Gå til innhold

Lufte bremser etter tom beholder på D3


valvolainen

Anbefalte innlegg

Da jeg skulle bytte banjobolten på  caliper gikk det dårlig, så det ble stående og lekke. Dermed tømte heg bremseveske beholderen og når jeg fikk styr på bolter og rør, så etterfyllte jeg og luftet, men pedalen gir etter med motoren igang. Det lekker ikke noe sted, men har ikke fått luftet ordentlig. 
 

fant et program på faultmate vehicle explorer der jeg kan lufte bremser. Jeg har prøvd og kjøre dette to ganger, og på høyre side durer abs sentralen, mens det er ingen lyder på venstre side. Høyre foran blir pedalen helt hard når abs sentralen sviver, men vet ikke helt hva som skal skje, fordi programmet på pc krasjer hver gang jeg prøver høyre foran.

 

skal dette gjøres med motoren av eller på? 
Rekkefølgen, er den typisk hb, vb, hf, vf? 
andre som har gjort dette med hell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.... Eg har slitt m samme fenomen i noen år, synkende /svampete pedal m motor igang. 

Prøvd alt av lufte metoder. 

Ny forsterker. 

Armerte slanger 

 

Begynte for min del, da eg byttet calipere hele veien rundt for noen år siden. 

Bilen bremser. Ingen merknader på pkk... 

 

Menskulle gjerne sett en løsning på dette. 

Er visst mange som erfarer dette.... 

47 minutter siden, gautes skrev:

DOT5.;)

Ingen. DOT. no :P

 

Måtte bare 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, gautes skrev:

DOT5.;)

Hm, leste i 'bodsys brake bible' der det står følgende om spec:

 

Tools Required to Change Rear Brake Disks (See page 5 for tool matrix)

Brake Bleed Nipple Spanner Plastic Pipe Brake Bleed Pot

Brake Fluid (LR Spec is SHELL DONAX YB DOT4 ESL FLUID. Otherwise, use a low viscosity DOT 4 brake fluid meeting ISO 4925 Class 6 and Land Rover LRES22BF03 requirements) ISO 4925 is the key if you can’t find the LR Brake Fluid.

 

Denne skulle vel dekke det da?

https://www.mobil.com/en-cn/passenger-vehicle-lube/pds/gl-xx-mobil-brake-fluid-dot-4

2 minutter siden, oggioffshore skrev:

Vel.... Eg har slitt m samme fenomen i noen år, synkende /svampete pedal m motor igang. 

Prøvd alt av lufte metoder. 

Ny forsterker. 

Armerte slanger 

 

Bremsene var helt fine før bytte, men hadde en lekkasje ved caliperen, men selv med lekkasje var pedalen helt fin.

Problemene kom først når beholderen rant tom, så det må jo være noe problem rundt luft.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, valvolainen skrev:

Hm, leste i 'bodsys brake bible' der det står følgende om spec:

 

Tools Required to Change Rear Brake Disks (See page 5 for tool matrix)

Brake Bleed Nipple Spanner Plastic Pipe Brake Bleed Pot

Brake Fluid (LR Spec is SHELL DONAX YB DOT4 ESL FLUID. Otherwise, use a low viscosity DOT 4 brake fluid meeting ISO 4925 Class 6 and Land Rover LRES22BF03 requirements) ISO 4925 is the key if you can’t find the LR Brake Fluid.

 

Denne skulle vel dekke det da?

https://www.mobil.com/en-cn/passenger-vehicle-lube/pds/gl-xx-mobil-brake-fluid-dot-4

 

Bremsene var helt fine før bytte, men hadde en lekkasje ved caliperen, men selv med lekkasje var pedalen helt fin.

Problemene kom først når beholderen rant tom, så det må jo være noe problem rundt luft.

 

Noe av det samme her, tror nok det rant ut litt væske dengang. 

 

Finner du løsning er det kjempefint. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt dot 4 og 5 på min. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde en runde før eu etterkontroll.

Startet med og pumpe ut alt som var på tanken til det sluttet og blø. Jeg var ikke så redd for og introdusere luft, ettersom bremsene var så godt som ikke eksisterende.

Kjøpte to flasker med gull fra lr forhandleren, og den er mer tyntflytende enn den jeg hadde fra før.

Fylte så opp beholderen til toppen, og startet med venstre bak. koblet på slange med tilbakeslagsventil og begynte og pumpe. pumpet kanskje en kvart tank med bremseveske før jeg strammet til lufteskruen og fortsatte til høyre bak etter og ha etterfylt beholder igjen. Samme her, pumpet ut store mengder veske, strammet skruen, etterfylte og fortsatte til høyre foran. Pumpet ut litt mindre her, men fortsatt mange mange pedaltrykk. tett på en kvart tank også her. Strammet til og tok venstre foran til slutt, etter etterfylling pumpet jeg sikkert ut en kvart tank her også.

Da jeg var ferdig hadde jeg brukt opp nøyaktig 1.1 liter bremseveske, og bremsene ble som nye.

Alt ble gjort med motoren av og uten diagnose.
Jeg tror det og bytte bremveske med hjelp av diagnose, kanskje også bytter vesken som ligger i abs uniten? Verdt og sjekke opp i om noen da ikke har svaret for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, valvolainen skrev:

Hadde en runde før eu etterkontroll.

Startet med og pumpe ut alt som var på tanken til det sluttet og blø. Jeg var ikke så redd for og introdusere luft, ettersom bremsene var så godt som ikke eksisterende.

Kjøpte to flasker med gull fra lr forhandleren, og den er mer tyntflytende enn den jeg hadde fra før.

Fylte så opp beholderen til toppen, og startet med venstre bak. koblet på slange med tilbakeslagsventil og begynte og pumpe. pumpet kanskje en kvart tank med bremseveske før jeg strammet til lufteskruen og fortsatte til høyre bak etter og ha etterfylt beholder igjen. Samme her, pumpet ut store mengder veske, strammet skruen, etterfylte og fortsatte til høyre foran. Pumpet ut litt mindre her, men fortsatt mange mange pedaltrykk. tett på en kvart tank også her. Strammet til og tok venstre foran til slutt, etter etterfylling pumpet jeg sikkert ut en kvart tank her også.

Da jeg var ferdig hadde jeg brukt opp nøyaktig 1.1 liter bremseveske, og bremsene ble som nye.

Alt ble gjort med motoren av og uten diagnose.
Jeg tror det og bytte bremveske med hjelp av diagnose, kanskje også bytter vesken som ligger i abs uniten? Verdt og sjekke opp i om noen da ikke har svaret for hånd.

Så nå siger ikke pedal m motor igang?

 

Synes vesken eg har brukt er mere enn tyntflytende nok. 

I min verden kan ikke væske komprimeres, så noe må det jo være på min. 

Har luftet på samme måte Du skriver fler ggr... :unsure:

Dvs, eg begynte på høyre bak, siden eg mener den er lengst unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel aldri skade å bruke væske med ritktig spec.? Jeg ser at de over på disco3 forumet i UK er veldig opptatt av riktig bremsevæske. Den koster jo ikke noe særlig mer heller. Mekonomen har riktg væske fra ATF.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den. 

Menfleste væsker i salg er vel på spec. 

 

Skjønner ikke at lr skal være så spesielt. 

Samme abs unit står i mange biler. 

Rør er rør. 

Har byttet væske på mange biler m abs uten å oppleve dette. 

 

Men skal prøve lr sin gull væske 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kan tenke meg er at luftbobler har lettere for og bevege seg når vesken er marginalt tynnere? Ihvertfall det jeg innbiller meg.

 

Jeg kan presse pedalen i biæunn med motoren igang, men da må jeg ta skikkelig i, og den vil ut igjen av seg selv (med mer kraft enn bare returfjæren), oppfatter bremsene som normale igjen nå i alle fall.

for og si det på en annen måte, når jeg trykker inn bremsen med normalt godt trykk, stopper pedalen før bunn, og den gir ikke etter selv jeg holder jevnt trykk på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viskositet er samme i Dot 4 og Dot 5, men "boiling" point som er høyere på Dot 5. Så problemet ligger nok mest sannsynlig ikke i bremsevæsken. IIDTool har vel program for å lufte ABS pumpa i riktig rekkefølge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri lyktes å få ut all luft ved å lufte som omtalt over. Dvs å bruke slange og flaske og la nippel stå åpen mens man pumper. Metoden egner seg for å få startpedal kanskje. Og grunnen er at man pumper uten nok trykk til å kunne trykke luften nedover. Luft stiger. 

 

Derimot lykkes jeg bedre om man er to, en til å lufte og en til å pumpe. Nippel åpnes når pedalen trykkes ned, og stenges før pedal når bunnen. Da trykkes væsken, og luft, ned.

 

Om man feks skal bytte caliper (bremseklave) så tramp pedalen litt inn og lås av med noe, feks mot setet. Da stenges tilgang til reservoaret og kretsen lukkes og luft har ikke mulighet for å stige opp. Låses ikke pedalen står kretsen åpen og luft kan stige opp i dystemet.

Monter ett caliper i gangen og luft ut før neste caliper fjernes. Løsne luftenippel og fjern låsing av pedalen. La væsken renne ut luftenippel og steng. På den måten unngår man luft inn i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Jan R. skrev:

 

Viskositet er samme i Dot 4 og Dot 5

 

Nei, selv innenfor dot4 er det forskjellige viskositetsgrader.  Original lr spec er class6.
 

Technically, this “sub-grade” (let’s call it Super DOT 4) of brake fluid is a DOT 4 fluid. It meets all the requirements of a DOT 4 grade but has better viscosity characteristics. The Super DOT 4 is specifically the ISO 4925, Class 6 grade.•

 

 

Dot4 og dot5(silikonbasert, rød) skal forøvrig ikke blandes, dot5.1 kan blandes med dot4. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bilde av org lr bremse væske flasken... 

 

Må jo bare prøve ny runde når offshore turen er over 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt biltema sin 

Men er kanskje ikke helt i samme spec 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg byttet 3 calipere på bilen for noen måneder siden. Brukte en sånn tang som man skrur igjen kjeften på slangen for unngå at det rant ut væske. Brukte en "bremselufter" som går på trykkluft, satt en person inne i bilen og en ute og luftet. https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/bremsesystem/bremsehydraulikk/bremsecaliper/bremselufter-2000031634

 

Brukte IQ-X bremsevæske, DOT 4 fra Thansen mener jeg, muligens biltema også. Den trykkluft saken er genial og koster ikke stort heller.

Luftet muligens bak etter å byttet begge der og så etter å byttet forran. Tror jeg startet uten å ha bilen på tomgang men etterhvert startet vi opp bilen og det gikk mye greiere å få ut siste lufta. Har gjort samme prossedyre på andre biler også.

 

Virker snedig at det skal være behov for gullvæske bare fordi det heter LR. Var selv innom LR merkeverksted tidligere og kjøpte bremsesko fjærene og klips UTEN SKO til 1300kr, da jeg bare hadde fått med halve settet da jeg skulle bytte bremsene bak. Dette kunne kjøpes for 150kr på nett. Så det må være NØD hvis man skal innom der spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke "gullvæske", det er væske med riktig spesifikasjoner. Den har en annen viskositet enn vanlig dot 4. Den er lett tilgjengelig fra f. eksempel mekonomen og bilxtra, koster heller ikke mye. Ingen grunn til å handle hos LR, de lager ikke væsken selv.

 

Selvsagt får du luftet bremsene selv om du bruker biltema væske, men det er ikke sikkert TC og abs virker slik de skal under alle forhold med feil væske. Alle væsker i en D3 bør regnes som komponenter, det er ikke sikkert du bare kan bytte med noe som ligner.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kan bare konstatere at undertegnede har brukt biltema sin væske tidligere. 

 

Typisk nok utsolgt på bilextra når man omsider skulle handle rett type. 

Så blir runden imorgen. Satser mekonomen har. 

 

Om ingen i Bergen har stående på lur 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...