Gå til innhold

td5 motor trøbbel


kjartanb

Anbefalte innlegg

Filterbraketter har jeg måttet stokke om koblingene på fra fabrikk.

Så stol ikke på at det er riktig uten å sjekke at riktig stuss/ventil/osv sitter på riktig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, gautes skrev:

Filterbraketter har jeg måttet stokke om koblingene på fra fabrikk.

Så stol ikke på at det er riktig uten å sjekke at riktig stuss/ventil/osv sitter på riktig sted.

Det er helt riktig, at de ikke alltid sitter der de skal.

Løse er de som regel også, så enkelt å åpne og sammenligne med tegning av Defender oppsett eller hva du har på bilen.

 

Måtte bytte om to på dem jeg får fra Bearmach. Luftepluggen satt på feil sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de sitter helt korrekt og magen til den forrige og standard brakket før det. Jeg har jo korrekt trykk i regulator på ca 4.7bar.

 

Har jeg oppfattet korrekt:

Low pressure er kun for filtering dvs pumper med lavt trykk gjennom filter (inn bak, venstre - gjennom filter - og ut foran høyre og tilbake til tank).

High pressure retur går inn i brakett gjennom returventil (foran, venstre),  kysser braket og går ut (bak, høyre) via lufteventil og tilbake til tank.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defender td5 fuel diagram.png

Denne er rett i henhold til min 1999 modell med 10P og nå 15P motor. Samt en 2004 modell som er her til reparasjon en gang i blant ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg avmontert gammel turbo, måtte ta av utstødningsmanifold til at løsne siste bolt på turbo. Den fikk en tur med hammer og meisel. Meget blødt jern i disse. Nu må jeg bestille nye bolte, var dum nok til ikke at bestille sammen med turbo, samt ny utstødnings-manifold pakning (gasket). Er nu ved at være mer og mer overbevisst om, at selvom turbo var slidt, så er hoved grunnen for mitt motortrøbbel av elektrisk art. To nye batterier er tømt til under 4 volt på kort tid.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny turbo satt i. Startede fint og gikk fin tomgang etter dysetettninger og ny turbo. Minimalt med røyk fra utstødning, er lidt olje i systemet ( intercooler, manifold, slanger mm.)  som må brennes vekk. Satte også inn ny ventil for utlufting fra ventillokk. Nye kvalitets releer til main og dieselpumpe. Kjørte ikke en tur idet jeg må finne strømlekasje først, har ødelagt to nye batterier på meget kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er batteriene ødelagt? Tappes de helt ned vil ikke laderen finne dem. Bruker du startkabel fra annet friskt batteri får du tilstrekkelig volt på batteriet pg laderen skal kunne lade batteriene på topp igjen. Nye batterier tåler utlading.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var nye og jeg fikk byttet på garanti hos Biltema. De testede og sagde de var helt døde.

Jeg har hatt mange gamle biler med diverse batteri kvaliteter over de siste 45+ år. Har ikke opplevd at ikke kunne lade dem igjen.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lafte her - helt daue batterier i kombo med moderne ladere ender ofte med at laderen ikke "ser" batteriet.

 

Ved å koble på en god gammeldags "enkel" lader, eller litt startkabler har jeg normalt fått de moderne laderne til å skjønne at det faktik er et batteri her - og så fått batterier i gang igjen.

 

det er selvfølgelig ikke optimalt å dyputlade et startbatteri - men det betyr ikke nødvendigvis at de er døde en gang for alle.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, utover den smarte lader, har jeg en eldgammel "dum" lader må prøve den på det første batteri jeg tømte (dvs mitt gamle før jeg købte nye.). Da har jeg muligvis en reserve elle kan doble opp batteriene (har et ubrukt kit til det.).

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tok kamper av. Satte bakklapp med nummerskilte på og kjørte en kort tur. Motor arbeider godt men stadig en del hvitblå røyk og lidt mer ved pådrag. Når jeg stoppede og lod den gå tomgang kom noe røyk og den lød som en ventil var treg dvs bankede lidt på en cylinder. dyse balance i nanocom ser ut til at være ok. nr 1 kommer opp på 4-5 de andre maks 2-3. har jeg en defekt dyse, ventil som henger, defekt  topppakking eller topp? … eller ?

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøpte meg et rensesett til dysehullene. Tok ut tre dyser (5, 4 og 1) rensede dysehuller ( huskede at 5 og 4 hadde lidt carbon i bunnen på dysehull når jeg byttede sist, men hadde ikke godt nok verktøy til at rense) og satte nye kobber skiver og o-ringer og justerte på rockere på nytt. Nr 5 har sannsynligvis lekket en smule. 4 ville bli utett med tiden. 1 var ok, 2 og 3 var ikke så beskitt carbon når jeg byttede sist, så jeg lod dem stå over, meget kort tid siden sist. Byttede også ut relativt nytt harness ( det så ellers tørt og fint ut, har det til reserve) og brukte elektrisk rense spray på kontakter. Ingen røyk etter lufting og start, kørte den varm ca 20 km, inkl en meget bratt bakke, alles ok. Kører en lengre tur i morgen håper at motor nu er ok.

Ny turbine virker som den skal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...