Gå til innhold

Frontruteramme behandling


gautes

Anbefalte innlegg

Jeg må gjøre noe for 3. gang med frontruteramma mi på min 2002 Defender.

Den har vært slipt ned,grunnet og lakket av fagfolk to ganger før.

Nå er det pån igjen med litt mer tæring enn sist. Mulig utsatt fix for lenge nå.

Det skal innrømmes at ruteskift nesten årlig skjer pga steinsprut.

Så tror litt på skift med kvasse verktøy absolutt bidrar til tæringen.

Noen med ide for nesten evigvarende løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok påstå at om noen hadde klart å lage en løsning for å få stål til å holde evig så hadde det solgt som varmt hvetebrød.

 

Det er mange store lovnader der ute - og mange som ikke lever opp til dem. Men alle får vel sine favoritter med tiden.

Min favoritt i denne sammenhengen er flere lag med POR-15. feilfritt er det ikke, og det må overmales på steder det er soleksponert men det er det jeg har funnet som holder rusta best på avstand - og som tåler best mekanisk behandling uten å gi opp. Det må samtidig nevnes at greiene er noe ille klinete å jobbe med (den er veldig tynn, og havner overalt)

 

Skal du ha noe som holder evig får du vel ta ruteramma med til et mek. verksted og få dem til å lage ny i rustfritt - men jeg har en snikende mistanke om at det koster betraktelig mer enn det smaker, om du i det hele tatt får noen til å ta jobben...

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontruteramma på en Defender er ikke i galva stål som på alle seriebilene.

Den er støpt i ett stykke i en ganske sprø legering. Knekker lett ved vridning.

Kan ikke tenke meg den tåler galving . Den er ei heller magnetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vindusramma er støpt i noe de kaller "cast alloy", og er overhodet ikke like solid og tungt som "cast iron".

Altså støpt stållegering. Sprøtt og som nevnt av andre over her, sprekker lett ved vridning og av hammerslag.

 

Hvorfor er det ingen som har laget slike i galvanisert eller glassfiber/carbonfiber enda???? Det er en gåte :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cast alloy, er en støbt aluminiums legering. Da ruster den ikke men kan selvføgelig tære spesielt hvis den er koplet til metaller som er høyere i spenningsrækken. Galvanisk tæring. Her må man ha isolerende mellomlegg. 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at den er boltet i stål torpedovegg og i takets aluminiumsprofil.

Men når lakken får skade oksyderer den pga veisalt og vann såvidt jeg kan forstå.

Men eloksering høres ut som en ide hvis det lar deg gjøre på den legeringen.

Får ta en telefon til Gundersen Galvano og høre litt.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torpedo-vindusramme tettningslisten er jo kjent for at samle vann (open cell) og forårsake både rust i torpedo og galvanisk tæring i rammen. YRM som lager diverse galvaniserede deler til Land Rover selger også diverse mellomlegg som skal legges mellom alu og galv. stål. Veit ikke om de har noe til vinduesramme.

YRM har dem, her er de:

 

https://yrmit.co.uk/product/bulkhead-to-windscreen-seal-lr-defender/

 

https://yrmit.co.uk/product/outer-windscreen-to-roof-assembly-seal-lr-defender/

 

https://yrmit.co.uk/product/inner-windscreen-roof-assembly-seal-lr-defender/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det en tur til Gundersen Galvano så får vi se hva resultatet blir.

Sjekket for vrakbiler men folk med Defendere bulker tydeligvis ikke mye.

 

Ramma var ikke helstøpt,som jeg syntes å huske, kun i hjørnene.

Kort og langsidene er profiler som er punktsveiset til de støpte delene.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har  også en 2002 modell som alltid har stått utomhus. Ingen problemer med frontrute ramma en de to klossene som er festet til ramma totalt skallet av for lenge siden. En merkelig legering synes det å være. "cast alloy" som allerede er nevnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har skiftet frontrute omtrent annethvert år pga steinsprut. Mye salt ila vinteren også.

Ruteskiftene har ofte skjedd med skarpe verktøy som lager hakk i overflatebehandlingen.

Jeg har sett på men stort sett ikke reflektert over det da ramma er "aluminium" og ikke spes korrosjonsutsatt.

 

Ikke så uvanlig legering egentlig.

Cast alloy er i dette tilfellet støpt en aluminiumslegering.

Aluminium er lett å maskinere og støpe men dyrt så kan man blande det ut med rimeligere tilsetninger gjør man det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...