gautes Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Jeg må gjøre noe for 3. gang med frontruteramma mi på min 2002 Defender. Den har vært slipt ned,grunnet og lakket av fagfolk to ganger før. Nå er det pån igjen med litt mer tæring enn sist. Mulig utsatt fix for lenge nå. Det skal innrømmes at ruteskift nesten årlig skjer pga steinsprut. Så tror litt på skift med kvasse verktøy absolutt bidrar til tæringen. Noen med ide for nesten evigvarende løsning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Jeg vil nok påstå at om noen hadde klart å lage en løsning for å få stål til å holde evig så hadde det solgt som varmt hvetebrød. Det er mange store lovnader der ute - og mange som ikke lever opp til dem. Men alle får vel sine favoritter med tiden. Min favoritt i denne sammenhengen er flere lag med POR-15. feilfritt er det ikke, og det må overmales på steder det er soleksponert men det er det jeg har funnet som holder rusta best på avstand - og som tåler best mekanisk behandling uten å gi opp. Det må samtidig nevnes at greiene er noe ille klinete å jobbe med (den er veldig tynn, og havner overalt) Skal du ha noe som holder evig får du vel ta ruteramma med til et mek. verksted og få dem til å lage ny i rustfritt - men jeg har en snikende mistanke om at det koster betraktelig mer enn det smaker, om du i det hele tatt får noen til å ta jobben... -C Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Hva med galvanisering? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr. Meli Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Frontrute ramma på SIII Thorvaldur er galvanisert hos Gundersen Galvanisering på Hafslundsøy i Sarpsborg. Ikke såååå fryktelig lang unna Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Camarogeddon Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Galvanisering er jo egentlig et veldig bra forslag - det tenkte jeg ikke på. Om det lar seg gjøre uten at ruteramma vrir seg, så er jo det en ekstremt holdbar løsning... -C Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 14. mars 2022 Del Skrevet 14. mars 2022 Om ramma er åpen nok så det ikke oppstår en pang når de dypper den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 15. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2022 Frontruteramma på en Defender er ikke i galva stål som på alle seriebilene. Den er støpt i ett stykke i en ganske sprø legering. Knekker lett ved vridning. Kan ikke tenke meg den tåler galving . Den er ei heller magnetisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Den er ikke billig, men et alternativ hvis den annen er ved at ruste vekk. Så dette hos LR direct. Er 5-600 pund hos Craddocs og Rimmerbros. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian-Disko2 Skrevet 15. mars 2022 Del Skrevet 15. mars 2022 Kan evt. Bruke zinga maling og polyuretan lakk oppå der i samme system. Den har jeg brukt litt. Mener jeg kjøpte det hos gasolin.no Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Den vindusramma er støpt i noe de kaller "cast alloy", og er overhodet ikke like solid og tungt som "cast iron". Altså støpt stållegering. Sprøtt og som nevnt av andre over her, sprekker lett ved vridning og av hammerslag. Hvorfor er det ingen som har laget slike i galvanisert eller glassfiber/carbonfiber enda???? Det er en gåte Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 (endret) Cast alloy, er en støbt aluminiums legering. Da ruster den ikke men kan selvføgelig tære spesielt hvis den er koplet til metaller som er høyere i spenningsrækken. Galvanisk tæring. Her må man ha isolerende mellomlegg. Endret 16. mars 2022 av kjartanb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Aluminium? Da kan den jo elokseres Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 16. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2022 (endret) Problemet er at den er boltet i stål torpedovegg og i takets aluminiumsprofil. Men når lakken får skade oksyderer den pga veisalt og vann såvidt jeg kan forstå. Men eloksering høres ut som en ide hvis det lar deg gjøre på den legeringen. Får ta en telefon til Gundersen Galvano og høre litt. Endret 16. mars 2022 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjartanb Skrevet 16. mars 2022 Del Skrevet 16. mars 2022 Torpedo-vindusramme tettningslisten er jo kjent for at samle vann (open cell) og forårsake både rust i torpedo og galvanisk tæring i rammen. YRM som lager diverse galvaniserede deler til Land Rover selger også diverse mellomlegg som skal legges mellom alu og galv. stål. Veit ikke om de har noe til vinduesramme. YRM har dem, her er de: https://yrmit.co.uk/product/bulkhead-to-windscreen-seal-lr-defender/ https://yrmit.co.uk/product/outer-windscreen-to-roof-assembly-seal-lr-defender/ https://yrmit.co.uk/product/inner-windscreen-roof-assembly-seal-lr-defender/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 17. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2022 (endret) Da blir det en tur til Gundersen Galvano så får vi se hva resultatet blir. Sjekket for vrakbiler men folk med Defendere bulker tydeligvis ikke mye. Ramma var ikke helstøpt,som jeg syntes å huske, kun i hjørnene. Kort og langsidene er profiler som er punktsveiset til de støpte delene. Endret 17. mars 2022 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
antz82 Skrevet 21. mars 2022 Del Skrevet 21. mars 2022 Hva med termisk galvanisering? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 21. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2022 Så vidt jeg klarer å lese meg til funker ikke dette på aluminium. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
antz82 Skrevet 22. mars 2022 Del Skrevet 22. mars 2022 Åja, lært noe i dag også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 22. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2022 Det ligger visst an til blåsing,grunning,filler og spesiallakk. Men den skulle via noen fagfolk for beføling og vurdering først. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LandRover Skrevet 23. mars 2022 Del Skrevet 23. mars 2022 Jeg har også en 2002 modell som alltid har stått utomhus. Ingen problemer med frontrute ramma en de to klossene som er festet til ramma totalt skallet av for lenge siden. En merkelig legering synes det å være. "cast alloy" som allerede er nevnt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 23. mars 2022 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2022 Min har skiftet frontrute omtrent annethvert år pga steinsprut. Mye salt ila vinteren også. Ruteskiftene har ofte skjedd med skarpe verktøy som lager hakk i overflatebehandlingen. Jeg har sett på men stort sett ikke reflektert over det da ramma er "aluminium" og ikke spes korrosjonsutsatt. Ikke så uvanlig legering egentlig. Cast alloy er i dette tilfellet støpt en aluminiumslegering. Aluminium er lett å maskinere og støpe men dyrt så kan man blande det ut med rimeligere tilsetninger gjør man det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.