Gå til innhold

Discovery 3 - bakre ventilblokk


Bjørn_C

Anbefalte innlegg

God aften god aften.

 

Trenger nok noe innspill på å bytte den bakre ventilblokka på en Discovery 3. 

 

Demontering gikk forholdsvis greit - sett bort fra alt klinet med lanolin. 

 

Montering gikk imidlertid rett til skogen. 

 

Hva er fremgangsmåte for å bytte disse voss koblingene?

 

Jeg fikk av de gamle, gjorde ren slangene og fikk tredd innpå slangen fra demper til ventilblokk. 
Slangen fra kompressor til ventilblokk ville ikke klikke på plass. Da kuka jeg det skikkelig til og demonterte koblingen av blokka, satte den på slangen og skulle bare skru koblingen på plass. Dette var jo klin umulig. 
 

Messing mot plast resulterte i at gjengene på ventilblokka blei ødelagt. Jeg skjønner nå at rett fremgangsmåte er å smette slangen inn i ventilblokka uten å skru ut voss koblinga. 

 

Men hva gjør en når slangen ikke griper tak? Skal man kutte tuppen av slangen?

 

Dette var veldig frustrerende p gjøre selv. Trangt og veldig stor sjans for p drite seg ut. 

 

Ny ventilblokk bestilt så gjør et nytt forsøk i slutten av uka…

 

Noen som har gjort dette selv og har noen tips å dele på monteringen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke demontere og flytte over innmat fra ny ødelagt til gammel med gjenger? 
 

Jeg har bare trykket slangene inn og dratt såvidt tilbake for å vite at det sitter. Har du slange ”til overs” gjør det jo ingenting å klippe den hvis det går lettere da.. er nok lurt med lott ekstra slange og skjøtestykker etter hvert som bilene får byttet litt av disse delene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lurt å flytte innmat over. Det skal jeg gjøre, men får man tak i de vosskoblingene i løsvekt? Hos Tess? Jeg angra med en gang jeg skrudde ut koblinga og tenkte dette kan umulig være smart når det er så trangt. 

 

Hva skjøter man slangene med? hvilken overgang?  De er fader så korte på bilen min at det er skummelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker push in koblinger. 

Tess selger disse 

Kurant å skjøte med. 

 

Screenshot_20220306_201354_com.android.chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bestille noe fra Eurodel eller stikke bort på Tess i morgen. 

 

Er slangene bak der 6 eller 8 mm? Noe som vet det på sparket?

 

Tror jeg gjør meg en stor tjeneste i å skjøte der før jeg gjør er nytt forsøk på den ventilblokka. Det der var et mareritt. 

 

Takk for svar så langt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener 6mm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventil blokk har skru kobling, ikke push fit... 

Samme som inn på belgene. 

 

Det er tykkere plast slanger / rør på innsug av komøredo. Såvidt eg husker. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytta bare slangen inn i de koblingene. To av 3 satt fint. Blei ikke kødd før jeg skulle være smart å skru ut koblinga for å skru den på med slangen. 

 

De voss koblingene var ikke lett å drive opp - og knalldyre. 

 

Tess fiksa meg slange og skjøtekoblikger.

 

Voss koblinger måtte jeg til en LR delepusher for å få. TechnoClassic hadde de på lager. :wub:

 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro Voss koblingene kan gjenbrukes... 

Bare rense o ring og grease de opp igjen. 

Har aldri byttet de. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det duger sikkert. Setter på hurtigkoblinger fra bilen. Så går de derfra inn i den ventilblokka. Da er det bare å huke av blokka, og skru ut de koblingene på en sivilisert måte. 

 

Det marerittet jeg holdt på med igår skal jeg i allefall ikke gjenta/sette meg sjøl i. 

Må bare rydde i rotet jeg laga i går. Og starter da fresh med nye koblinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk den sammen igjen etter å ha forlenget slangene og byttet innmaten over fra ny til gammel ventilblokk. 

 

Forløpig ser det bra ut. ingenting som sa pang og ingen hørbare lekkasjer. 

 

 

Bare dempere igjen nå - de er veldig medtatte-_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleden blei kortvarig. Suspension fault, oransje lys og stuck i off road. 

 

Hvordan resetter jeg systemet med iidtool? 

 

virker som kontakten er dårlig bak  der og får beskjed om å resette drotten. 

 

 

gasawd

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faens jækla kontakt. Full av lanolin og ei rød pakning som hadde løst seg opp og hindra den i å smette på skikkelig. 

 

Hjelpes. Om den glir av i tide og utide blir dette slitsomt. Ser for meg st det er en drittjobb å bytte den:huh:

 

Nå virker alt til å være ok null feil enn så lenge

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelt med IID tool. Ta en titt i manualen så finner du oppskriften. Kan lastes ned fra Gaps hjemmeside om du ikke har gjort det allerede. Ulike tall foran og bak er ikke nødvendigvis feil heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bør man ta en kalibrering? kun ved bytte av sensorer?

 

Blei litt overnervøs på det luftsystemet nå og har liten lyst å køle det til med noe som ikke er nødvendig. 

 

 

Uansett, 

Takk for tilbakemeldinger og innspill. Blei litt stressa av småting som eskalerte her. Skal sies jeg synes det var krevende med de korte slangene bak. Må ha pygméhender for å ha sjangs. 

 

15 mil kjørt nå uten en eneste plong! Da er det lov å håpe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte bilen inn i garasjen på helt flatt gulv. Så målte jeg høyden på alle hjørnene, i alle modusene.
Deretter kaliberte jeg slik at høyden på alle fire hjørner var lik. Det var bare 1-2cm som skilte på det meste, men nå er alt helt beint.
I praksis har det nok ingen betydning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig fremgangsmåte er å justere høyden foran, med bilen i standardhøyde, til 466mm fra hjulsenter til skjermbue og bak til 485mm fra hjulsenter til skjermbue. Likt på høyre og venstre side.

 

Det er veldig enkelt med IIdtool, du tar med deg mobilen og meterstokken, med bilen i gang og alle dører lukket går du fra hjul til hjul og justerer med mobilapp'en. Det tar ti minutter og er uten risiko.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, lafterolf skrev:

Og deretter rett på firehjulskontroll.

Veldig lurt.

 

Og forresten: Veldig interessant tråd, med bra tips. Jeg må til med bytte foran snart, tror jeg. Bilen min siger ned foran med en centimeter i døgnet omtrent. Jeg har gått til innkjøp av o-ring sett fra England, satser på overhaling av ventilblokken som sitter i bilen nå.

 

Mvh

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fremre var ikke noe problem å få skikk på her i allefall - det fikk som smurt. 

Bakre blei kaos pga korte slanger og et sabla klin med lanolin som kom inn over alt. Burde nok ha spylt av den ventilblokka før jeg tok ut kontakten. Da vet jeg det neste gang… Sikkert lurt å ha litt 6mm slange og noen hurtigkoblinger i bakhånd til den bak. 

 

Manualen til GAP sa at kalibrering ikke er nødvendig etter bytte sv ventilblokk - om jeg leste rett. Men skal prøve meg på en sjekk alikevel og se ståa.

 

Bilen sto like beint og pent i dag morges. Nydelig når det går seg sammen til sluttcool

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...