Gå til innhold

Starteren falt nesten av!


ando

Anbefalte innlegg

Fikk ikke startet i dag morges - kun en summende lyd......

Etter litt jobbing med lommelykt ser jeg at starteren kun henger i den ene festebolten!!!

Den øverste mutteren og den andre bolten var borte!

Har noen den bolten (passer 13 mm pipe) og mutteren (passer 15 mm pipe) på lageret sitt - i nærheten av Grefsen, Oslo?

Om boltene er ulike - så gjelder det den bolten som er nærmest førersiden.

Er det mulig at bolten og mutteren er av standard type - så jeg kan ha den på mitt lager? MM (8?) - eller tommer? Hvor lang er bolten?

Skal det være sprengskiver eller Locktite her - eller kun riktig tiltrekningskraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt ukjent problem... har ikke erfart at starter'n bare hang i en bolt men har observert at boltene måtte strammes på et par motorer.  Hvis bolt hodet er 13mm så er bolten sannsynligvis 8mm

Endret av 101
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på deleskissa så skal dette være M10 pinnebolt, og bolt - se under. (hemningsløst saksa fra https://www.lrworkshop.com/diagrams/land-rover-defender-engine/td5/starter-motor_53230)

 

Alle delene ser for meg ut til å være ganske så standard bolter og pinnebolter - så om du er innom noen som har godt utvalg i bolter å muttere så er dette ting som burde finnes i hylla. (lenge siden jeg flytta fra Oslo, men husker vi pleide å snike oss innom Tingstad og spørre pent når vi trengte noe sånt...

 

Pinnebolt (del 4) er M10 x 25mm delenummer TE110051L

Mutter  (del 5) er en flenset M10 mutter, delenummer FN110046

Bolten i bunnen (del 3) er en M10x 40mm, delenummer     FB110087

Og mutteren (del 2) skal være en ganske standard M10 nylock mutter - delenummer NYH100090 

 

image.png

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok @lafterolf - men viktig å passe på lengde på bolten så den ikke går for langt inn i blokka.

Jeg er ikke sikker på hva som befinner seg innenfor der, men sannsynligvis så går bolten i svinghjulet om den er for lang (eventuelt bunner i blokka)

Den er jo et herk å komme til okke som oppi der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Pinnebolten sitter fortsatt på plass - så her finner jeg nok en M10 med flens i kjelleren (eller en vanlig mutter med løs skive). Nylock i begge tilfeller.

Da skjønner jeg at av de 2 andre boltene som skal på plass - så skrues den ene rett i godset (eller er de 2 boltene like; løse med muttere?); det er den som starteren nå henger i - så den er det bare å stramme med 27 Nm via en 13 mm pipe.....

Den andre bolten (som nå er falt av) er en M10 x40 mm løs med mutter - som skal tres gjennom festene. Det jeg funderer litt på er at denne M10 skal passe i en 13 mm pipe??

Kan dette være en M8?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ikke feil var noen øvre muttere M10 med 15 mm hode på mutteren og ikke nylock.

Men så kommer jo spørsmålet om hvor orginale var mutrene?

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått på plass den bolten jeg mistet; M10 x 40 mm.

Både den bolten og den andre bolten (som jeg bare behøvde å stramme) festes i gjenger i selve blokken - altså ingen muttere.

De boltene kan være så lange de vil - siden det er hull ut på den andre siden. Men det bør være gjenger hele veien på bolten.

Den nye bolten har 17 mm hode - mens den som satt i har 13 mm hode (men jeg tror den kan være med 10 mm gjenger allikevel....).

MEN den øverste M10 mutteren (med 17 mm hode) fikk jeg ikke skrudd godt nok til - etter at plast innerdelen traff gjengene - fordi det er trangt + langt ned +++

Så den kan falle av under kjøring.....

Spørsmål 1: hvordan får jeg strammet den mutteren?

Spørsmål 2: kan jeg starte kun med de 2 boltene festet? Jeg går ut ifra at det ikke oppstår problemer når først bilen går.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at det er valgt en litt "merkelig" mutter på tegninga akkurat pga plassproblemene oppi der. Har selv vært kreativ med både forlengere og annet for å få den der strammet før - men jeg har skrudd defender, så klaringer etc er jo ikke det samme.

 

Så på spørsmål nummer 1: med fikling og bannskap (og eventuelt mindre hode på bolt eller mutter)

Spørsmål nummer 2 - når bilen går så lager jo ikke starteren noe mere krøll, men den har jo ikke godt av å riste laus heller. Men jeg er temmelig sikker på at LR orginalt satt den bolten der bare på trass og for å være ekstra vrange - så jeg vil anta at den er å anbefale for drift over tid.. (når det er sagt er det sikkert en eller annen som har kjørt i 5 år uten akkurat den bolten, men oh well..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byttet et par defekte startere hvor noen ikke hadde montert øvre mutter,evt at de hadde falt av.

Det hadde tydeligvis gått greit med to bolter. Men det er ekstra belastning på starter og bolter.

En 3/8 pipe med slank hals går an på 17mm mutter men jeg roter alltid i skuffen etter muttere med 15mm hoder.

Hvordan noen tar den mutteren ovenfra vet jeg ikke men jeg tar den nedenfra med akkurat lange nok forlengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...