Gå til innhold

Rover 3.5 V8 i Exmil Serie 3. Eksosmanifolds.. how??


Anbefalte innlegg

hei

jeg har kommet litt lengre med å få inn Rover V8 i min exmil. 

Kjøpte adapter braketter til motor for å passe i S3 ramme. Dette gikk rett inn, måtte bare bore et nytt hull i brakett på høyre side. Etter mye knot med en spigot bush i veiva som var 1mm mindre diameter enn utgangen fra R380, har jeg nå fått skrudd motor og girkasse (R380) og transferkasse (LT230) sammen. 

Jeg har plassert alt slik at bakenden på LT230 treffer godt til senter av gjennomføring i travers for mellomaksel (plassert senter sideveis, og litt over senter opp/ned). 

Jeg har enda ikke fått montert dette til rammen, fordi de travers planene mine fungerer ikke med denne kombinasjonen av S3 ramme og girkasse. Jeg har begynt å finne en løsning, men vil forsikre meg om at plasseringen er riktig først. 

Så om det er feil av meg å sikte slik jeg har gjort, rop gjerne ut.

 

Over til headline og tema.

Motoren er plassert over mot venstre side, (som jeg har forstått det må for at girkasse/mellomaksler/differ skal treffe), og jeg har kuttet vekk litt av fotbrønn og torpedovegg. Det fulgte med et skriv med oppskrift fra M&D Engineering som solgte meg motorbraketter og adapterplate motor/girkasse. 

Jeg leste et sted at man måtte bytte eksosmanifold, og bruke ERR2533. Jeg har kjøpt inn 2 slike, da det var anbefalt å bruke samme på hver side. 

Uansett om jeg bruker ovennevnte manifold, eller medfølgende manifold fra Rover SD1, så kommer flensen rett over ramme.

Dette MÅ ha vært gjort før, så noen har en løsning på dette.

 

Jeg håper noen kan bistå meg litt her.

vedlagt er en link med bilder som viser begge de ulike manifolds og klaring mot ramme, når jeg nå har plassert motor og girkasse der jeg mener de skal være.

 

https://photos.app.goo.gl/HNwk2TNdF7PfN51QA

 

mvh

 

Mathias

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 3/20/2022 at 7:57 AM, Erik Iversen said:

Jeg skal begynne med det samme og følger spent med tråden 

hei Eirik.

Jeg har en god liste av de delene jeg har kjøpt, som jeg gjerne deler med deg.

Jeg har også tatt en del bilder underveis.

Det har vært noen utfordringer, spesielt siden jeg bytter til R380/LT230 girkasse. Da blir alt så mye mer omstendlig. 

Motorfeste adaptere jeg kjøpte fra M&D engineering i UK, sammen med adapterplate mellom motor og girkasse, funker perfekt :) 

Girkassefester; der endte jeg opp med å lage egne braketter, men mest fordi jeg begynte med innkjøp av feil. Og hadde metallplate (8mm) liggende. Giddet ikke kjøpe nye fester, så det ble en mix med det jeg kjøpte, og selvlaget.

Jeg kan dele av mine erfaringer om ønskelig.

Kristian på Lillehammer er også en VELDIG god kilde!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
12 hours ago, joran said:

Fortsatt utfordring med manifoild og eksos?

Hei. 

Jeg har nå fått kjøpt en eksos manifold fra UK som har en vinkel på flens som passer bra til V8 i serie bil. 

ERR2535 er delenummeret. :)

Så jeg er all good.. Dog har jeg 6 manifolds. Så har blitt noen bomkjøp.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...