Gå til innhold

Hovedsikring gåen ?


Alfred1

Anbefalte innlegg

Discovery 3, 2008. Tror EGR og eller DPF er et problem hos meg. Koblet fra slanger fra EGR, der de går inn på huset nært MAP sensoren, under motordekselet og stengte igjen der de gikk innpå, med skiver ment for formålet. Forsøkte så å starte, men bare et knepp så døde bilen - ingen lys i dashbord, ingen lyd heller, stein død. Hva skjedde ? Hovedsikring som gikk ? Har ikke rukket å se på sikringer. Om så, lett å skaffe sånn sikring ? Trodde jeg var lur men var visst ikke det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Bjørn_C skrev:

må være batteri. Eller er det en sånn crash bryter på disse? Som du kanskje har utløst under mekking?

Batteriet er maks to år gammelt og jevnlig ladet, det kan vel ikke ha dødd så plutselig? Virket rimelig klart at det jeg nettop hadde gjort var årsaken. Crash bryter vet jeg ikke hva er, hva er det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bryteren kanskje bare gikk på drivstoff pumpa og at det kun er bensin motorer som har de. 

 

Men start med det enkle først da - sjekk batteri om det faktisk er noe på det. Kan jo ha ladet ut mens du skrudde bil. 

 

Hadde forøvrig vært varsom med å fjerne EGR på den den. Kan skape masse baluba på et senere tidspunkt. Er en del tråder om det her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man begynner med å måle batt spenning. 

 

Mål på + pol batteri 

Jord / minus på motor, chassis. 

Bør ha samme spenning som målt direkte på batteri. 

 

Da får man indikasjon på om jord kabel er dårlig, eller løs. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, gautes skrev:

Spørsmålet er ikke hvor bra batteriet var.

Heller om hvor mye det ble tappet mens du skrudde bil noen timer.

Okay, takk for tips, skal få sjekket batteriet, om det er problemet blir jeg svært overrasket, men også glad.

21 timer siden, Bjørn_C skrev:

Den bryteren kanskje bare gikk på drivstoff pumpa og at det kun er bensin motorer som har de. 

 

Men start med det enkle først da - sjekk batteri om det faktisk er noe på det. Kan jo ha ladet ut mens du skrudde bil. 

 

Hadde forøvrig vært varsom med å fjerne EGR på den den. Kan skape masse baluba på et senere tidspunkt. Er en del tråder om det her

Hei, ja vet det, tenkte bare å prøve å se om det bidro til at den ikke går i nødmodus og senker seg (uten varsel i dashbordet) etter noen mil, men ok når den starter igjen. Skal sjekke batteriet. Takk for tips.

19 timer siden, oggioffshore skrev:

Man begynner med å måle batt spenning. 

 

Mål på + pol batteri 

Jord / minus på motor, chassis. 

Bør ha samme spenning som målt direkte på batteri. 

 

Da får man indikasjon på om jord kabel er dårlig, eller løs. 

 

 

Skal få sjekket dette, takk for tipset !:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, lrsg skrev:

Du har blendet EGR altså? Hvis det skal gå bra på en D3 2008 må software oppdateres også, ellers blir det trøbbel. Men det er ikke logisk at den ikke vil starte av den grunn. 

Blendet, men bare rett under toppdekselet, ikke lenger ned tett ved EGR ventilene. Nei, tenkte også at den burde vel starte selv om det var blendet, uten oppdatering. Skal få sjekket batteriet selv om jeg ikke tror det er problemet. Takk for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn_C skrev:

Du kan jo prøve å sette i kontaktene til egr igjen og se om den våkner… tviler på at det har noe å si. 

Ja, det var det første jeg tenkte, map sensoren sitter jo like ved, og fikk et tips om at den sensoren kanskje protesterte over muligens redusert tilgang på luft.

Ble forøvrig litt sjokkert over å se hvor mye svart gørr som var inni plasthuset som rørene fra EGR ledet til. Ikke rart at map sensoren var møkkete da. Optituning gjorde EGR "inaktiv" for to år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått EGR inaktivert via optituning så er software justert. De bør jo blendes fysisk i tillegg, som du også har gjort, samt å fysisk koble fra EGR sensorene. Det burde da være en grei sak. Med det tror jeg ikke dine problemer har med EGR å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd reserve nøkkel? Mener jeg hadde en FL1 hvor nøkkel mista kontakt med startsperra. Da blei den stein dau.. Mulig det var lys i dash, men ikke sikker på det. 

 

Har du strøm på batteri er det jo noe tull på gang. Sjekk jording rundt om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt flaut, det VAR batteriet:wacko: har vært borti mange utflatende batterier, men aldri sånn ‘natt og dag’ forskjell på så kort tid som dette. Takk for LR korpset som pekte på det som var så nært at jeg så forbi det.:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/25/2022 at 9:14 PM, Alfred1 said:

Dette er litt flaut, det VAR batteriet:wacko: har vært borti mange utflatende batterier, men aldri sånn ‘natt og dag’ forskjell på så kort tid som dette. Takk for LR korpset som pekte på det som var så nært at jeg så forbi det.:D

 

da det er enten strømtyv eller tid å skifte batteri (batteri holder ikke lenge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål strøm trekk når bilen er avslått 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...