Jump to content
LRforum

Recommended Posts

Lager en ny tråd da dette kan bli en lengere historie. Har en 2006 td5 Defender 130, kørt 242000km.

 

Fikk problemer med kraftløshet siste sommer. Da hadde jeg kørt ca 500km i ett strekk, stoppede for kaffe og kunne nesten ikke starte igjen, men startede med meget grov gang og røyk. Fikk bukset meg tilbake fra Bremnes i Hardanger til Os med mange stopp og luftesekvenser, specielt i bratte tunneller. På flat veg holt den 80 i 5te gir. 

Byttede diesel filter når jeg kom hjem ( det gamle var kun ca 2000km gammelt) da virkede den ok i 10km tur og opp en bratt bakke, men problem kom til bake senere etter c.a. 20km på neste tur. Etterfølgende ble den svær at starte, pleier at starte på første omdreining, byttede da til kvalitets MAF, hadde en noname MAF. Da ble den bedre til at starte, byttede da vacuum fidus på vastegate fordi den gamle kunne ikke justeres ( orginal del 16 år og ca 250000 km gammel) og jeg skulle se om vastegate var fast, var ikke fast men lidt stivt, og jeg løsnede det mer med lidt  vrikking og wd40. Da kørte bilen ok i starten men når jeg kjørte opp en bakke på fuld omdreining slo motoren seg av og stank av diesel ( ikke overboost i hht nanocom). Startede og kunne køre hjem på lav omdreining. Senere hentede jeg ved ca 350-400kg, kun en ca 6-8 km frem og tilbake, på tilbakeveien og opp en lille stigning var den ved at gi opp men jeg kunne holde den kjørende på lav omdreining og kom meg hjem med veden. 

 

Mine tanker gikk på dysetettninge ( burde være ok, forholdsvis nye ), sprekk i topp, strøm til dieselpumpe, dieselpumpe ( ny), beskidt diesel ( burde være ren, nyligt skyllet tank ), ventiler ved diesel filter brakett ( byttede dem for noen år siden), mindre lekage dvs luft eller trykkfald i fuel system, fuel pedal (er sikkert blevet slidt over 16år), eller en kombinasjon av noen av disse. Eller andre sensorer der er dårlige eller har dårlig forbindelse. Der er ingen olje i dyse harness, og det er nytt.

 

Byttede MAP sensor ( gamle var ren og fin), relayer ( hoved og dieselpumpe) og kjøpte nytt batteri.

 

Nu oppførte den seg eksemplarisk i noen måneder, kjørte kun ca 3-400km i perioden.

 

I fredags skulle jeg hente camper på Gol, oppførte seg eksemplarisk 300km opp til Gol. Monterte camper, fin fin kraft. Sov en natt på kampingplass på fjellet. På vei fra Gol begynte den igjen, mistede kraft opp bakke. På et tidspunkt stoppede jeg til at se om pumpen gikk, de gikk ok. Bilen startede straks, med et par bank (ventil eller for meget diesel i cylinder?) med grov gang og meget hvit røyk. Etter noen minutter ingen røyk og fin gang. Tenker nu det må være dyser eller turbo, toppstykke elle alle deler. 

 

Kom meg ned fra Gol til Lærdal gradvis, i noen bakker kunne jeg få den opp med rett gir og med att slekke på gasspedal og gi så lidt igjen ( meget langsom pumpe bevegelse) var heldig med vejr og nesten 0 trafikk. Snudde etter en km i Lærdalstunnel da begynte med kraftløshet straks og det var en lille stigning. Fik en bilbjerger til at frakte oss hjem fra Lærdal til Os.

 

Når vi sad i bilen hjem på ladet av bilbjergeren måtte jeg la bilen kjøre i tomgang til at holde varmen, gikk ok men med lidt hvid røyk, kjørte 300-400 meter hjem fra parkeringen hvor bilbjergeren satte os av. En del røyk. Når jeg ryggede inn i innkjørslen hjemme forsvant verdenen i hvid/grå (syntes jeg) røyk. Den luktede ikke brent olje eller diesel, lid surt måske). Sjekkede nu etter god nattesøvn, den har ikke brukt smøreolje (turbo) eller vann (sprukket toppstykke, head pakking), smøreolje lukter ikke diesel. Nanocom sier ingenting.

 

Noen tanker ?

Edited by kjartanb
Link to post
Share on other sites

For lite diesel er min tanke med en gang det går i grått.

Men så er spørsmålet hva det skyldes.

Urenheter i tanken er første steg på veien frem til motoren.

Tømmer du dieselfileret i et klart glass og lar det stå natta over får du se.

Splitting av filteret forteller også litt.

Link to post
Share on other sites

Luft i diesel kan også gi røyk. 

Løsne returrøret inn på filteret og la pumpa pumpe, rett slangen i en bøtte. Dette for å se om du har godt trykk og at det kommer ren diesel uten luft. 

Kommer det mye luft tror jeg pumpa tilhører bilens friske organer. I tilfelle luft vil returdiesel ofte være svart/mørk om det er dysetetninger som lekker siden kompresjonsluft slår inn i dieselkanalene.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Takk gautes og lafterolf. Det kan være pumpe eller urenheter, pumpen er ny men har hørt den kan være uberegnelig, dvs gå godt en dag og drille en anden dag.  Tviler på at det er luft, kort hvin når startes varm og par sekunders gurglelyd når startes kold. Relayer var lidt varme i går men ikke varmere end jeg kunne holde på dem. Har lige vært ute og sjekke turbine i henhold til GuttormG sitt forslag. Den er ren og fin og roterer lett. Ingen inn/ut slakk men men ca 2mm opp ned. Prøvede at starte bilen, starter med det samme ( så der er tilstrækkelig diesel trykk for koldstart i hvertfald), ingen røyk i tomgang, ingen blowby via oljepåfyll eller dyppstikk. Ingen bobler i kjølevann. Alle slanger slakke dvs ikke harde. Hvitblå røyk når jeg ga pådrag, måtte tenke på naboen og stoppede. 

 

Når jeg startede den varm i går og de gange den hadde misted så meget kraft at jeg måtte trille av veien og hvile lidt så smalt det i en eller to cylindre ved start som jeg tenkte kunne være dyse som lækker og ikke stenges helt eller stiky ventil, samt masser av røyk, sannsynligvis ubrendt diesel (eller smøre olje, men det tror jeg ville se på oljenivået).

 

Det kan jo være at stempelring eller to er røket, men da ville den sannsynlig vis være konstant kraftløs.

 

Jeg tok 30 liter Diesel på Gol ( brukte kun 9L/100km fra Os til Gol), kan det være dårlig diesel, eller diesel med masser av vann som fryser i tanken over natt?

Edited by kjartanb
Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Forresten har noen hatt trøbbel med AAP (ambient air pressure) sensor? Den som sitter i luftfilter boksen. Så på netter at den kan gi lignende problemer som defekt MAF ( mht fueling) plus at den begrenser turbo boost til c.a 1bar. Relativt til det lufttrykk den måler.

Var i ca 600m på Gol og var noe over 1000m på vei ned til E16.

Edited by kjartanb
Link to post
Share on other sites

Kan den trekke luft inn i dieselsystemet?

TD5 har den pumpe i tanken? I tilfelle kan det være lekasje før pumpa der den kan trekke inn luft?

Klassiker med glødemotor i modellfly. Lekasje på slange til klunk inne i tanken. Trekker luft av og til. Heller ikkje ukjent på motorsag og liknande.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

@Himat ja pumpe i tanken, problemet er at jeg tror ikke det er luft, den kjørte 600 problemfrie km + 300 km til Gol etter siste fiks. Vann i diesel måske, det var nattefrost på Gol og jeg satte 30liter diesel på tanken på Gol aftenen før (kan de ta feil og sette bensin på diesel tanker, veit at i gamle dager blandende man lidt bensin i diesel for at minske voks dannelse i kulde).

Men jeg vil følge lafterolf sitt forslag med at kople fra returen og pumpe diesel rett i et fat og se om der er luft, samt gautes forslag med at se om diesel er beskitt. Tror også jeg vi se på injektorer (o-ringer og kobber skiver) samt justere injektor nedslag (har sett at lidt for meget slakk der kan gi timing problem samt ufullstendig injeksjon). Men som før sagt den bruker hverken vann eller smøreolje og der er ikke bobler i kjølvanns tank, diesel lukt av smøreolje, blowby fra smøreolje påfyll eller dipstikk hull. 

 

Den starter som en kule fra kold, både i dag og i går, og lyder fint i tomgang. Når jeg startede den på Gol, så startede den ok men jag lagde merke til at der var lidt ujevn tomgang.

Edited by kjartanb
Link to post
Share on other sites
  • 4 weeks later...

Veit noen hvad den forventede levetid på turboen er i p15 Td5 motor?

Har sett at mange må bytte under 150k km, andre holder lenger. På en 1999 110 som jeg hadde i Island røyk turbo, dramatisk, allerede ved 60k km. Min 2006 130 er kjørt lidt over 240.000 på orginal turbo og vastegate.

Er ikke sikker på at turbo har skylden i mine problemer i dag, kan ha del av skylden, men måske er det på tide at forny alligevel, som preventive maintenance.

Mange snakker om at innsugs slanger kan kollapse innvendig, gjelder dette kne lige ved turbo eller slanger før luftfilter eller begge deler. Har tenkt at bestille deler ( som er godt at ha, og vil uansett være brugt i de kommende år) selvom det evt er topp som i siste ende må fornys hos meg.

Link to post
Share on other sites

Bare gi opp,Kjartan. Jeg kommer med henger og henter det billige prosjektet.blush:lol:

Til slutt finner du synderen og verden blir bra.Og du er ett skritt nærmere fullært mekaniker.

 

Hvordan kverke turbooppskrifter finner du flere steder. Smøring er stikkordet.

Oljetilstand er en ting og trykk en annen.

Ved start av motoren ligger ofte mesteparten av oljen i bunnpanna. 

Det tar litt tid før oljen har kommet seg helt ut i alle kanaler og smører alle lagre mm.

Hører du nøye etter på motoren ved start vil du høre "mykere" motorlyder når oljen er på plass overalt.

Vi snakker vel underkant av 5-10 sekunder uten at jeg har tatt tiden.

Jo mer slitt motor, olje, pumpe,osv. jo lenger tid.

Stopper/kveler du motoren brått etter full fart på turboen blir det lite oljetrykk mens turboen roer seg ned og stopper.

Mine to TD5ere er nær 300.000 og turboer fortsatt orginale. Lite småkjøring har det vært.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Man kan si meget om Defendere, de er elsket når de fungerer som de skal og en tviler på om de fortjener det når de ikke fungerer :):( 

Uansett koster batteribilen som jeg bruker daglig mer per år end min for lengst nedbetalte defender mht finansiering og verditap,  selvom batteribilen fungerer upåklageligt ennå.

 

Link to post
Share on other sites

Godt sagt. Vi elsker Defendere og storebrødrene.

Rullende batteripakker vekker ingen følelser her.

 

 

Link to post
Share on other sites

Enig Gautes mht batteribil.

Mht turbo levetid. Jeg boede i Danmark når Toyota 2dørs Landcruiser turbo diesel kom på markedet. Mange turboer gikk i stykker langt før tid. Grunnen var at av en eller anden grunn hadde mange danskere den vane at gasse godt ( pådrag) straks etter start og igen før de dreiede nøkkelen om og stoppede motor så turboen var på full omdreining før oppnådd smøreoljetrykk og igjen uten oljetrykk ved stopp.

Link to post
Share on other sites

Alltid 30 sekunder på tomgang før man kjører og minst 30 sekunder på tomgang etter at man har parkert før motor stoppes.

Kommer man rett fra motorvei bør det gå 60 sekunder før motor stoppes.

 

Da holder turboen lenge ;)

Link to post
Share on other sites

En veldig god og konsis tommelfingerregel det der.Tiopet.

Mesteparten av året skraper vi jo snø og is av bilen ved start....

Link to post
Share on other sites

Kom lidt videre i dag. Hadde ny diesel filterbrakett og filter på lager. De var lidt vådt på toppen av filterbrakett og jeg ville utelukke den. Det var ikke vann i diesel. Byttede brakett og filter, kjørte lufteprosedyre og bil startede umiddelbart og kjørte fin tomgang, fin pedal respons, sannsynligvis ingen luft i systemet. Dyse balanse på nanocom så godt ut. Lod den varme opp og skulle kjøre kort prøvetur da begynte den med masser av blåthvit røyk. Ingen sjekkede jeg at det er ingen blow by eller luftbobler i kjølevann. Ingen diesel i smøreolje. Droppede prøveturen.

Nu er nest at sjekke pumpe trykk, dysetettninger ( selvom jeg tror ikke det er dem, den oppførte seg på annen måte for noen år siden når de var utette), dyse harness ( som er forholdsvis nytt) og evt forny turbine. Hvis ikke noet av dette hjelper må jeg sende ECU til Uk for sjekk.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Har bestilt en ny turbo. Reserverdelet til Defender er for tiden forholdsvis billige. Den turbo jeg kjøpte til min 1999 Def i Island for nesten 20år siden gjorde et vesentlig større innhugg i familiens økonomi. Kjøpte standart Garrett turbine.

Edited by kjartanb
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Da har jeg målt dieselpumpe trykk. Konstant ca.  4,7 bar ( på den trykkmåler jeg brukte ) i trykk regulator. Men der var noe olje på begge sider av turbine og helt til insugsmanifold. Er sikkert noen olje i intercooler. Kunne kun løsne 2 av 6 bolter på turbine, må bruke penetrerene olje i noen dager. Har ny turbine og kommer til at bytte men tenkte om membranen i utluftings ventil fra topp lokk ikke lukker ved kraftig sug fra turbine så turbine suger smørolje blandet luft fra toppen? Her noen erfaring med det?
 

Edited by kjartanb
Link to post
Share on other sites

Olje i innsugsrør fra turbo er helt normalt.

Og dine problemer stemmer ikke med slitt turbo. Problemene tror jeg tilskrives luft i diesel, og en billig start må være dieseltettninger. Og de MÅ glødes før montering. Kobber blir mykt når varme brukes, og ved å gløde dem sikrer du at dysene klemmer kobberpakningen godt nok. Om ikke vil de bli tilstrekkelig varme ved kjøring, og videre myke, og resultatet er at dysene slipper presset på kobberringene, og lekkasjen er et faktum.

 

Siden kostnaden er liten er dette rette reperasjon å starte med, og kobberringene er også slitedel som uansett sikrer lang kjørelengde med mindre driftsstans i framtiden.

 

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jeg tror ikke jeg har luft i systemet nu. Den starter ved første omdreining selvom den har stått i en uke. Jeg har ingen diesel i olje, ingne blowby, den bruker ikke kjølevann men den har brukt en del smøreolje. Massevis av blåhvit røyk er i hvertfall olje via turbo. Dysetettninger skal jeg nok bytte, med det er ikke så langt siden sist. Når du gløder @lafterolfhar du en tommelfingersregl med fargen som gir rett tempratur ?

Edited by kjartanb
Link to post
Share on other sites

Når jeg sist hadde problem med dysetettninger så kunne jeg kjøre 5-10 km og så måtte jeg kjøre lufteprocedyre til at komme videre. 

Jeg kjørte 300km til Gol uten problem, problemet fra tidligere gjenoppstod dagen etter. Jeg tenker også at det kan være elektrisitetsproblemer og/eller jordproblemer. Sikkring til venstre parklys rauk, spørsmål om det kan være falsk jord som har innlytels på dieselpumpe. Jeg kan huske dengang jeg satte feil pærer i bak/bremselys, så kunne jeg ikke slå motor av pga feil jordpotentiale.

Link to post
Share on other sites

Pærer med en tråd kan lage fryktelig mye prakk, det har jeg erfart, men om det er tilfelle her vites ikke.

 

Du nevner stempelringer. Om de er dårlige kan du ha kompresjonstrykk i bunnpanna, enkelt å sjekke om du trekker opp peilepinnen mens motor går. Gjøres på varm motor med motor i gang. Mye trykk og olje som kastes opp er dårlig tegn.

 

Oljering kan være defekt uten at det påvirker kompresjonslekkasje nevneverdig, men uvanlig på td5.

 

Har du byttet tilbakeslagsventil i dieselfilterbraketten?

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jeg nevte ikke stempelringer. Det er ingen blowby dvs. ingen pusten ut av peilepinn hull eller oljepåfyll. Da regner jeg med at stemperinger er tette og ikke hull i stempel :) Ingen bobler i kjølevann og kjølevannsnivå konstant. Noe bruk av smøreolje, regner med at det er turbo idet olje både ved inntak og trykkside av turbo. Ingen slakk i turbo, lille smule til side men ingen inn og ut, roterer fritt.

Ja jeg har byttet filterbrakett med alles inklusiv tilbakeslagsventil og filter. Det gamle brakett ( som kun har få år på baken ) og fittings så ok ut og gemmes på lager som reserve. 

Har stort sett byttet alle sensorer, maf, map eller hvad de heter alle sammen :) osv.

Dieselpumpe har korrekt trykk, dieseltrykk opstår umiddelbart etter at tenningsnøkkel dreies.

Har byttet vacuum dings på vastegate, har smurt vastegate. 

Ingen diesel lekasje noen steder, nok diesel på tank.

Problemet er at jeg må gjøre allt utendørs og er derfor avhengig av temratur og oppholdsvær.

Lite røyk ved tomgang men masser av blåhvit røyk ved pådrag - derfor tror deg turbo er en del av problemet.

Måske har jeg allerede fikset den men jeg vil ikke kjøre den med all den røyk.

 Har opplevet at turbo løb løbsk i en tidligere Defender, den nåede ikke at ødelegge motor idet jeg nåede at kvele den etter at opprinnelige sjokket var over og barn vat ute av bilen. Det kostede stort sett kun ny turbo, som til gjengjeld kostede skjorte i Island dengang.

 

Edited by kjartanb
Link to post
Share on other sites
På 20.3.2022 den 13.53, kjartanb skrev:

 

 

Det kan jo være at stempelring eller to er røket, men da ville den sannsynlig vis være konstant kraftløs.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...