ph34r.gif )

 

Nei... skal prøve med litt tykkere olje, xx-50....

Får se om det hjelper..

 

eller kanskje jeg skal innstallere en oljetrykksmåler med "manometer"? så jeg kan lese av det faktiske trykket?

Da ser jeg jo fort om det skjer noe skummelt. Noen som vet om det går ann/er lurt/dyrt/hvor jeg kan/bør kjøpe det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller kanskje jeg skal innstallere en oljetrykksmåler med "manometer"? så jeg kan lese av det faktiske trykket?

 

97127[/snapback]

 

Er en giver på dette også som det blir feil på på samme måte som vanlige oljetrykksbrytere,så med mindre du vil ha massevis med målere av ymse slag så kan du liksågodt beholde lampa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...