Jump to content
LRforum

Recommended Posts

Posted (edited)
På 8.5.2022 den 20.24, lafterolf skrev:

 

Det hadde jeg glemt :)  Så det må du unnskylde @lafterolf

Men jeg regner ikke med det, det ville være trykk i bunnpanne (crankcase).

Edited by kjartanb
Link to post
Share on other sites

Filterbraketter har jeg måttet stokke om koblingene på fra fabrikk.

Så stol ikke på at det er riktig uten å sjekke at riktig stuss/ventil/osv sitter på riktig sted.

Link to post
Share on other sites
17 timer siden, gautes skrev:

Filterbraketter har jeg måttet stokke om koblingene på fra fabrikk.

Så stol ikke på at det er riktig uten å sjekke at riktig stuss/ventil/osv sitter på riktig sted.

Det er helt riktig, at de ikke alltid sitter der de skal.

Løse er de som regel også, så enkelt å åpne og sammenligne med tegning av Defender oppsett eller hva du har på bilen.

 

Måtte bytte om to på dem jeg får fra Bearmach. Luftepluggen satt på feil sted.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Tror de sitter helt korrekt og magen til den forrige og standard brakket før det. Jeg har jo korrekt trykk i regulator på ca 4.7bar.

 

Har jeg oppfattet korrekt:

Low pressure er kun for filtering dvs pumper med lavt trykk gjennom filter (inn bak, venstre - gjennom filter - og ut foran høyre og tilbake til tank).

High pressure retur går inn i brakett gjennom returventil (foran, venstre),  kysser braket og går ut (bak, høyre) via lufteventil og tilbake til tank.

Edited by kjartanb
Link to post
Share on other sites

Defender td5 fuel diagram.png

Denne er rett i henhold til min 1999 modell med 10P og nå 15P motor. Samt en 2004 modell som er her til reparasjon en gang i blant ;)

 

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Da har jeg avmontert gammel turbo, måtte ta av utstødningsmanifold til at løsne siste bolt på turbo. Den fikk en tur med hammer og meisel. Meget blødt jern i disse. Nu må jeg bestille nye bolte, var dum nok til ikke at bestille sammen med turbo, samt ny utstødnings-manifold pakning (gasket). Er nu ved at være mer og mer overbevisst om, at selvom turbo var slidt, så er hoved grunnen for mitt motortrøbbel av elektrisk art. To nye batterier er tømt til under 4 volt på kort tid.

Edited by kjartanb
Link to post
Share on other sites

Ny turbo satt i. Startede fint og gikk fin tomgang etter dysetettninger og ny turbo. Minimalt med røyk fra utstødning, er lidt olje i systemet ( intercooler, manifold, slanger mm.)  som må brennes vekk. Satte også inn ny ventil for utlufting fra ventillokk. Nye kvalitets releer til main og dieselpumpe. Kjørte ikke en tur idet jeg må finne strømlekasje først, har ødelagt to nye batterier på meget kort tid.

Link to post
Share on other sites

Er batteriene ødelagt? Tappes de helt ned vil ikke laderen finne dem. Bruker du startkabel fra annet friskt batteri får du tilstrekkelig volt på batteriet pg laderen skal kunne lade batteriene på topp igjen. Nye batterier tåler utlading.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

De var nye og jeg fikk byttet på garanti hos Biltema. De testede og sagde de var helt døde.

Jeg har hatt mange gamle biler med diverse batteri kvaliteter over de siste 45+ år. Har ikke opplevd at ikke kunne lade dem igjen.

Edited by kjartanb
Link to post
Share on other sites

Enig med Lafte her - helt daue batterier i kombo med moderne ladere ender ofte med at laderen ikke "ser" batteriet.

 

Ved å koble på en god gammeldags "enkel" lader, eller litt startkabler har jeg normalt fått de moderne laderne til å skjønne at det faktik er et batteri her - og så fått batterier i gang igjen.

 

det er selvfølgelig ikke optimalt å dyputlade et startbatteri - men det betyr ikke nødvendigvis at de er døde en gang for alle.

 

-C

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Interessant, utover den smarte lader, har jeg en eldgammel "dum" lader må prøve den på det første batteri jeg tømte (dvs mitt gamle før jeg købte nye.). Da har jeg muligvis en reserve elle kan doble opp batteriene (har et ubrukt kit til det.).

Edited by kjartanb
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Tok kamper av. Satte bakklapp med nummerskilte på og kjørte en kort tur. Motor arbeider godt men stadig en del hvitblå røyk og lidt mer ved pådrag. Når jeg stoppede og lod den gå tomgang kom noe røyk og den lød som en ventil var treg dvs bankede lidt på en cylinder. dyse balance i nanocom ser ut til at være ok. nr 1 kommer opp på 4-5 de andre maks 2-3. har jeg en defekt dyse, ventil som henger, defekt  topppakking eller topp? … eller ?

Edited by kjartanb
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Kjøpte meg et rensesett til dysehullene. Tok ut tre dyser (5, 4 og 1) rensede dysehuller ( huskede at 5 og 4 hadde lidt carbon i bunnen på dysehull når jeg byttede sist, men hadde ikke godt nok verktøy til at rense) og satte nye kobber skiver og o-ringer og justerte på rockere på nytt. Nr 5 har sannsynligvis lekket en smule. 4 ville bli utett med tiden. 1 var ok, 2 og 3 var ikke så beskitt carbon når jeg byttede sist, så jeg lod dem stå over, meget kort tid siden sist. Byttede også ut relativt nytt harness ( det så ellers tørt og fint ut, har det til reserve) og brukte elektrisk rense spray på kontakter. Ingen røyk etter lufting og start, kørte den varm ca 20 km, inkl en meget bratt bakke, alles ok. Kører en lengre tur i morgen håper at motor nu er ok.

Ny turbine virker som den skal :)

Link to post
Share on other sites

Meget bra at du fant ut av det :)

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...