Gå til innhold

2014 Discovery 4 irriterende fusk ved regenerering av dpf


Adrian

Anbefalte innlegg

Hei, har en 2014 Discovery 4 som har gått ca 130k. Har de siste gangene merket at bilen fusker litt ved regenerering av dpf. Hvis jeg ligger i 70-100km/t på cruisekontroll så detter turtallet ca 25-50 omdreininger brått i kanskje ett halvt sekund før den går som normalt igjen. Skjer med og uten bruk av cruisekontroll, men oftest med lite pådrag. Skjer kanskje 15-20 ganger i løpet av regenereringsprosessen.  Høres ut som om regenereringen stopper det halvsekundet. 99% av kjøringen er over 75km og mye motorvei. Har ingen feilkoder på iidtool og bilen går helt normalt ellers. Bytter olje hver 10k km og bruker castrol Edge proffessional 5w/30 c1. Noen som har vært borti dette før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener både D3 og D4 kan gå litt røft under den regenereringa. Min D3 har nykket litt de gangene jeg har måtte kjøre DPF ren. Ryke kan den også finne på…. 

 

Gikk ned på Oljeskiftintervall til 10-12000 km og det maset etter å brenne ren DPF forsvant. Er som regel et tegn på at det er på høy tid med et oljeskift. 

 

Bruker C1 olje etter angitt Ford spec på min. 

Åhhh du bytter olje hver 10000… Så ikke den. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Kanskje de bare går litt røft med regenerering, men kan ikke huske at det har vært sånn tidligere. Bilen maser ikke om regenerering, men starter den prosessen av seg selv uten å gi beskjed om noe. De siste gangene har den startet med ca 1400-1800 km intervall. Hører bare litt ekstra buldring fra eksosen (nesten som en v8) og forbruket går ikke ned på 0,0l per mil når bilen ruller fritt. Bilen har rullet 9300km siden forrige oljeskift. Skal skifte igjen denne uka. Kanskje det kan hjelpe? Tviler på at filteret er tett i og med at bilen nesten ikke har kortere turer enn 75km og mye motorvei. Tønsberg-Stathelle og Tønsberg- Kristiansand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...